Ontdek meer op onze Open Dag

Past iets met Rechten bij jou?

Volg je grote misdaadzaken zoals het Marengo-proces op de voet? Kijk je graag naar de tv-serie Suits? Vraag je je weleens af welke wetten toestaan dat apps zoals Instagram en TikTok toegang hebben tot je persoonlijke gegevens? Of dat tweets van politici als bewijs gebruikt mogen worden in een internationale strafzaak?

Veilig en rechtvaardig
Het recht is fascinerend en overal aanwezig. Gemeenten, advocatenkantoren, ministeries en transportbedrijven: elke organisatie heeft ermee te maken. Met het interessegebied Rechten kun je dus alle kanten op. Wil jij onze samenleving leuker, veiliger en rechtvaardiger maken? Dan is een opleiding in dit interessegebied wellicht iets voor jou.

Kortom, jij ...

• wil de samenleving leuker, veiliger en rechtvaardiger maken

• verdiept je graag in wetten en regels

• bent communicatief en objectief

Opleidingen binnen het interessegebied Rechten

Beroepen binnen het interessegebied Rechten

• Rechtshulpverlener

• Handhavings- of bezwaarjurist

• Dossierbehandelaar

• Compliance officer

• Juridisch data-analist

• Juridisch informatiemanager

• Juridisch kwaliteitsmanager

• Legal operations manager

• Juridisch adviseur

• Bedrijfsjurist

• Contractmanager

• Legal researcher

• Project worker

• Policy analyst

• Trainee solicitor

Welke opleidingen over rechten heeft De Haagse?

Overal in de samenleving hebben we met recht te maken. Een werknemer vindt dat hij in zijn recht staat bij een conflict met de werkgever. Een bedrijf wil zijn recht halen bij een klant die niet betaalt. Kom je graag op voor anderen en strijd je graag voor rechtvaardigheid? De opleidingen recht aan De Haagse Hogeschool bereiden je voor op het oplossen van problemen in de rechtspraktijk en stellen je in staat mensen te helpen in een oerwoud van regeltjes. Zo helpt HBO-Rechten om je verder te ontwikkelen in de juridische omgeving waar je al werkt of waar je graag wilt gaan werken. De Engelstalige opleiding International and European Law zorgt ervoor dat jij de rechtspraktijk over de grenzen heen leert kennen. Dat je bijvoorbeeld alles te weten komt over het Rwanda Tribunaal. Of over het onderzoek van de Europese Commissie naar het vermeende machtsmisbruik door Facebook. Rechten studeren stoffig? Vergeet het maar. Soms zit je op het puntje van je stoel: hoe gaat deze zaak aflopen? Wat zou jij straks als afgestudeerd hbo-jurist daaraan bij kunnen dragen?

Welke vorm opleiding past bij jou?

Ook als het gaat om studievorm of -taal geeft het interessegebied Rechten veel mogelijkheden: voltijd, deeltijd of duaal. Je doet je opleiding in het Engels of in het Nederlands. Kijk welke vorm van de opleidingen rechten het beste bij jouw situatie past.

Wat kun je worden met een opleiding rechten?

Na een opleiding rechten ben je als hbo-jurist een gewilde collega in veel organisaties en situaties. Je gaat bijvoorbeeld de directeur van een groot bedrijf ondersteunen als hij een noodlijdende concurrent wil overnemen. Of als hij een medewerker wil ontslaan die niet goed functioneert. Je kunt ook een vakbond ondersteunen als die een zaak aanspant tegen een multinational. Voor een gemeente kun je met steengoede argumenten de verdediging van een bestemmingsplan opstellen. Is er een geschil tussen een boer die wil uitbreiden en een natuurorganisatie die wil dat de Natura 2000-regels streng worden toegepast? Jij bijt je voor een van de partijen vast in het onderwerp en zorgt voor glasheldere juridische adviezen. Na een opleiding International and European Law is jouw werkterrein nog veel groter dan alleen ons eigen land.

Waarom een opleiding aan De Haagse Hogeschool?

Alle opleidingen in het interessegebied Rechten volg je in de hoofdvestiging van De Haagse Hogeschool. In Den Haag, de internationale stad van vrede en recht. Jouw toekomstige werkgever kan er waarde aan hechten dat je je opleiding juist in deze stad hebt gedaan. De Haagse Hogeschool is een wereld op zich. Je vindt er studenten uit Nederland en veel andere landen. Je maakt kennis met verschillende culturen en leert van verschillende kanten naar jouw vakgebied te kijken. Met je docenten bouw je al heel snel een leuke band op. Studeren op De Haagse betekent ook dat je heel snel kennismaakt met het bedrijfsleven. En dat je samen met anderen boeiende projecten uitvoert, waar je óók nog eens veel van opsteekt.

Hulp nodig bij je studiekeuze?

Wil je meer informatie over de opleidingen binnen het interessegebied Rechten? Klik dan door naar de opleidingspagina's. Laat je inspireren door de verhalen van de studenten. Vaak is het mogelijk om contact te zoeken met huidige studenten. Blijf je het lastig vinden om een keuze te maken? Bekijk dan hoe wij je kunnen helpen bij je studiekeuze.