Jouw leven als student

Losgaan op feestjes tot diep in de nacht, veel sporten of juist nog dieper ingaan op je studieonderwerp of een interessant bijbaantje zoeken. Zowel Den Haag, Delft als Zoetermeer bieden je allerlei verschillende mogelijkheden om je studentenleven zo geweldig te maken als je zelf wilt.

illustratie studenten

23 tips voor jouw studiestart

Je gaat beginnen aan een nieuwe fase in je leven. Je gaat studeren, misschien wel op kamers, je kent de stad misschien nog niet zo goed, je werkt naast je studie en je krijgt heel wat meer verantwoordelijkheid. Best spannend toch?

Ontdek onze 23 tips

Maak kennis met jouw studiestad

De Haagse is gevestigd in drie verschillende steden

Den Haag

Kies je voor De Haagse Hogeschool, dan kies je ook voor Den Haag. Den Haag mag zich zo langzamerhand een echte studentenstad noemen. Want naast De Haagse Hogeschool is er onder meer een conservatorium, kunstacademie en hogere hotelschool. Alle Haagse hbo-scholen bij elkaar opgeteld bieden onderwijs aan circa 30.000 studenten. Dat is gezellig sporten, shoppen of stappen dus!

Veelzijdig en bruisend

Naast studentenstad is Den Haag het hart van politiek Nederland en de stad achter de duinen. De stad van Haagse Harrie, de Hoge Raad en de koning. Bovendien de op twee na grootste stad van Nederland. Niet te groot en niet te klein. Met een gezellig centrum, een bruisend uitgaansleven en natuurlijk de zee. Er zijn uitstekende sportfaciliteiten – denk aan de Uithof – en vele initiatieven op het gebied van kunst en cultuur. Ook de studentenverenigingen organiseren regelmatig activiteiten.

Thuis in Den Haag

Den Haag is een stad waar je je snel thuis voelt. Dankzij de mix van moderne en historische architectuur en de alom aanwezige ontspannen sfeer. Of je nu neerstrijkt op een terrasje op het Plein, meeswingt met een optreden in het Paard of rondsnuffelt in de boetiekjes aan de Denneweg. Woon je nog niet in Den Haag? Lees dan vooral ook de tips voor het vinden van een kamer.

Study in The Hague

Op de website Study in The Hague vind je heel veel informatie over studeren, wonen, werken, sport en vrijetijdsbesteding in Den Haag. Onder studentenvlogs vind je een interactieve stadskaart van Den Haag. Ouderejaars vertellen je waar je moet zijn, wat je zeker moet meemaken en wie er toe doet in de internationale stad van vrede en recht.

Delft

Als je een technische opleiding aan De Haagse Hogeschool volgt, is de kans groot dat je in Delft studeert. Daarmee heb je twee keer geluk. Ten eerste krijg je les in een hypermodern en duurzaam gebouw. Ten tweede bevind je je in hét technische bolwerk van Nederland: de campus van TU Delft. In deze speciale universiteitswijk ten zuidoosten van het centrum lopen meer dan 16.000 studenten rond. Gezellig dus!

Weelde en wijsheid

Studentenstad Delft is de stad van de ontdekkingen, de weelde en de wijsheid. De stad van Willem van Oranje, Hugo de Groot, Piet Hein en Johannes Vermeer. Maar ook de stad van de grachten waarop je in de zomer lekker kunt varen. De stad van de marktpleinen en de gezellige winkels, restaurants en cafeetjes. De evenementenkalender is heel het jaar goed gevuld, met onder andere het muziekfestival Westerpop en het International Festival of Technology.

Thuis in Delft

Delft is geliefd onder studenten. De stad stikt van de leuke kroegjes en op de Beestenmarkt is het op warme zomeravonden één groot openluchtcafé. Omdat er niet veel uitgaansgelegenheden open zijn tot diep in de nacht, zijn studentenverenigingen en huisfeesten de place-to-be in de late uurtjes. Wil je ook in Delft wonen? Lees dan de tips voor het vinden van een kamer.

Zoetermeer

De Haagse Hogeschool heeft als enige hogeschool van Nederland een vestiging in Zoetermeer. En het is geen toeval dat daar de Faculteit IT & Design is gevestigd. Zoetermeer is namelijk een echte IT-stad. Maar liefst twintig procent van het bedrijfsleven maakt onderdeel uit van de IT-branche. Dat is veel voor Nederlandse begrippen.

Avontuur en ontspanning

Zoetermeer is geen typische studentenstad, al vind je er wel kroegen, clubs, een theater en een bioscoop. Het is wel een avontuurlijke stad met volop mogelijkheden tot sporten en ontspannen. Je kunt er zelfs skiën, raften, schaatsen, klimmen en golfen. Dat Zoetermeer vooruitstrevend is, bewijst onder meer de architectuur. Er is een grote variatie in bouwstijlen, waarbij oud en nieuw moeiteloos samengaan. De Dutch Innovation Factory waarin de faculteit is gehuisvest, is daar een van de meest recente voorbeelden van. Met een bruisend Atrium, diverse Innovatie Labs en een levendige community is de Factory hét clubhuis van IT-ondernemers en -professionals uit Zoetermeer.

Thuis in Zoetermeer

Nog een voordeel van Zoetermeer is dat je er vrij gemakkelijk woonruimte kunt vinden. En eenmaal gesetteld wil je misschien nooit meer weg. Je woont immers in een stad met volop werkgelegenheid in de IT-branche. Met veel stadsparken en uitgaansmogelijkheden. Zie je het zitten om in Zoetermeer te wonen? Lees dan de tips voor het vinden van een kamer.

Groepje studenten zit buiten bij elkaar

Campus Student Life & Sports

Wil je meer weten over studentenleven, verenigingen, studentensport op de hogeschool en in de stad, studentenbelangen en activiteiten en evenementen? Dan kun je terecht bij Campus Student Life en Sports! Je vindt ons tegenover de ingang van het hoofdgebouw van De Haagse aan het Johanna Westerdijkplein 66. Volg ons op Instagram en Facebook voor de laatste nieuwtjes.