Moet je elke dag uren reizen voor je bij De Haagse Hogeschool arriveert, heb je geen zin meer om je ouders te laten weten hoe laat je thuiskomt en wil je optimaal van het studentenleven genieten? In bijna alle gevallen is op kamers gaan dan een uitstekend idee. Heb je de knoop doorgehakt, dan blijft de vraag: waar wil je heen? Kies je voor de stad achter de duinen, het studentikoze Delft of ga je voor IT-hub Zoetermeer? Met name voor Delft en Den Haag geldt: begin op tijd met zoeken, bij voorkeur minimaal een half jaar van tevoren. Met deze tips gaat jouw zoektocht vliegend van start.

Tips voor het vinden van een studentenwoning

Schrijf je voor € 35,- in bij DUWO

DUWO is de woningbouwvereniging voor studenten in Den Haag en Delft. DUWO heeft veel kamers, studentenflats en zelfs monumentale studentenhuizen in beheer. Als aankomend student van De Haagse Hogeschool schrijf je je voor 35 euro in als kamerzoekende (voor die prijs blijf je 8 jaar geregistreerd). Bekende studentencomplexen in de buurt van De Haagse Hogeschool die door Duwo worden beheerd zijn onder andere de studentenflat aan de Rotterdamseweg naast de vestiging in Delft en de Laakhaventoren naast het hoofdgebouw.

Vraag een woonpas van Woonnet Haaglanden aan

Naast DUWO zijn er nog een aantal woningbouwverenigingen in de regio Den Haag zoals HaagWonen, Staedion, Vestia, Woonbron en Vidomes. Alle verenigingen tezamen bieden hun woonruimte aan op www.woonnet-haaglanden.nl. Om te reageren heb je een woonpas nodig. Die vraag je voor € 12,50 aan via de website. Het woningaanbod staat ook in het krantje Beter Wonen in Haaglanden. Dat kun je ophalen bij de supermarkt of bibliotheek.

Speur het aanbod van makelaars en commerciële bemiddelaars af

Je kunt ook via makelaars of commerciële kamerbemiddelaars aan zelfstandige woonruimte komen. Je betaalt voor deze woningen meestal bemiddelingskosten. Ook ligt de huurprijs vaak hoger, dus wees kritisch! Kijk voor adressen op www.detelefoongids.nl onder Kamerverhuur, Kamerbemiddeling, Makelaars en Woningbureaus.

Kijk op de pagina van Studeer in Den Haag

Op de website van Studeer in Den Haag kan je informatie vinden hoe jij het beste aan een studentenkamer komt in Den Haag.

Woon anti-kraak

Anti-kraak is een voordelige manier van wonen. Je woont tijdelijk in een pand dat anders leegstaat, om het te beschermen tegen krakers. Je betaalt daarvoor een maandelijkse vergoeding. Via leegstandbeheerder Ad Hoc kun je je aanmelden voor anti-kraak woningen in Den Haag, mits je door een huidige Ad Hoc-bewoner wordt voorgedragen. Meer informatie vind je op www.adhocbeheer.nl/woonruimte

Word lid van een studentenvereniging

In Delft en Den Haag zijn heel veel studentenverenigingen. Ben je toch al van plan om lid te worden, bijvoorbeeld om een vriendenkring op te bouwen in je nieuwe stad? Doe dat dan direct. Veel studenten vinden hun kamer via hun studentenvereniging. Kijk voor een overzicht van studentenverenigingen die verbonden zijn aan De Haagse Hogeschool in deze lijst.

Neem iemand mee bij het bekijken van de woning

Heb je een adres gevonden, ga dan altijd zelf kijken en neem iemand mee. Maak van tevoren een lijstje met punten waar je op moet letten:

• Is de verhuurder betrouwbaar?
  • Heb je een eigen opgang?
  • Is er verwarming, een wastafel, een wc vlakbij?
  • Mag je koken op je kamer?
  • Hoe zit het met de (brand)veiligheid?
Breng de kosten in kaart

De gemiddelde prijs van een gedeelde voorziening in Den Haag, Delft en Zoetermeer ligt tussen de € 500,- en  € 650,- en een studio begint vaak bij € 650,-. Maar... vergeet ook de bijkomende kosten niet:

• Gas, water, licht Tv-, telefoon- en internetabonnement
  • Gemeentelijke belastingen
  • Verzekeringen
  • Servicekosten (schoonmaak en verlichting gemeenschappelijke ruimten)
  • Check of je niet te veel huur voor je kamer betaalt via de website van de Landelijke Studentenvakbond  (LSVb).

Afhankelijk van jouw woonsituatie heb je misschien recht op huurtoeslag. Of je in aanmerking komt kun je bekijken op de site van de belastingdienst.

Andere handige websites
Heb ik recht op huurbescherming?

Huurbescherming betekent dat de verhuurder niet zomaar de huur op kan zeggen. Zowel bewoners van zelfstandige als van onzelfstandige woningen (zoals studentenkamers) hebben huurbescherming. Lees meer over huurrecht.