Next Fashion Retail

Hoewel consumenten aangeven duurzame aspecten van kleding belangrijk te vinden, verkoopt het aanbod duurzame kleding van MKB multi-brand fashion retailers slecht. De onderzoeksvraag van Next Fashion Retail (NFR) luidt: Hoe kunnen mkb multi-brand fashion retailers hun customer journey inrichten om de verkoop van duurzam(er)e kleding te vergroten?
Doel project
Het doel van Next Fashion Retail is het beschikbaar maken van praktische tools voor mkb multi-brand fashion retailers, om hun aanbod duurzame mode beter te verkopen.
Op basis van onderzoek ontwerpen we concrete tools om het ‘nieuwe retail’ in de praktijk vorm te geven. Denk aan: een app, slimme manieren van informatie geven over duurzame mode, winkelinrichting, etcetera. In co-creatie met mkb retailers worden de ontworpen innovaties direct op de winkelvloer getest. Dit RAAK MKB project, gefinancierd vanuit SIA, bouwt voort op het project Future Proof Retail (http://futureproofretail.nl) waarin retail innovaties getest worden in lab-omgevingen.
Project beschrijving
Hoewel consumenten aangeven duurzame aspecten van kleding belangrijk te vinden, vertaalt dit zich niet direct in de aankoop van meer duurzame kleding. Mkb multi-brand retailers die hun assortiment verduurzamen klagen over de slechte doorverkoop van duurzame merken, de meest duurzame merken belanden met hoge korting in de uitverkoop. Het is niet bekend waarom duurzame(re) kleding slecht verkoopt en bovendien is er in het algemeen weinig inzicht in consumentgedrag op het gebied van duurzame kleding. Hoe gedraagt de consument zich bij het doen van een duurzame mode aankoop en hoe kan de retailer hier beter op inspelen?
Next Fashion Retail onderzoekt hoe diensten, expertise, de sfeer en de unieke retail experience het koopgedrag van duurzame kleding kan beïnvloeden en welke rol de mkb multi-brand retailer hier precies in kan spelen. Dit gaat om zowel kennis van consumentenbehoeften (1), gedragsbeïnvloeding (2) en testresultaten van verschillende retail benaderingen (3) om consumenten te verleiden tot het doen van een duurzame(re) aankoop.
Het onderzoek richt zich op mkb retailers met een volledig duurzaam (purpose driven) en een deels duurzaam assortiment (in transitie). Wat kunnen beide partijen leren van elkaars points of engagement en klantbenadering? In Next Fashion Retail brengen wij deze twee mkb-groepen voor het eerst samen.
Voor dit onderzoeksproject werkt De Haagse Hogeschool samen met TMO Fashion Business School en CUBE retail. Studenten van TMO en De Haagse Hogeschool voeren het onderzoek uit en ontwerpen innovaties, in cocreatie met de retailers. Deze innovaties worden in lab-omgevingen, op de winkelvloer van de retailers, getest. Het resultaat zijn in de praktijk bewezen praktische tools.
Betrokken onderzoekers
- Kim Poldner
- Elise van der Laan
Start- en einddatum project
1 september 2021 – september 2023
Betrokken opleidingen en/of minoren
- Ondernemerschap & Retail Management
- Industrial Design Engineering
- Communication & Multimedia Design
Financiering
- SIA
- RAAK MKB subsidie
Partners
Uitvoerende partners: TMO Fashion Business School, CUBE retail
Bedrijven en brancheverenigingen die zijn aangesloten bij het consortium zijn: Modint, INretail, Euretco, Van Tilburg Mode, Modehuis Blok, Wagenaar Mode, Rinsma Modeplein, Berden Mode, wonen & meer, Castelijn, BrandMission, Hype Heroes, Kokotoko.
Meer informatie?
Bekijk de whitepaper ‘De toekomst van duurzame mode bij mkb multi-brand retailers’ of neem contact op met Elise van der Laan via E.C.vanderLaan@hhs.nl