Tegenwoordig kan vernieuwende technologie ondersteunen bij revalideren en meer bewegen stimuleren. Patiënten krijgen door het gebruiken van de technologische mogelijkheden ook zelf meer de regie in handen. Er komen steeds meer vernieuwende producten bij, maar welke werken goed? En hoe kunnen ze zo snel mogelijk in de praktijk gebruikt worden? De lectoraten Revalidatie en Technologie en Technologie voor Inclusief Bewegen en Sport voeren in het Fieldlab Rehabilitation & Mobility onderzoeken uit die bijdragen aan meer en betere bewegingstechnologie in de zorg.

Eigen regie hebben is fijn voor de patiënt tijdens het revalidatietraject, maar zorgt er ook voor dat de patiënt na het traject meer beweegt. Het resultaat daarvan is dat de patiënt fit blijft en langer thuis kan wonen. Het gebruiken van zorgtechnologie en e-health toepassingen kan op langere termijn dus de zorg ontlasten.

Lectoraten werken aan vernieuwing

Om vernieuwende producten te testen en verbeteren, zetten de lectoraten hun kennis en ervaring in op het gebied van bewegen, technologie en e-health.

Een greep uit de werkzaamheden van de lectoraten:

• Uitvoeren van verschillende onderzoeken en testen met vernieuwende producten.
  • Uitvoeren van diverse haalbaarheidsstudies die het innovatievermogen van de betrokken MKB-bedrijven vergroten.
  • Opzetten van de ‘Rehabilitation & Mobility Academy’.
  • Begeleiden van studenten en docenten bij onderzoek, stage en afstudeerprojecten in het fieldlab.
  • Bijdragen aan de ontwikkeling van de opleidingscurricula op basis van ervaringen en resultaten uit onderzoek.
  • Communiceren over de ontwikkelingen om zoveel mogelijk mensen te informeren die baat kunnen hebben bij de vernieuwingen.

Samen versnellen in vernieuwende technologie

In het Fieldlab Rehabilitation & Mobility werken alle betrokken partijen samen aan vernieuwende bewegingstechnologie om in revalidatieprogramma’s in te zetten. Bedrijven krijgen de mogelijkheid om hun oplossing te testen en verder te ontwikkelen zodat die snel in gebruik genomen kan worden. Het actief zoeken naar en betrekken van bedrijven die op andere manieren kunnen bijdragen, gebeurt ook. Denk bijvoorbeeld aan beleidsmakers en financiers. Door iedereen met elkaar te verbinden, kunnen er flinke slagen gemaakt worden.

Het Fieldlab Rehabilitation & Mobility is gestart door Basalt. Daarnaast zijn De Haagse Hogeschool, Hogeschool LeidenTechnische Universiteit Delft, het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), Medical DeltaDescin, Jacago, Cue2WalkManometricLode en InMarket aangesloten. .

Het project loopt tot 1 januari 2024.

In de media

Jorit Meesters