Future Proof Retail, project met en voor toekomstbestendige retailers
Doorbraak in ondernemerschapsleren
Het survey-onderzoek van Rainer Hensel, uitgevoerd met Tom Ouwerkerk, heeft de relatie aangetoond tussen enerzijds effectief ondernemerschap en anderzijds creativiteit, analytisch vermogen en cross-over netwerken. De resultaten van dit onderzoek zijn direct bruikbaar in de retailpraktijk.
Het functioneren van de medewerker
Silvan Smulders doet in het kader van dit project een ander onderzoek. Hij kijkt specifiek naar de medewerkers in de retail. Welke waarde hebben creativiteit, analytisch vermogen en een cross-over netwerk voor hun functioneren in de sector? In zijn onderzoek neemt Smulders ook achterliggende dimensies mee zoals persoonlijkheid, waarden, zelfbeeld en motivatie.
Contactpersonen
Silvan Smulders en Rainer HenselTeam
Rainer Hensel
Faculteit Business, Finance & Marketing
Silvan Smulders
Faculteit Business, Finance & Marketing
Faculteit Business, Finance & Marketing
Rainer Hensel
Rainer Hensel is gepromoveerd op het verband tussen persoonlijkheid, attitudes en professionaliseringstrajecten in organisaties. Zijn huidige onderzoeksactiviteiten richten zich vooral op het opleiden en ontwikkelen van innovatief ondernemerschap, individueel als ook in kleine zelfsturende groepen. Zo is er voor de opleiding Ondernemerschap en Retail Management (ORM) een instrument ontwikkeld dat studenten ondersteunt bij het analyseren en verbeteren van de samenwerking in projectgroepen. Er lopen nu 2 onderzoeksprojecten. Het eerste project gaat over de implementatie en herontwikkeling van een assessmentinstrument (gebaseerd op een zelf- en peerbeoordeling) op het gebied van innovatieve ondernemerskwaliteiten. De analyse van de data van dit traject moeten tot wetenschappelijk onderbouwde inzichten leiden, hoe innovatieve ondernemerskwaliteiten samenhangen met een team-performance in een business omgeving. Daarnaast loopt er een studieloopbaanonderzoek, in welke mate persoonlijkheid (Big 5) samenhangt met de tevredenheid over de afstudeerkeuze bij de opleiding ORM, voor de afstudeerrichtingen ondernemerschap vs. retail management. Er is een model ontwikkeld, in het kader van het Future Proof Retail project, over de samenhang van innovatieve ondernemerskwaliteiten en vaardigheden en het succes van kleine onafhankelijke retailers.
r.w.hensel@hhs.nlFaculteit Business, Finance & Marketing
Silvan Smulders
Contact:
s.f.a.smulders@hhs.nl