Greenport project 2: Beroepen in transitie
Een groensector in verandering betekent ook dat beroepen en functies die de sector generaties lang hebben gekenmerkt een andere inhoud krijgen. In het project ‘Beroepsbeelden in transitie’ ontwikkelt het lectoraat die nieuwe beroepsbeelden. De resultaten van dit onderzoek kunnen gebruikt worden voor het verbeteren van de werving, loopbaanbeleid en strategische personeelsplanning. Opleidingen bij De Haagse Hogeschool kunnen de vernieuwde beroepsbeelden toepassen bij de werving van studenten en voor de aanpassing van bestaande curricula.
Aanpak
De vragen die centraal stonden in dit project waren:
1. Hoe kunnen actuele, realistische en inspirerende beroepsbeelden eruit zien?
2. Hoe kunnen deze bijdragen aan het verbeteren van het imago van de Greenport én doorontwikkeling van HRM?
Samen met bedrijven uit de sector hebben onderzoekers van De Haagse Hogeschool en Inholland (penvoerder) 11 high impact-functies bepaald en nader onderzocht door het afnemen van interviews. De onderzoekers keken onder andere naar beroepshandelingen en -taken, passie en beroepstrots én toekomstige ontwikkelingen (o.a. in technologie en duurzaamheid). Op basis van deze functies zijn beroepsbeelden geconstrueerd. Deze zijn, volgens een kwalitatieve ontwerpgerichte benadering, zowel visueel als in een narratief uitgewerkt. De onderzoekers kijken holistisch naar een beroep en functie en benadrukken andere zaken dan men klassiek doet in HRM: ze kijken verder dan de taken en competenties en passie en drive spelen een belangrijke rol. Tot slot zijn alle beelden gevalideerd bij de deelnemende bedrijven én in het werkveld van HRM en is de relatie met het onderwijs gelegd.
“Ik was aangenaam verrast toen ik de resultaten zag, we kunnen veel meer doen met onze eigen mensen”HR-manager van een van de deelnemende organisaties
Projectresultaten
Presentatie: Werken in het Groen: (te) onbekend, (te) onbemind
Samenwerking
Dit project is een van de 2 projecten in de Greenport die het Lectoraat Duurzame Talentontwikkeling samen met het lectoraat HRM en Persoonlijk Ondernemerschap van hogeschool Inholland heeft uitgevoerd in opdracht van de Provincie Zuid-Holland en in samenwerking met het Innovatiepact Greenport West-Holland.
Lees meer over Greenport project 1: Beroepen in transitie
Contact
Voor meer informatie over de projecten in de Greenport kunt u contact opnemen met:
- dr. Ellen Sjoer, Lector Duurzame Talentontwikkeling, De Haagse Hogeschool (e.sjoer@hhs.nl / 06 - 49 69 01 91)
- Rachelle van Harn (r.c.vanharn@hhs.nl / 06 - 48 07 21 36)
Team
dr. Ellen Sjoer
Lector Duurzame Talentontwikkeling
Rachelle van Harn
Faculteit Business, Finance & Marketing
Lector Duurzame Talentontwikkeling
dr. Ellen Sjoer
Na haar promotie aan de Universiteit Leiden is Ellen Sjoer bij de Faculteit Techniek, Bestuur en Management van de TU Delft gaan werken. Ze is projectleider geweest van diverse onderzoeksprojecten over (e-)leren en kennismanagement in het hoger onderwijs en bedrijven (o.a. Shell). Ze is ook actief in Europese projecten, onder meer Learn RDM in het MKB. Haar eerste lectoraat bij De Haagse Hogeschool was getiteld Kennisinfrastructuur voor Wetenschap en Techniek. Ellen maakt deel uit van diverse netwerken, zoals het HRM Lectorennetwerk en de board van de IACEE. Ellen Sjoer is sinds 2011 lector Duurzame Talentontwikkeling.
+31 (0)6 - 49 69 01 91e.sjoer@hhs.nl
Faculteit Business, Finance & Marketing
Rachelle van Harn
Rachelle van Harn is als onderwijskundig onderzoeker werkzaam voor het project Duurzame Learning communities: Oogsten in de Greenport West-Holland. Op basis van inzichten uit vooronderzoek wordt een digitale tool ontwikkeld die bijdraagt aan de doorontwikkeling van de samenwerking en het verduurzamen van de opbrengsten van learning communities in de tuinbouwsector. Ze zal ook deel uitmaken van de vakcommunity Leven Lang Ontwikkelen (Surf Open leermaterialen), voor het thema Teamontwikkeling. Voor dit thema wordt samengewerkt met Fontys. Rachelle heeft de master Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Utrecht afgerond. Naast haar werk bij het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling werkt Rachelle mee aan het ontwerp en opzet van het practoraat Betekenisvolle Creativiteit bij de creatieve vakschool SintLucas.
R.C.vanHarn@hhs.nl