Internationalization at Home activiteiten in verschillende academische disciplines
Benaderingen voor internationalisering van het curriculum zijn mede afhankelijk van de academische discipline en de disciplinaire cultuur waarin ze plaatsvinden (Leask & Bridge 2013). Verschillende studies hebben disciplinaire benaderingen van internationalisering onderzocht; veel van deze (Clifford 2009, Agnew 2012, Clifford 2012, Green & Whitsed 2012, Leask 2013, Leask & Bridge 2013, Leask & De Wit 2015) waren gericht op het proces, het begrip en de benaderingen van de disciplines voor internationalisering van het curriculum.
Gebruikmakend van de Becher-Biglan-typologie van academische stammen, zijn we benieuwd of de verschillende disciplinaire benaderingen van internationalisering van het curriculum ook terug te vinden zijn in de keuzes van internationalisering aan huis-activiteiten in verschillende disciplinaire gebieden. In dit opzicht beweert Agnew (2012) dat “de manier waarop faculteitsleden denken over internationalisering van invloed kan zijn op hoe faculteitsleden deelnemen aan het proces van internationalisering en, in het bijzonder, hoe ze hun curriculaire inhoud kunnen internationaliseren” (p. 184). Als dit waar is, zouden we in staat moeten zijn om dergelijke verschillen waar te nemen in de vormen van internationalisering aan huisinterventies die verschillende disciplines in curricula plannen, en dat is de vraag die dit onderzoek binnen De Haagse Hogeschool wil onderzoeken.
Met behulp van onze eigen tool om internationalisering thuis in kaart te brengen, THIAH (The Hague Internationalization at Home mapping instrument) genaamd, zullen we 12 opleidingen interviewen als vertegenwoordigers van de vier academische stammen. Het onderzoek zal resulteren in een tijdschriftartikel en een visueel hulpmiddel dat IaH-interventies binnen de academische stammen in kaart brengt.
Contact
Claudia Bulnes and Eveke de Louw
Team
Claudia Bulnes
Docent Spaans, Onderzoeker
Eveke de Louw
Docent Spaans, Onderzoeker
Claudia Bulnes
Claudia Bulnes is lid van de onderzoeksgroep Global Learning waar ze onderzoek doet naar Internationalisering at Home en Internationalisering van het curriculum. Momenteel werkt ze aan een onderzoeksproject waarin wordt onderzocht hoe Internationalisering at Home wordt geïmplementeerd. Claudia is ook lid van het universiteitsbrede team Wereldburgerschap en Internationalisering en docent Spaans bij de opleiding European Studies. Claudia vindt het leuk om studenten te ondersteunen bij het leren van de Spaanse taal en cultuur en om ervoor te zorgen dat studenten een echte internationale ervaring hebben tijdens hun studie aan De Haagse door het adviseren en ondersteunen van opleidingen bij het internationaliseren van curricula.
c.bulnessanchez@hhs.nlEveke de Louw
Eveke de Louw is hogeschooldocent bij de opleiding European Studies en beleidsadviseur op het gebied van internationalisering van het curriculum en co-curriculum bij de dienst Onderwijs, Kwaliteit en Communicatie. Zij ontwikkelt en verzorgt maatwerktrajecten, trainingen en workshops in internationalisering van het curriculum, het formuleren en toetsen van geïnternationaliseerde leeruitkomsten als ook lesgeven in de international classroom. Daarnaast is zij een actief lid van de Internationalisation at Home Expert Community van de European Association for International Education. Binnen het lectoraat zal Eveke onderzoek verrichten naar de effecten van een begeleidingstraject voor, tijdens en na een Erasmus uitwisseling op de vorming van een Europese identiteit en employability skills van Business studenten. Dit Jean Monnet project heeft een looptijd van drie jaar en bestaat uit een partnerschap met twee Britse en een Poolse universiteiten. Haar onderzoeksinteresse gaat tevens naar het analyseren en professionaliseren van internationalisation at home praktijken.
e.e.delouw@hhs.nl