Onderwijsinnovatie in verschillende projecten
Innovatie door co-creatie
Innovatie door co-creatie. Onder die noemer ontwikkelt het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling een gevalideerde vragenlijst die co-creatieteams kunnen gebruiken om hun samenwerkingsproces verder te optimaliseren. Die co-creatie is waardevol wanneer professionals, docenten en studenten samen praktijkgericht onderzoek willen uitvoeren.
Onderzoeksintensieve bachelor
De opleiding Voeding en Diëtetiek heeft middelen gekregen om een onderzoeksintensieve bacheloropleiding te worden. Voor deze opleiding hebben we een verkennend onderzoek gedaan. Ook zijn vier pilots uitgezet om de integratie van onderzoek en onderwijs te verstevigen.
Honoursprogramma: uitdagend en leerzaam?
Het honoursprogramma van De Haagse Hogeschool – het extra studieprogramma boven op het reguliere programma van een bacheloropleiding – kent een innovatieve didactiek. Studenten en docenten geven het programma interdisciplinair vorm in een learning community, waarin co-creatie een belangrijke rol speelt. Het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling onderzoekt de verschillen in perceptie tussen docenten en studenten op de vraag hoe uitdagend en leerzaam zij deze interessante vorm van onderwijs vinden.
Happy U
In het project Happy U geven we studenten vanaf 2020 de kans om Zen-meditatie te leren, om vervolgens mee te doen aan career writing en om ten slotte actief bezig te gaan met thema’s rond diversiteit. We onderzoeken in hoeverre deze drieledige interventie hun persoonlijke ontwikkeling bevordert. Het idee achter het onderzoek is, dat zo’n persoonlijk reflectieproces de basis legt voor betrokken wereldburgerschap.
Contactpersonen
Miranda de Hei, Janine Haenen, Tonnie van Genugten en Reineke Lengelle
Team
Miranda de Hei
Faculteit Management & Organisatie
Janine Haenen
Dienst Onderwijs, Kennis & Communicatie
Tonnie van Genugten
Reinekke Lengelle
Faculteit Business, Finance & Marketing
Faculteit Management & Organisatie
Miranda de Hei
Miranda de Hei doet onderzoek naar samenwerkend leren van (aankomende) professionals met als doel bij te dragen aan een verbetering van de leeropbrengsten. Momenteel werkt zij samen met Corina Tabacaru (lectoraat International Cooperation) aan een onderzoek naar het verwerven van interculturele competenties door samenwerkend leren bij de opleiding International Business and Management Studies. Bij dit onderzoek worden zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoeksmethoden ingezet. De resultaten worden vertaald naar praktische implicaties voor opleidingen die groepsopdrachten inzetten om studenten te ondersteunen bij de ontwikkeling van interculturele competenties. Miranda is gepromoveerd op het onderwerp “samenwerkend leren in het hoger onderwijs”. Haar expertise betreft onderzoek naar het ontwerp van opbrengsten van leernetwerken, leerteams en groepsopdrachten.
m.s.a.dehei@hhs.nlDienst Onderwijs, Kennis & Communicatie
Janine Haenen
Het onderzoek van Janine richt zich op het honoursprogramma van De Haagse Hogeschool, dat gestart is in studiejaar 2016-2017. Zij onderzoekt op welke manier dit programma de motivatie en het leren stimuleert en de deelnemende studenten uitdaagt en aanspreekt op hun bekwaamheden. Dit doet zij op zowel kwantitatieve (schaalvragen) als kwalitatieve (storyline onderzoek) manier. Uitkomsten uit eerder onderzoek van Janine, gericht op passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs, komt hier goed van pas. Binnen haar functie als onderwijsadviseur van de faculteit Business, Finance & Marketing is dit onderzoek relevant: uitkomsten kunnen vertaald worden naar het reguliere onderwijs.
j.haenen@hhs.nlTonnie van Genugten
Tonnie studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna heeft zij zich op Curacao verder geschoold in onderwijs. Tonnie heeft zich aan het LUMC gespecialiseerd in Communication in Science in de medische context. Als docent Communicatie richt Tonnie zich op gespreksvoering, interculturele communicatie en schriftelijke communicatie. Daarnaast is Tonnie onderzoeker in het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling. Tonnie is coordinator van de internationaliserings- en wereldburgerschapsactiviteiten binnen de opleiding. Daarnaast is ze mede-ontwikkelaar van de nieuwe deeltijdopleiding (conform de pilot Flexibilisering Hoger Onderwijs) en onderzoeker in een project Onderzoeksintensieve opleiding. Tonnie is geïnteresseerd in de rol van voeding en communicatie in multiculturele maatschappijen. Haar droom is een Haagse VoedselConsumptiePeiling op te zetten waarin het voedingsgedrag van de Haagse bevolking wordt onderzocht. Daarnaast is Tonnie actief in zowel de ontwikkeling en uitvoering van als onderzoek naar online internationaal onderwijs (COIL).
Faculteit Business, Finance & Marketing
Reinekke Lengelle
Ik onderzoek hoe creatief, expressief en reflectief schrijven ingezet kan worden voor persoonlijke en loopbaanontwikkeling. Het uitgangspunt hierbij is dat het bevorderen van een interne dialoog voorwaardelijk is voor de ontwikkeling van 21st century skills en wereldburgerschap. Aankomende tijd houd ik mij bezig met het geven van de cursussen "Met Andere Woorden" en "Career Writing" op De Haagse Hogeschool. Op uitnodiging van zowel de University of Eastern Finland als Lapidus UK in Canterbury heb ik lezingen en workshops "Career Writing" gegeven. Daarnaast heb ik de cursus "Career Writing" gegeven aan een groep jongeren van 16-20 jaar in Edmonton in Canada.
r.h.gerding@hhs.nl