Student voice
Het is het recht van iedere student zijn mening te geven, gehoord te worden en mee te beslissen, zeker over zaken die hem of haar aangaan. Dat maakt het onderwijs effectiever en betekenisvoller. Daarom onderzoekt het lectoraat Wereldburgerschap op welke manier en in hoeverre studenten zich gehoord en gezien voelem binnen De Haagse Hogeschool. Daarbij wordt onder andere gekeken naar belemmerende en bevorderende factoren voor ‘student voice’ zodat deze binnen De Haagse versterkt kan worden.
Rapportcijfer 6
Uit een eerste vooronderzoek door associate lector Wereldburgerschap Carien Verhoeff, blijkt dat studenten aan De Haagse ‘student voice’ voldoende waarderen, maar vinden dat het nog (veel) beter kan. Zij geven het een rapportcijfer 6. Studenten voelen zich wel welkom bij De Haagse, maar niet (altijd) gehoord. Zij geven aan behoefte te hebben aan betrokkenheid, bij hun studie, de hogeschool én het ontwerp en uitvoering van onderwijs en onderzoek.
Quick wins
Het vooronderzoek levert enkele quick wins op, zoals het terugkoppelen van resultaten van evaluaties en het duidelijk maken wat er met de input van studenten wordt gedaan. Voor een vervolgonderzoek wil Carien samen met Laurence Guérin (lector Wereldburgerschap) onderzoeken op welke wijze een collaboratieve leadership partnership op klas-, curriculum- en managementniveau ‘student voice’ kan versterken. Het lectoraat werkt hierbij samen met andere partners in het beroepenveld en universiteiten.
Meer informatie
- Rapport Student Voice op De Haagse Hogeschool (pdf)
- Presentatie Carien Verhoeff over Student Voice deel 1
- Presentatie Carien Verhoeff over Student Voice deel 2
- Carien Verhoef in gesprek met Sylke Bosch (directeur basisschool Zorgvliet) over leerlingparticipatie in het basisonderwijs.
- Carien Verhoeff in gesprek met Jamie Teunissen en Victoria van Slooten (beide lid hogeschoolraad 2019/2020) over formele medezeggenschap van studenten bij De Haagse.
- Carien Verhoeff in gesprek met Duncan Gijsbertse (student PABO aan De Haagse) over wat kinderinclusie en leerlingparticipatie betekenen in de dagelijkse praktijk.
- Carien Verhoeff in gesprek met Mike Ramoutar (1e jaars Business Support, ROC Mondriaan) en Barbara Bos (docent PABO aan De Haagse). Wanneer voelen leerlingen zicht gehoord? En wat vraagt dat van een docent?
- Artikel Klimaatcrisis roept op tot radicale verandering van CarienVerhoeff.
Team
Carien Verhoeff
Associate Lector
dr. Laurence Guérin
Leading Lector Kenniscentrum en Lector Wereldburgerschap
Associate Lector
Carien Verhoeff
“Student Voice”
Carien Verhoeff doet onderzoek naar de verankering van wereldburgerschap in het onderwijs. Wereldburgerschap is echter complex en controversieel en kent in het onderwijs verschillende verschijningsvormen. Wat leert de praktijk ons over wereldburgerschap?
De school als minisamenleving en oefenplaats voor democratie, is een plek waar wereldburgerschap zichtbaar wordt. In het onderzoek ontdekken we welke visies op wereldburgerschap in de praktijk zijn uitgeschreven. En ook hoe leerlingen en studenten het wereldburgerschap in het onderwijs ervaren. Wordt in de school gerealiseerd wat wordt beoogd met de plannen? Op welke manier participeren leerlingen en studenten in onderwijs en beleid, hoe worden zij gehoord? Doet hun stem ertoe?
Met interviews en panelgesprekken maken we leerling- en schoolportretten waarin verhalen centraal staan die zicht geven op de school als oefenplaats voor democratie. Democratie moet je ervaren en toont aan ons de ontwikkeling van wereldburgerschap op de school.
Hoe zit dat op jouw school? Je bent van harte uitgenodigd met ons mee te denken en te participeren in het onderzoek, bijvoorbeeld als student bij het afstuderen en in de stage of als school die werk maakt van wereldburgerschap. Interesse? Neem gerust contact op.
Bekijk de presentatie over het onderzoek van Carien deel 1.
c.c.verhoeff@hhs.nl
Leading Lector Kenniscentrum en Lector Wereldburgerschap
dr. Laurence Guérin
Nevenfuncties
- Practor Burgerschap bij ROC van Twente
- Bestuurslid bij het Rathenau Instituut
Contact:
l.j.f.guerin@hhs.nl