Heb je een vraag?

We helpen je graag!

Iets voor jou?

Nike, Coca-Cola en Apple zijn wereldwijd succesvolle merken. Ze vertellen een verhaal of dragen een sterke boodschap uit, waarmee ze de consument of klant overtuigen. Wil jij weten wat consumenten beweegt en hoe je hen het beste bereikt?

Bij deze studie onderzoek je dat. Ook maak je een overtuigend plan met gerichte acties om van een merk of bedrijf een succes te maken. Je werkt veel samen met medestudenten en krijgt alle begeleiding die je nodig hebt. In een fijne sfeer, waarin studenten en docenten elkaar goed kennen en je altijd op steun kunt rekenen. Een veilige omgeving om te ontdekken waar jouw interesses liggen. Zo leiden wij je op tot dé marketingexpert die midden in de organisatie staat.

Je start in jaar 1 met eén van de drie varianten. Maar je kan in het eerste half jaar nog wisselen. Wil je meer weten over de 2 andere varianten van Commerciële Economie? Kijk dan op Digital Marketing & Sales of op Data Driven Marketing.

Je bent goed in communicatie. Lekker kritisch ook. Dat zijn de ideale skills voor een professional in Creative Marketing & Social Media. Je kruipt in het hoofd van de consument, volgt trends en weet hoe je onderzoek inzet om behoeftes in kaart te brengen. Onze deskundige docenten kennen de beroepspraktijk en komen met cases uit de praktijk. In zo’n casus breng je de uitgangspunten van de organisatie in kaart. Je bepaalt wat haar centrale boodschap is. Op basis daarvan maak je content.

Je denkt na hoe je een sterke boodschap neerzet. Een boodschap waarmee je mensen kunt boeien en binden. Huur je daarvoor een influencer in of trek je met een event en een viral genoeg aandacht? Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een mooie en opvallende vlog te maken. Bijvoorbeeld over de manier waarop een cosmeticamerk, telecomprovider of goededoelenorganisatie in de wereld staat. Thema’s als duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid ga je niet uit de weg. In jouw aanpak staan creativiteit, vernieuwing en verbeelding altijd centraal.

Alles over toelating

Toelatingseisen
Vooropleiding Vereiste profiel
Havo
  • C&M (Economie of Management en Organisatie of Bedrijfseconomie en Wiskunde A of Wiskunde B)
  • E&M
  • N&G 
  • N&T
Vwo
  • C&M (Economie of Management en Organisatie of Bedrijfseconomie)
  • E&M
  • N&G
  • N&T
Mbo Niveau 4, middenkader- of specialistenopleiding

 

Instroomadvies

Wil je vanaf het havo of vwo instromen? Dat kan met alle profielen. Ook met elk mbo-diploma ben je welkom. 

Overige situaties

Het kan zijn dat je niet direct toelaatbaar bent. Bijvoorbeeld omdat je geen toelatinggevende vooropleiding hebt, of je geen examen hebt gedaan in een verplicht vak. Kijk hier welke mogelijkheden er zijn om toch te starten aan De Haagse.

Je mist een of meer vakken

Als in de tabel hierboven bij jouw profiel een extra vak staat en je geen examen doet of hebt gedaan voor dit vak, dan heb je zoals dat heet een deficiëntie. Je kunt alleen starten als je deze deficiëntie hebt weggewerkt. Kijk op de pagina Toelatingseisen hoe je dit kan doen.

21+ toelatingsonderzoek

Kies je voor de varianten Creative Marketing & Social Media Data Driven Marketing, heb je geen diploma dat toelating biedt en ben je met ingang van het nieuwe schooljaar 21 jaar of ouder, dan kun je alsnog worden toegelaten als je slaagt voor het Toelatingsonderzoek 21+.

Het Toelatingsonderzoek 21+ vindt in de periode januari t/m augustus op verschillende momenten plaats op De Haagse Hogeschool. Het onderzoek bestaat uit het afleggen van een digitale capaciteitentoets.

Een buitenlands of internationaal diploma

Met een buitenlands of internationaal diploma kun je toegelaten worden, mits dit diploma toelating biedt tot hbo en je een bewijs hebt van voldoende beheersing van de Nederlandse taal. Alle buitenlandse en internationale diploma’s worden door De Haagse Hogeschool gewaardeerd.

Overstappen naar De Haagse

Zit je nu op een universiteit of andere hogeschool en wil je overstappen naar De Haagse? Dan gelden speciale voorwaarden. Bij de opleiding Commerciële Economie kun je namelijk niet instromen als het studiejaar al aan de gang is. Voor meer informatie kun je terecht bij Luc Beurskens, via mail ce@hhs.nl of telefoon +31 6 10484015.

Uitspraken over je toelating

Op de officiële toelatingseisen kunnen geen uitzonderingen worden gemaakt. Alleen de afdeling CSI kan uitspraken doen over je toelaatbaarheid op basis van de officiële regels. Aan mededelingen van anderen over je toelaatbaarheid en informatie op deze website kun je geen rechten ontlenen.

Hulp bij studiekeuze

Doe mee aan onze studiekeuzeactiviteiten en ontdek of De Haagse het heeft voor jou.

groep studenten in atrium

Open Dag

Zaterdag 9 november 2024

Go to Open Dag

Open Dag

Zaterdag 9 november 2024

Heeft De Haagse het ook voor jou? Een Open Dag bezoeken is dé manier om dat te ontdekken. 

Go to Open Dag
Groepje studenten zit buiten bij elkaar

Meelopen

Wanneer het jou uitkomt

Go to Meelopen

Meelopen

Wanneer het jou uitkomt

Geen op maat gemaakt programma, gewoon de studie zoals die echt is. Loop een dagje mee met een student.

Go to Meelopen
Twee studenten aan tafel

Proefstuderen

Go to Proefstuderen

Proefstuderen

Heb je al een idee welke opleiding(en) bij jou passen, maar wil je die nog beter leren kennen? Tijdens een proefstudeerdag duik je dieper in de inhoud van een studie. 

Go to Proefstuderen

Studie in cijfers

Creative Marketing & Social Media

50

studiepunten per jaar

10

uur instructiecollege per week

10

uur werkcollege per week

10

uur projecten per week

10

uur zelfstudie per week

Inhoud van de studie

Wat ga je doen?

Jaar 1
Jaar 2
Jaar 3
Jaar 4
Werkvormen

Projecten en colleges

Tijdens je studie werk je veel samen aan projecten en lever je een eindopdracht af. Verzin bijvoorbeeld een spectaculaire marketingcampagne of bedenk een commercial waardoor iedereen jouw product koopt. Je verbetert je professionele skills en ontwikkelt zo de juiste werkhouding. Ook volg je colleges van docenten en gastsprekers uit de beroepspraktijk.

Practica en bedrijfsbezoek

Interviewen, vergadertechnieken en onderhandelen oefen je samen met je medestudenten. Ieder heeft een actieve rol. De ene keer ben je interviewer, de andere keer onderhandelaar. Alles wat je hebt geleerd breng je in de praktijk en zo leer je vanzelf weer veel bij. Een goede ervaring voor later. Ook leuk en leerzaam: op bezoek bij bedrijven om te zien hoe het er in het echt aan toegaat.

Minoren

Je studie samenstellen

Dankzij minors en keuzevakken stem je bijna een kwart van je studie af op jouw interesses. Minors zijn onderwijsprogramma’s die buiten de vaste vakken vallen. Om je kennis te verdiepen, kun je je specialiseren in je eigen vakgebied. Zie je in Snapchat en Instagram handige tools om een bedrijf op de kaart te zetten? Dan is de minor Social Media & Business iets voor jou. Andere CE-minors zijn Bedenk en Beleef en Marketing Data Analytics. Hier maak je een marcom plan voor een buitenlandse organisatie en merk.

Je horizon verbreden

Commerciële Economie is de perfecte studie om je horizon te verbreden. Laat je daarom vooral niet beperken in je minorkeuze. Wat dacht je van een minor Spaans of coachend leidinggeven? Geef je studie kleur met 1 keuzevak per jaar. British business & culture, citymarketing, Aziëkunde, maatschappelijk verantwoord ondernemen, recht, studentbegeleiding, talentontwikkeling … Zeg het maar, waar ligt jouw hart?

Na je studie

Wat kun je later worden en wat niet?

Dit word je wel

  • Online consultant

  • Social media manager

  • Marketing- en communicatiemanager

  • Start je eigen bedrijf

  • Productmanager

Doorstuderen

Aan de hogeschool

Met je bachelordiploma Commerciële Economie | Creative Marketing & Social Media op zak verder studeren? Dan kun je een hbo-master volgen aan De Haagse of een andere hogeschool. Zoals de Master of Business Administration of de Master International Communication Management.

Aan de universiteit

Na de opleiding Commerciële Economie | Creative Marketing & Social Media kun je ook naar de universiteit. Kies je voor de Master in Business and Economics (met marketingspecialisatie), dan bieden we je een speciaal programma: de Erasmusminor. Dat is de voorbereiding op een vervolgstudie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waarmee je direct kunt beginnen met je master zonder dat je nog een premaster nodig hebt. In 5 jaar je bachelor én je masterdiploma: scheelt een jaar studietijd én studiegeld!

Praktische info

Wat moet je verder nog weten?

Inschrijven en aanmelden

Je aanmelden voor een opleiding doe je via Studielink. Wil je eerst meer weten over hoe het aanmeldproces precies in zijn werk gaat? Kijk dan op onze pagina Aanmelden, hoe doe je dat? Hier vind je ook belangrijke deadlines. Deze opleiding start in september en heeft geen februari-instroom.

Studiekosten-en financiering

Collegegeld

De collegegeldbedragen voor het gesubsidieerde onderwijs worden door het ministerie vastgesteld. Je moet eerst het collegegeld betalen, voordat je mag worden (her)ingeschreven. Je kunt het bedrag ineens betalen via de bank, maar er zijn ook mogelijkheden voor gespreide betaling. Bij gespreide betaling worden administratiekosten in rekening gebracht. Blijf op de hoogte van de huidige stand van zaken omtrent het collegegeld.

Studiefinanciering

Studenten die voltijd of duaal studeren komen in aanmerking voor een studietoelage in het kader van de Wet op de studiefinanciering. Kijk voor meer informatie op de website van DUO.

Hulp bij studiekeuze

Wat als je nog twijfelt?

Het kan zijn dat je helemaal enthousiast wordt over deze opleiding. Het kan ook zijn dat je nog na een bezoek aan een open dag, na meelopen en/of na het praten met studenten, docenten, ouders, en decanen nog twijfelt. Geeft niet, dat gebeurt vaker. Misschien ben jij wel iemand die eerst een jaartje moet gaan werken. Of op wereldreis. Of misschien ligt je ambitie wel ergens anders dan je denkt. Loop eens binnen bij ons Study & Career Centre voor: 

Officiële opleidingsnaam

Deze opleiding staat als volgt geregistreerd in het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (CROHO):

Officiële opleidingsnaam: Commerciële economie

Naam internationaal: Marketing Management

Opleidingscode (Isat): 34402

Instellingscode (Brin): 27UM

De officiële opleidingsnaam en de officiële internationale naam op het moment van afstuderen zullen op het getuigschrift worden vermeld.

Meer informatie over de accreditatie van deze opleiding vind je op de website van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).

Downloads
Bindend studieadvies (BSA)

Om je studie na het eerste jaar te kunnen vervolgen, moet je 50 van de 60 studiepunten (EC; European Credits) behalen. De opleiding kan bovendien bepalen dat je een bepaald vak moet hebben behaald, als onderdeel van de puntennorm. Dit noemen we ook wel een kwalitatieve eis. Heb je aan zowel de puntennorm als de eventueel gestelde kwalitatieve eis voldaan, dan krijg je van de examencommissie aan het einde van je eerste jaar een positief  studieadvies en mag je je opleiding vervolgen.

Behaal je minder dan 50 studiepunten of haal je wel 50 punten maar voldoe je niet aan de eventueel gestelde kwalitatieve eis, dan krijg je een negatief studieadvies en moet je de opleiding verlaten. Daarom wordt dit advies een negatief bindend studieadvies (NBSA) genoemd. 

Persoonlijke omstandigheden kunnen van invloed zijn op je studievoortgang. Denk aan ziekte of het bedrijven van topsport. Het is belangrijk dat je, wanneer dit soort persoonlijke omstandigheden zich voordoen, dit zo spoedig mogelijk doorgeeft aan de examencommissie. Die kan hier vervolgens rekening mee houden bij het uitbrengen van het studieadvies.

Lees de volledige regels over het studieadvies in hoofdstuk 7 van Onderwijs- en Examenregeling (OER) van jouw opleiding.