Commerciële Economie | Marketing Management - Deeltijd

Iedereen wil beter worden in zijn of haar vak. Jij niet, jij wil de beste worden. Daarvoor moet je bij De Haagse Hogeschool zijn, een erkend kennisinstituut. Met Commerciële Economie | Marketing Management kies je voor een opleiding die praktijkgericht is. En toekomstgericht, waarbij alle innovaties in marketing aan bod komen. Je vergroot je commerciële kennis en ondernemendheid en ontwikkelt je talenten met beroepsproducten als een customer journey map, briefing, salesgesprek en dashboard. Die maak je met studenten van andere opleidingen, om te zien hoe zij werken. Zo leer je alle aspecten van de organisatie kennen en weten collega’s je te vinden voor jouw expertise.

Onze docenten zijn ervaren marketeers, vakexperts die jou ook opleiden tot vakexpert. Je krijgt alle begeleiding die nodig is om je succesverhaal uit te bouwen, want jouw groei staat voorop. Je bepaalt zelf of je de opleiding online of offline volgt, of allebei, waarbij je werkt in kleine groepjes voor maximale aandacht. De opleiding is nauw verbonden aan onze onderzoek- en kenniscentra, zodat de kennis diepgaand is en blijft. Ook hebben we een intensieve samenwerking met het bedrijfsleven, waarmee we het lesprogramma afstemmen op de behoefte in de markt. En waarmee jij je netwerk kunt uitbreiden met nieuwe relaties die jou in je carrière verder kunnen helpen. Je positie versterken met kennis, kunde en contacten: daar gaat het om.

Opbouw van Commerciële Economie | Marketing Management - Deeltijd

Zelfstudie

15

uur gemiddeld per week

Workshops

8

uur per week

Studiepunten

60

minimaal 50 in jaar 1

Lesdag

1

Vrijdag


Jaar 1

Bouwen aan je basiskennis

Het propedeusejaar waarin jij de basis legt voor jouw ontwikkeling tot de commercieel econoom waar niemand omheen kan. De opleiding is opgebouwd rond thema’s uit het werkveld, praktijksituaties waarvoor je alle bronnen raadpleegt die volgens jou nodig zijn om een casus tot een goed einde te brengen. Dat is jou met je daadkracht en vindingrijkheid wel toevertrouwd, maar je kunt natuurlijk altijd aankloppen voor tips. Je werkt vooral individueel, online en op de plaats en tijd van jouw voorkeur, maar ook samen, in workshops waarin je elkaar inspireert en versterkt. Heb je al ervaring als commercieel econoom, dan kun je vrijstellingen krijgen.

Lesrooster

Semester 1
Marketing basis
Finance basis
Wendbare Business Modellen
Wendbare processen
Marketing verdieping
Wiskunde, financiële rekenkunde en Excel
Semester 2
Inspireren
Standpunt bepalen
Lineaire versus circulaire economie
The next generation businesscase: valuecase
Pilot
Dragons’ den

Jaar 2 tot en met 4

Hoofdfase

De hoofdfase bestaat uit zes semesters van elk 30 studiepunten (European Credits). Vrijheid met alle begeleiding die je hebben wilt. Met een studiecoach als sparringpartner om te bepalen wat het beste is voor jouw carrière. Jij volgt de modules die aansluiten bij jouw interesse en werk, je studeert in je eigen tempo, op de plek en het moment die passen in jouw agenda. Bij zo’n vrije aanpak hoort geen cijferlijst aan het einde van het jaar. In plaats daarvan bouw je een portfolio met beroepsproducten op. Je werkt aan casussen waarmee jij je kennis verrijkt door er zelf de literatuur bij te pakken die je waardevol vindt. Zo toon jij je vaardigheden aan.

Van data naar informatie

In elk vakgebied groeit de hoeveelheid data explosief, ook in Finance en Marketing. Hoe pik je eruit wat betrouwbaar en relevant is? Centraal in deze module staat de transitie van data naar informatie. Informatie die ontstaat door het verzamelen, onderhouden en analyseren van interne en externe databronnen en afgestemd is op de behoefte van opdrachtgevers, zodat zij strategische besluiten voor hun organisatie kunnen nemen. Je leert databronnen te onderzoeken en analyseren met verschillende tools, om de data vervolgens overzichtelijk te visualiseren in onder andere een dashboard.

Marketing professional

Verdere ontwikkeling tot marketingexpert, met onder meer klantrelaties en business-to-businessmarketing, waarbij sales een belangrijk onderdeel vormt. We gaan diepgaand in op branding, positionering en marketingcommunicatiestrategie, waarbij je alles leert over merken en hoe je komt tot een geloofwaardige, relevante en onderscheidende positionering voor je merk om het koopgedrag van de klant te sturen. Na de module beheers je ook de online kant van het marketingvak: van online media tot de technische aspecten.

Meervoudige waardecreatie

Voor je eigen organisatie formuleer en implementeer je een model voor meervoudige waardecreatie. Eerst ga je aan de slag met een externe omgeving en maak je een stakeholderanalyse, om vast te stellen wat materieel is voor jouw organisatie. Vervolgens verdiep je je in best practices van de sector op het gebied van duurzaamheid en circulaire businessmodellen. Tot slot implementeer je de uitkomsten van je onderzoek in je organisatie. Voor de financiële professional draait dit vooral om de rapportagekant en de herinrichting van processen. De marketeer schrijft een vernieuwde waardepropositie voor de organisatie. 

Adaptability

De wereld is continu in beweging. Voor professionals is het daarom van belang dat ze zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen en wendbaar zijn. Die flexibiliteit, of adaptability, staat in deze module centraal. Als financiële en marketingprofessional krijg je handvatten aangereikt om wendbaar te zijn in je eigen vakgebied.

Design the future of business

Innovatie in de organisatiestrategie is het centrale thema van deze module. Voor elke organisatie is een heldere strategie van belang. Je maakt kennis met de Harvard Business Cases om een goed beeld te krijgen van wat er komt kijken bij een organisatiestrategie en specialiseert je in strategische keuzes op jouw vakgebied. Ook ga je een organisatiestrategie herontwerpen aan de hand van de innovatieve design thinking-methode, die leert hoe je uitdagingen op een vernieuwende en creatieve manier kunt oplossen. Dit doe je in teams met professionals van andere opleidingen, zodat je problemen in de organisatie leert te benaderen vanuit verschillende invalshoeken.

Minor

Tijdens de hoofdfase heb je de ruimte om je horizon te verbreden en een minor te volgen bij een andere faculteit of hogeschool.

Minors

Je studie samenstellen

Tijdens de deeltijdstudie Commerciële Economie | Marketing Management volg je een minor, een specialisatie waarmee je je kennis verbreedt of verdiept. Denk aan minors als Blockchain, Psychologie, Digital Transformation and Business Models of Ondernemen. Volop keuze en de keuze is aan jou, in overleg met je studiecoach. Deze minors zijn verbonden aan de opleiding, maar je kunt ook minors volgen bij andere opleidingen of zelfs buiten De Haagse Hogeschool. Ook wat dat betreft is de keuze aan jou!

Werkvormen

Modulaire studie

Bijzonder aan de deeltijdopleiding Commerciële Economie is dat het een modulaire studie is, waarbij alle opties voor je openliggen. En niet alleen in je keuze van modules, ook of je online, op school of in de praktijk aan je beroepsproducten werkt. Alleen of met medestudenten, want de ene keer is het prettig om het zelf te doen en de andere keer haal je veel inspiratie uit anderen. Jij bepaalt de volgorde van de modules, met nu eens het accent op de theorie en dan weer op de praktijk. Of beide, al naargelang jouw wensen. Al die vrijheid betekent natuurlijk niet dat we je aan je lot overlaten. Integendeel: we bieden intensieve begeleiding, waarbij je altijd kunt aankloppen bij je studiecoach.

Contact met de opleiding

Vragen over instromen en studeren bij Commerciële Economie (CE) stel je aan deeltijdcoördinator Battal Karakaya via BFM-LLO@hhs.nl of bel +31 (0)6 - 14 32 80 94. Je kunt ook contact opnemen met de faculteit Business, Finance & Marketing via bfm@hhs.nl of bel 070 - 445 7958.

 

Hulp tijdens je studie

Studeren doe je niet alleen

Je krijgt hulp bij het studeren en wordt gecoacht door je studieloopbaanbegeleider tijdens individuele voortgangsgesprekken. Je brengt samen je studieverloop in kaart en stelt een persoonlijk ontwikkelingsplan op. Naast deze studiebegeleiding kun je terecht bij onze psycholoog, vertrouwenspersoon, decaan of in het loopbaancentrum voor alle andere vragen of hobbels waar je tegenaan loopt.

Studiepunten halen

Bindend studieadvies (BSA)

Om je studie na het eerste jaar te kunnen vervolgen, moet je 50 van de 60 studiepunten (EC of European Credits) behalen. Heb je aan deze puntennorm voldaan, dan krijg je van de examencommissie aan het einde van je eerste jaar een positief bindend studieadvies (BSA). Behaal je minder dan 50 studiepunten, dan krijg je een negatief studieadvies en moet je de opleiding verlaten. Daarom wordt dit advies een negatief bindend studieadvies (NBSA) genoemd. 

Persoonlijke omstandigheden kunnen van invloed zijn op je studievoortgang. Denk aan ziekte of het bedrijven van topsport. Het is belangrijk dat je, wanneer dit soort persoonlijke omstandigheden zich voordoen, dit zo spoedig mogelijk doorgeeft aan de examencommissie. Die kan hier vervolgens rekening mee houden bij het uitbrengen van het studieadvies.

Geïnteresseerd in
Commerciële Economie | Marketing Management - Deeltijd?

Meld je aan