Commerciële Economie - Voltijd

Commerciële Economie is een verrassende, spannende en uitdagende opleiding. Je ontwikkelt jezelf tot een creatieve professional in marketing, marktonderzoek en consumentengedrag. Marketing is overal en verandert razendsnel. Hoe het speelveld er over drie of vier jaar uitziet, weet niemand. Het gaat er dus vooral om dat jij je eigen route uitstippelt, met jouw commerciële ambities en mogelijkheden. Er is maar één marketeer zoals jij. Dat word je met de voltijdopleiding Commerciële Economie van De Haagse Hogeschool: de marketeer van morgen.

Opbouw van Commerciële Economie - Voltijd

Het eerste jaar bij commerciële economie bestaat uit 2 semesters. Ieder semester heeft een eigen thema en wordt afgesloten met een assessment, waarin je je plannen presenteert of een online marketingplan beargumenteert.

Hoorcollege

5

uur per week

Instructiecollege

10

uur per week

Werkcollege

10

uur per week

Projecten

10

uur per week

Zelfstudie

5

uur per week

Studiepunten

50

van de 60

Jaar 1

Ontdek de wereld

Commerciële economie is een brede wereld. Internationaal, digitaal en een mix van media, marketing en sales. In jaar 1 ontdek je de uithoeken van die wereld. Kiezen doe je dit jaar nog niet. Juist niet. Je begint je studentreis met een brede basis, zodat je in jaar 2 jouw eigen route kunt uitstippelen. Je werkt dit jaar aan 2 thema’s: ‘Innovate & Market’ en ‘Your own business’. Je vakken commerciële economie variëren van marketing en communicatie tot consumentengedrag en marktonderzoek. Maar dit zijn allang geen losse vakken meer. Je werkt de theorie uit in verschillende weekopdrachten. Lekker mixen dus. Ook met de off- en online instrumenten die je uitdenkt: van bedrijfsevent tot banner.

Unieke studentreis

Dus weet jij nog niet welke kant je op wilt? Geen probleem. Daar is Commerciële Economie aan De Haagse Hogeschool op ingericht. De studie is een ontdekkingsreis. Logisch, want je wilt eerst het vakgebied verkennen. Weten wat je te wachten staat in het werkveld. En uitproberen op welke manier jíj een commerciële boodschap aan de man wil brengen. Het gaat om jou als marketingprofessional. Daarom krijg je trainingen professionele vaardigheden. Zo word je je bewuster van jezelf, je eigen cultuur en de wereld om je heen. Je ontwikkelt je proactiviteit en leert verantwoordelijkheid nemen voor je werk. Een paar vakken volg je in het Engels, zodat je je straks makkelijker beweegt in een internationale omgeving. Je wordt steeds meer wegwijs in de commerciële economie.
 

Duidelijke opbouw

Je studentreis heeft dit jaar een duidelijke opbouw. Jaar 1 bestaat uit 2 semesters. Elk semester is opgedeeld in 2 blokken van 10 weken: 7 lesweken, 1 tentamenweek, 1 opdrachtenweek en 1 uitloopweek. Per semester werk je aan kennis, vaardigheden en weekopdrachten. Ook neem je gedurende het jaar deel aan twee grote projecten. Je schrijft een marketingplan voor een innovatief supermarktproduct én een online ondernemingsplan. Daarnaast doe je mee aan de Business Game. Samen met een groep van 10 studenten van verschillende opleidingen zet je je eigen fictieve onderneming op. En die moet je een week lang winstgevend zien te runnen. Klinkt dat als studeren?

Lesrooster

Blok 1 en 2 Thema Market & Innovate
Inleiding
De projectweken
Employability skills
Ondersteunende kennis en vaardigheden
Business Game
Blok 3 en 4 Thema Your Own Business
Inleiding
Ondersteunende kennis en vaardigheden
Les in het Engels

Jaar 2

Je eigen route kiezen

In het tweede jaar van de opleiding Commerciële Economie is het zover. Je kiest je eigen route binnen het vakgebied. Er zijn zes routes: 

1. Communicatie & Media: focus op communicatie en beleving
2. B2B Sales: focus op business-to-businessmarketing en sales 
3. Marketing Intelligence: focus op digitale technologieën en social media 
4. Unieke premaster: in vijf jaar afstuderen aan De Haagse én de Erasmus Universiteit
5. Internationale route: focus op internationale stages, vakken en projecten
6. Je persoonlijke route: kriskras kiezen waar jouw interesse naar uitgaat


Binnen de route van jouw keuze volg je minors, keuzevakken en stages. Daarnaast krijg je nog algemene vakken commerciële economie, die voor iedereen zijn. Denk aan digital marketing of strategische marketing branding. Maar het allermooiste aan Commerciële Economie? Je bepaalt dus écht zelf welke marketingprofessional je wordt. Het is jouw route en jouw studie.

 

Bouwen aan je cv

Naast de route kun je je ook op andere manieren onderscheiden. Cv-building noemen we dat. Denk aan een studiereis naar India of New York. Geef je op voor het socialmediateam van Commerciële Economie. Doe mee met de jaarlijkse marketingcommunicatiewedstrijd voor een echte opdrachtgever, zoals Amnesty International. Of ligt jouw interesse bij het organiseren van een internationale week waarbij je buitenlandse studenten uit heel Europa ontvangt? Er is veel mogelijk. Kies je niet voor de internationale route? Geen nood. Je gaat met medestudenten een week naar Finland of Frankrijk. Daar werk je samen met buitenlandse studenten aan grote projecten voor een echte opdrachtgever. Je voert bijvoorbeeld een imago-onderzoek uit voor de afdeling Communicatie van een gemeente.

Jaar 3

Kennis verdiepen of verbreden

Je studentreis voert je in jaar 3 van de opleiding Commerciële Economie naar de minorruimte. Welke minors wil je volgen en waar? Gewoon aan De Haagse, ergens anders in Europa of misschien zelfs in Zuid-Amerika? Je volgt twee minors, beide in het eerste halfjaar. Ga voor evenementenmanagement en haal geld op voor Serious Request. Of kies een minor die je kennis verdiept, zoals Digital Analytics over big data en databasemarketing. Of eentje die je kennis juist verbreedt. Zoals een taalcursus Spaans, zodat je saleskwaliteiten kunt inzetten in Spaanstalige landen. Ook leuk: keuzevakken als Global Entrepeneurship en Global Citizenship die je met internationale studenten volgt. Of bezoek het Europees Parlement in Brussel tijdens het keuzevak Europakunde. Doe wat je wilt. Het is jouw reis.

Met een groep de praktijk in

In het tweede halfjaar volg je nog een aantal vaste vakken commerciële economie, bijvoorbeeld over financieel management en exportmarketing. Je verdiept je in World Issues en debatteert bijvoorbeeld over kleding als wegwerpartikel. Daarnaast werk je twintig weken in een projectgroep aan een exportplan voor een echte opdrachtgever. Je overlegt, stelt briefings op, doet pitches, onderzoekt marktkansen en raakt bekend met cultuurverschillen in het exportland. Aan het einde van het jaar bereid je de stage van het vierde studiejaar voor.

Internationale ervaring

Als commercieel econoom en marketeer van morgen is een internationale blik op de wereld onmisbaar. Wil je jouw blik verbreden én samenwerken met studenten uit Finland en Schotland? Doe dan mee aan het PEETS-project. Een project waar studenten met verschillende achtergronden (engineering, business en marketing) samenwerken aan een milieuvraagstuk.

Jaar 4

Stage lopen

Geen les op de hogeschool, maar 15 weken stage lopen. Daarmee begint het vierde jaar van de bachelor Commerciële Economie. Je doet een salesstage óf een marketingstage, afhankelijk van de route die je gekozen hebt. Dat kan in het buitenland. Het stagebedrijf kies je zelf en alles is mogelijk: van midden- en kleinbedrijf tot multinational. Je solliciteert zelfstandig naar een plek. Geen probleem, want je krijgt ook een sollicitatietraining met de nodige schrijftips en gesprekstechnieken. En dankzij de mindset die je hebt ontwikkeld, ben je daar helemaal klaar voor. De stage bereidt jou voor op je werk als commercieel econoom: je krijgt eigen taken en verantwoordelijkheden.

Afstuderen

In het laatste halfjaar staat je afstudeeropdracht centraal. Hierin bewijs je dat je een commercieel probleem kunt analyseren en het management gericht kunt adviseren. Dat doe je voor een bekend bedrijf of een nieuwe speler in de markt. Binnen 12 weken lever je een adviesrapport op. Wat je precies gaat doen? Nou, je formuleert bijvoorbeeld een strategisch marketingplan, een verkoopplan of een socialmediaplan. Een plan waarmee je jouw opdrachtgever écht vooruithelpt.

Innovate & Market

In deze filmpjes vertellen studenten van Commerciële Economie kort iets over het 'Supermarktproject' waarbij ze vernieuwende producten op de markt moesten zetten. Nieuwsgierig? Bekijk ze allemaal.

Sleep opzij

Ervaringen buiten de collegezaal

Kaj Leroy

Over internationale projecten

Roos van Velzen

Over haar stage in de tuinbouwsector

Hard werken, daar houd ik van

Kaj Leroy

Over zijn stage aan de Zuidas

Sleep opzij

Minors

Je studie samenstellen

Dankzij minors en keuzevakken kun je bijna een kwart van je studie Commerciële Economie afstemmen op jouw interesses. Minors zijn onderwijsprogramma’s die buiten de vaste vakken vallen. Om je kennis te verdiepen, kun je je specialiseren in je eigen vakgebied. Zie je in Snapchat en Instagram handige tools om een bedrijf op de kaart te zetten? Dan is de minor over social media & business vast iets voor jou. Maar we hebben ook minors over branding, digital marketing & analytics of evenementenmanagement.

Je horizon verbreden

Laat je vooral niet beperken in je minorkeuze. Commerciële Economie is de perfecte studie om je horizon te verbreden. Met een minor Spaans of over coachend leidinggeven bijvoorbeeld. Het eerste halfjaar van het derde jaar staat volledig in het teken van minoronderwijs. Daarbovenop geef je je studie kleur met één keuzevak per jaar. British business & culture, citymarketing, Aziëkunde, maatschappelijk verantwoord ondernemen, recht, studentbegeleiding, talentontwikkeling … Zeg het maar, waar ligt jouw hart?


Werkvormen

Colleges

In de eerste jaren van je studie werk je veel samen tijdens projecten waarbij je een eindproduct oplevert. Al brainstormend verzin je een goede guerrillacampagne. Of je bedenkt een event waarbij je bedrijfsrelaties uit hun comfortzone trekt. Je werkt aan je vaardigheden, zodat je straks met een professionele werkhouding aan de slag gaat. Ook volg je colleges. Van je eigen docenten of van gastsprekers uit de beroepspraktijk. Een Google-deskundige, een marketingmanager, een bestsellerauteur … vraag ze maar het hemd van het lijf.

Practica, projecten en excursies

Vaardigheden als interviewen, vergadertechnieken en onderhandelen oefen je in practica. Dan zit je met een halve klas bij elkaar en krijgt iedereen een actieve rol. Soms ben je interviewer, dan weer onderhandelaar. Alles wat je leert, komt samen in de projecten. Je doet nieuwe kennis op dankzij onze experts, stelt alle vragen die je hebt aan je mentor en krijgt een coach die je professionele houding begeleidt. Je wordt gezien. En o ja, je gaat ook met de hele klas op excursie naar bedrijven. Even kijken hoe het werkt bij Jillz, Heineken of Endemol.

Contact met de opleiding

Commerciële Economie

Je vragen over toegangseisen, instromen en studeren bij de voltijdopleiding Commerciële Economie mail je naar bfm@hhs.nl. Binnen enkele dagen ontvang je een reactie van een van onze medewerkers.

Je kunt ons ook volgen op Facebook en op Instagram.

Hulp tijdens je studie

Studeren doe je niet alleen

Je krijgt hulp bij het studeren. Aan het begin van je opleiding Commerciële Economie maak je kennis met je klassenmentor. Dat is altijd een docent van je opleiding. Je kunt bij hem of haar aankloppen als je vragen hebt. Over je studie, je stages, je carrière en nog veel meer. Een ouderejaarsstudent wordt je studentmentor in je eerste jaar. Hij of zij leert je de ins en outs over studeren aan het hbo, De Haagse Hogeschool en het studentenleven.

Vanaf het eerste jaar volg je lessen studieloopbaanbegeleiding, waarin je leert studeren. Deze lessen vinden afwisselend klassikaal, in kleine groepen of individueel plaats. Heb je behoefte aan extra hulp? Bijvoorbeeld bij een dipje, ziekte, twijfels of iets anders? Dan ben je altijd welkom bij onze psycholoog, vertrouwenspersoon of decaan.

Studiepunten halen

Bindend studieadvies (BSA)

Om je studie na het eerste jaar te kunnen vervolgen, moet je 50 van de 60 studiepunten (EC; European Credits) behalen.. De opleiding kan bovendien bepalen dat je een bepaald vak moet hebben behaald, als onderdeel van de puntennorm. Dit noemen we ook wel een kwalitatieve eis. Heb je aan zowel de puntennorm als de eventueel gestelde kwalitatieve eis voldaan, dan krijg je van de examencommissie aan het einde van je eerste jaar een positief  studieadvies en mag je je opleiding vervolgen.

Behaal je minder dan 50 studiepunten of haal je wel 50 punten maar voldoe je niet aan de eventueel gestelde kwalitatieve eis, dan krijg je een negatief studieadvies en moet je de opleiding verlaten. Daarom wordt dit advies een negatief bindend studieadvies (NBSA) genoemd. 

Persoonlijke omstandigheden kunnen van invloed zijn op je studievoortgang. Denk aan ziekte of het bedrijven van topsport. Het is belangrijk dat je, wanneer dit soort persoonlijke omstandigheden zich voordoen, dit zo spoedig mogelijk doorgeeft aan de examencommissie. Die kan hier vervolgens rekening mee houden bij het uitbrengen van het studieadvies.

Lees de volledige regels over het studieadvies in hoofdstuk 7 van de Onderwijs- en Examenregeling (OER) van jouw opleiding.

Geïnteresseerd in
Commerciële Economie - Voltijd?

Meld je aan