Commerciële Economie | Marketing Management - Voltijd

Nieuwsgierig, ondernemend en communicatief. Ideale eigenschappen om je te ontwikkelen tot een professional in marketing, marketingcommunicatie en sales. Onze docenten zijn deskundigen met veel ervaring uit de praktijk. Bovendien heeft de opleiding een intensieve samenwerking met bedrijven, wat kansen biedt voor stages en werk. Zij leveren ook een waardevolle input in ons programma, zodat je diploma aansluit op de wensen van de markt. Jij weet straks hoe je een merk promoot en hoe je de doelgroep bepaalt én bereikt. Doe je dat met een flitsende commercial of een populaire influencer? Als marketeer kruip je in het hoofd van de consument, je volgt trends op de voet en weet hoe je onderzoek inzet om de behoeftes van de doelgroep te bepalen en te weten wat de consument drijft.

Opbouw van Commerciële Economie | Marketing Management - Voltijd

Het eerste jaar bij Commerciële Economie | Marketing Management  bestaat uit 2 semesters. Ieder semester heeft een eigen thema en wordt afgesloten met een assessment, waarin je je plannen presenteert of een online marketingplan beargumenteert.

Hoorcollege

5

uur per week

Instructiecollege

10

uur per week

Werkcollege

10

uur per week

Projecten

10

uur per week

Zelfstudie

5

uur per week

Studiepunten

50

van de 60


Jaar 1

Een brede opleiding

Commerciële Economie | Marketing Management is breed. Je kunt veel kanten op en ontdekt stap voor stap wat jij het interessantste vindt. Daarom maak je in jaar 1 kennis met alles wat de opleiding Commerciële Economie | Marketing Management in Den Haag te bieden heeft. Je neemt verantwoordelijkheid voor wat je doet en ontwikkelt je tot een professionele marketeer. Zo weet jij straks de weg in marketing, marketingcommunicatie, sales en branding. Die kennis leer je niet alleen uit boeken, maar vooral door te doen: met praktijkopdrachten. Het initiatief ligt bij jou, maar als je vragen hebt: stel ze gerust!

Twee projecten

In jaar 1 zijn er twee grote projecten. Bij Innovate & Market maak je een marketingplan voor een productinnovatie, bij Your Own Business zet je een eigen onderneming op. Ook doe je mee aan de Circular Challenge: met tien studenten van verschillende opleidingen start je een duurzame onderneming en zorg je ervoor dat die winst maakt. Hartstikke leuk om te doen!
 

Lesrooster

Blok 1 en 2 Thema Market & Innovate
Inleiding
De projectweken
Employability skills
Ondersteunende kennis en vaardigheden
BFM Circular Challenge
Blok 3 en 4 Thema Your Own Business
Inleiding
Ondersteunende kennis en vaardigheden
Les in het Engels

Jaar 2

Praktijkervaring bij professionele organisaties 

Een jaar waarin je veel praktijkervaring opdoet en kunt ontdekken wat jij het leukste vindt aan Commerciële Economie | Marketing Management. Je loopt twintig weken stage bij professionele organisaties. Met vier studenten en een begeleider bedenk je hoe je een stageplek kunt vinden, praat je over elkaars stage en ga je een kijkje nemen bij elkaar. Bij Building Business analyseer je een merk met een probleem en leer je hoe je een advies formuleert waarmee dit probleem kan worden aangepakt. Daarnaast ga je aan de slag met het vak sales. Zo ervaar je zelf wat jou het beste bevalt. Ga je voor sales, omdat je goed bent in verkopen? Of word je blij van een mooie marketingklus, omdat je graag een merk groot maakt?

Je eigen route kiezen

Aan het einde van het jaar kies je hoe jij je verder wilt ontwikkelen als marketeer. Welke route past het beste bij jou: wil je verdieping of juist verbreding? Dat bepaal je in de loop van het tweede jaar, waarbij je docenten en begeleiders altijd om advies kunt vragen. Zo is er de route Communicatie & Media: hoe breng je de boodschap het beste over? Of B2B Sales, met de focus op marketing en verkoop tussen bedrijven. Bij Marketing Intelligence verdiep je je in digitale technologieën en social media. Kies je voor de internationale route, dan doe je stages, vakken en projecten in het buitenland. Verder kun je de unieke premaster volgen: in vijf jaar afstuderen aan De Haagse én de Erasmus Universiteit. En tot slot de persoonlijke route, waarbij je jouw ideale pakket samenstelt.
 

Jaar 3

Een ruime keus in minors

In het eerste semester heb je veel keuzevrijheid. Je kunt niet alleen kiezen uit CE-minors, maar ook voor minors binnen de hele HHS en zelfs daarbuiten. Bij Commerciële Economie | Marketing Management heb je minors als Eventmanagement, Social Media & Business en Digital Analytics. Met Eventmanagement bedenk je bijvoorbeeld een marketingplan om geld op te halen voor een goed doel. Vind je Snapchat en Instagram handige tools om een bedrijf op de kaart te zetten? Dan is de minor Social Media & Business iets voor jou. Met Digital Analytics kom je alles te weten over big data en databasemarketing. Wil je in Spanje of Zuid-Amerika aan het werk, doe dan de minor zakelijk Spaans.

Internationalisering en awardwedstrijd

Het tweede semester draait om internationalisering. Voor een internationaal bedrijf schrijf je een exportplan: hoe kunnen zij hun producten het beste in het buitenland verkopen? Ook kun je ingedeeld worden in de international classroom. Oog voor de wereld is belangrijk: waar zie je dat het misgaat met mens, dier of milieu en hoe los je dat op? Social value creation, streven naar maatschappelijke waarde: daarmee kun je als team de Social Impact Award winnen. En verder bereid je je in jaar 3 voor op het laatste studiejaar.
 

Jaar 4

Stagesemester

Jaar 4 bestaat uit een stagesemester en een adviessemester. Je bepaalt zelf de volgorde: eerst het adviessemester en daarna je advies uitvoeren in je stagesemester óf eerst het stagesemester en dan het adviessemester. Ook het stagebedrijf kies je zelf: van start-up tot multinational, in binnen- of buitenland. Je krijgt eigen taken en verantwoordelijkheden, zodat je je kennis in de praktijk kunt brengen. Nu laat je zien wat jouw waarde is voor het bedrijf en voor de klant. En hoe jij je professioneel opstelt in meetings en gesprekken met collega’s en klanten.

Adviessemester

Tijdens je adviessemester analyseer je een marketingvraagstuk van een echt bedrijf en op basis van je bevindingen stel je een advies op voor het management. Dit kan zowel bij een bekend bedrijf als bij een start-up. Je adviseert bijvoorbeeld over marketing, verkoop of socialmediakanalen. Advies waar jouw opdrachtgever veel aan heeft. Die heeft jou niet voor niets de klus gegeven en is blij met jouw werk. Jij bent een echte professional die weet hoe je een product of dienst zo goed mogelijk kunt verkopen.

Keuzeonderwijs

Naast de interessante minors kun je in jaar 2 en jaar 3 vakken kiezen die aansluiten bij wat jij interessant vindt. Zoals Neuromarketing, Trendwatching, Citymarketing, Aziëkunde, Creatief denken en Leiderschap & Management.

Internationale ervaring

Als marketeer van morgen sta je midden in de wereld. En ligt de wereld aan je voeten. Daarom krijg je bij Commerciële Economie | Marketing Management veel mogelijkheden om internationaal te studeren. Een stage of semester in het buitenland? Doen! Of neem deel aan een van de internationale marketingweken in Finland, Frankrijk of Duitsland. Als je niet naar het buitenland gaat, dan is er nog ons virtual exchange-programma of kun je met buitenlandse studenten in een international classroom onderwijs volgen. Zo maak je kennis met andere culturen en sluit je vriendschappen voor het leven. Die contacten komen later goed van pas als je een baan in het buitenland zoekt.

Bouwen aan je cv

Dat doe je met praktijkopdrachten en stages, maar je kunt nog veel meer doen. Zo staat een studiereis naar New York of India goed op je cv en kun je je onderscheiden met de landelijke marketingcommunicatiewedstrijd voor een echte opdrachtgever. Ook mogelijk: solliciteren naar de functie van socialmediamarketeer om de social media van de opleiding Commerciële Economie | Marketing Management te creëren en beheren. Of ga jij een internationale week voor buitenlandse studenten organiseren? Veel opties om aan werkgevers te laten zien hoe ondernemend jij bent!

Samenwerking met bedrijven

Commerciële Economie | Marketing Management heeft een intensieve samenwerking met het bedrijfsleven. Goed voor stages en werk en goed voor ons studieprogramma, aangezien de bedrijven meedenken bij de inhoud van de opleiding. Vandaar dat die perfect aansluit op de wensen van de markt. Namen? AGU, Ahold, BCC, de Bijenkorf, Capestone, Ecmanage, Friends of the Brands, Goosecraft, Harper & Yve, Heineken, Kompaan Bier, Koppert Cress, MediaMarkt, Siebel Juweliers, SnowWorld, TechniCare.
 

 

Uw docenten

Sleep opzij

Studie in beeld

In deze filmpjes vertellen studenten van Commerciële Economie | Marketing Management kort iets over het 'Innovate & Market project' waarbij ze vernieuwende producten op de markt moesten zetten. Nieuwsgierig? Bekijk ze allemaal.

Ervaringen buiten de collegezaal

Diego Manuela

Over samenwerken

Nina Jaspers

Over de Business Game

Kristel van Otterloo

Over de 'International Week'

Sleep opzij

Minors

Je studie samenstellen

Dankzij minors en keuzevakken kun je bijna een kwart van je studie Commerciële Economie afstemmen op jouw interesses. Minors zijn onderwijsprogramma’s die buiten de vaste vakken vallen. Om je kennis te verdiepen, kun je je specialiseren in je eigen vakgebied. Zie je in Snapchat en Instagram handige tools om een bedrijf op de kaart te zetten? Dan is de minor over social media & business vast iets voor jou. Maar we hebben ook minors over branding, digital marketing & analytics of evenementenmanagement.

Je horizon verbreden

Laat je vooral niet beperken in je minorkeuze. Commerciële Economie is de perfecte studie om je horizon te verbreden. Met een minor Spaans of over coachend leidinggeven bijvoorbeeld. Het eerste halfjaar van het derde jaar staat volledig in het teken van minoronderwijs. Daarbovenop geef je je studie kleur met één keuzevak per jaar. British business & culture, citymarketing, Aziëkunde, maatschappelijk verantwoord ondernemen, recht, studentbegeleiding, talentontwikkeling … Zeg het maar, waar ligt jouw hart?


Werkvormen

Projecten en colleges

Tijdens de studie werk je veel samen aan projecten waarmee je een eindopdracht aflevert. Verzin een spectaculaire marketingcampagne. Bedenk een commercial waardoor de doelgroep naar de winkel rent om jouw product te kopen. Je verbetert je professionele skills, zodat je met de juiste werkhouding aan je eerste baan begint. Ook volg je colleges: van docenten en gastsprekers uit de beroepspraktijk. Verder organiseert de opleiding Commerciële Economie | Marketing Management elk jaar het Social Media & Marketingevent, met gastsprekers van bekende bedrijven als Albert Heijn, PostNL, Triodos Bank, Snapchat en Coolblue. Allemaal interessante mensen om naar hun ervaringen te vragen.

Practica en bedrijfsbezoek

Interviewen, vergadertechnieken en onderhandelen oefen je in practica. Gezellig met een groepje studenten en iedereen een actieve rol. De ene keer ben je interviewer, de andere keer onderhandelaar. Alles wat je hebt geleerd kun je in de praktijk brengen en je leert vanzelf weer veel bij. Een goede ervaring voor het echte werk. Ook leuk en leerzaam: op bezoek bij bedrijven om te zien hoe het er in het echt aan toegaat. Commerciële Economie | Marketing Management in actie!
 

Contact met de opleiding

Commerciële Economie

Je vragen over toegangseisen, instromen en studeren bij de voltijdopleiding Commerciële Economie | Marketing Management mail je naar ce-mm@hhs.nl. Binnen enkele dagen ontvang je een reactie van een van onze medewerkers.

Je kunt ons ook volgen op Facebook en op Instagram.
 

Contact met de student

Hulp tijdens je studie

Studeren doe je niet alleen

Je krijgt volop hulp en begeleiding bij je studie, niet alleen in het eerste jaar maar ook in de jaren erna. Je begeleider is een docent van de opleiding Commerciële Economie | Marketing Management, bij wie je altijd kunt aankloppen met vragen: over je studie, stages, carrière, wat je maar wilt. In het eerste jaar krijg je ook een ouderejaarsstudent als studentmentor. Die kan je alles vertellen over studeren aan het hbo, De Haagse Hogeschool en het studentenleven. Je volgt workshops om goed te leren studeren en je persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. Dat gebeurt klassikaal, in kleine groepen en individueel. Heb je behoefte aan een goed gesprek bij een dip, ziekte, twijfels of iets anders? Je bent ook altijd welkom bij onze psycholoog, vertrouwenspersoon en decaan. Alle begeleiding en aandacht waar jij behoefte aan hebt, bij ons word je gezien en gehoord.

Studiepunten halen

Bindend studieadvies (BSA)

Om je studie na het eerste jaar te kunnen vervolgen, moet je 50 van de 60 studiepunten (EC; European Credits) behalen.. De opleiding kan bovendien bepalen dat je een bepaald vak moet hebben behaald, als onderdeel van de puntennorm. Dit noemen we ook wel een kwalitatieve eis. Heb je aan zowel de puntennorm als de eventueel gestelde kwalitatieve eis voldaan, dan krijg je van de examencommissie aan het einde van je eerste jaar een positief  studieadvies en mag je je opleiding vervolgen.

Behaal je minder dan 50 studiepunten of haal je wel 50 punten maar voldoe je niet aan de eventueel gestelde kwalitatieve eis, dan krijg je een negatief studieadvies en moet je de opleiding verlaten. Daarom wordt dit advies een negatief bindend studieadvies (NBSA) genoemd. 

Persoonlijke omstandigheden kunnen van invloed zijn op je studievoortgang. Denk aan ziekte of het bedrijven van topsport. Het is belangrijk dat je, wanneer dit soort persoonlijke omstandigheden zich voordoen, dit zo spoedig mogelijk doorgeeft aan de examencommissie. Die kan hier vervolgens rekening mee houden bij het uitbrengen van het studieadvies.

Lees de volledige regels over het studieadvies in hoofdstuk 7 van de Onderwijs- en Examenregeling (OER) van jouw opleiding.

Geïnteresseerd in
Commerciële Economie | Marketing Management - Voltijd?

Meld je aan