Communicatie - Voltijd

Een communicatieprofessional staat midden in de samenleving. Je weet wat de trends zijn, hoe mensen in elkaar steken en welke boodschap binnenkomt. Je slurpt informatie op en verpakt die in krachtige woorden en beelden. Een promotievideo voor een goed doel, een fundraisingcampagne voor een mode-ontwerper of een speech voor een politicus. Communicatie is een veelzijdig, doelgericht en creatief vak. De colleges zijn op elkaar afgestemd. De theorie die je in het ene vak krijgt, pas je toe in opdrachten van het andere vak. Op De Haagse, tussen de journalisten op het Binnenhof of in de studio van Pauw.

Opbouw van Communicatie - Voltijd

Hoorcollege

6

uur per week

Werkcollege

14

uur per week

Zelfstudie

20

uur per week

Studiepunten

50

van de 60

Opdrachten

10

van 8 weken

Jaar 1

Kennismaken

In jaar 1 maak je kennis met het communicatievak. Je gaat aan de slag met grote communicatietheorieën die je in film, foto en woord vastlegt en je wordt je bewust van de macht van beeld in het dagelijks leven. Voor een trendy eetcafé-restaurant dat op Scheveningen zijn deuren opent, ontwikkel je een merknaam, pay off, website en advertentie. Op het gebied van interne communicatie maak je met studiegenoten online en offline een studentenmagazine met artikelen, interviews en foto’s over de opleiding. Op het gebied van externe communicatie ontwikkel je ten slotte een mediacampagne die modehuizen aanspoort om modellen met een maatje meer in te zetten. Bedenken, uitvoeren en testen: je doet het allemaal zelf. Je ontwikkelt echte communicatiemiddelen, zoals een filmpje, website, tijdschrift, app of blog, die je op je doelgroep uittest. Ook reflecteer je in dit eerste jaar op je persoonlijke ontwikkeling.

Lesrooster

Periode 1
Project Communicatiewereld
Communicatietheorie
Beeldtaal
Trends & Maatschappij
Informatieverwerking
Sturen met taal
English Introduction
Beeldbewerking
Coaching
Periode 2
Project Food Store
Marketingcommunicatie
Paid Publicity
Positionering
Doelgroepinterviews
Doelgroepgericht Schrijven
English Introduction
Presenteren
Coaching
Periode 3
Project Studentenmagazine
Corporate Communicatie
Interne communicatie
Organisatiekunde
Kwalitatief Testen
Schrijven voor Bladen
English Writing & Speaking
Projectmanagement
Coaching
Periode 4
Project Body Real or Ideal
Publieke Communicatie
Public Affairs
Free Publicity
Kwantitatief Testen
Persbericht Schrijven
English Writing & Speaking
Adviseren
Coaching
Sleep opzij

Jaar 2

Kennis verdiepen

In jaar 2 ga je de diepte in. Je leert het vakgebied nog beter kennen dankzij de colleges over reclamestrategieën, social media, big data, politieke campagnes en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De theorie gebruik je meteen voor de opdrachten. Zo schrijf je een onlinecommunicatieplan voor wereldwijd opererende bedrijven, ontwikkel je een ultramoderne campagne voor een politieke partij naar keuze en breng je een communicatiestrategie tot leven voor een multinational die duurzamer met mens en planeet wil omgaan. Je schrijf- en spreektalent ontwikkel je verder met brochures, blogs, speeches en debatten.

Stage

Bij organisaties toets je het geleerde aan de praktijk en draai je mee op een communicatieafdeling. Tussen oktober en december ga je 10 weken lang fulltime aan de slag bij een organisatie die jij beter wilt leren kennen. Vaak opent deze stage al de deur naar interessante bijbanen.

Jaar 3

Stage

In jaar 3 ga je opnieuw op stage, zodat je je optimaal kunt voorbereiden op de praktijk. Misschien liep je eerder stage bij een marketingbedrijf en wil je daar ook je verdiepende stage lopen? Of wil je liever naar een heel andere organisatie om te zien hoe het ergens anders werkt. Wat te denken van een gerenommeerd communicatiebureau, T-Mobile, het Mauritshuis, Unicef, ADO Den Haag of de Tweede Kamer? Zo kun je je kennis verbreden. Gedurende 5 maanden draai je 5 dagen per week mee.

Verdere verdieping

Verrijkt door de praktijk keer je terug naar de collegebanken. Daar volg je vakken als Crisiscommunicatie, waarbij je de kracht van communicatie ervaart bij het beheersen van crises. Bij Pers en Media verdiep je je in de rol van journalisten, woordvoerders, spindoctors en burgerjournalisten. Ook ga je een echte studio in om een talkshow na te spelen. Bij Gezondheidscommunicatie leer je hoe bedrijven en overheden binnen en buiten Nederland burgers via communicatie aanzetten gezonder te leven. De inzet van onbewuste gedragsmechanismen komt hierin uitvoerig aan bod, waarna je voor internationale instituten zoals het Rode Kruis en World Health Organization communicatiestrategieën ontwikkelt. In dit derde jaar bereid je je ook al voor op je afstuderen in jaar 4. Dat doe je door samen met een studiegenoot een onderzoek op te zetten voor een communicatieprobleem waarop je tijdens je stage bent gestuit.

Jaar 4

Minors

Nu je met colleges en stages uitstekende kennis en vaardigheden hebt ontwikkeld voor de brede communicatiepraktijk, volg je in het vierde jaar 2 minors naar eigen keuze. Dit is je kans om richting te geven aan je loopbaan. Er zijn vele minors mogelijk. Ambieer je een baan als crisismanager? Dan word je vast happy van onze newsroom, waarin je voor de camera een crisis bedwingt terwijl het nieuws binnenstroomt op Twitter en telegraaf.nl. Ben je van nature een verbinder? Stap dan eens in de wereld van interne communicatie en zoek uit hoe je een communicatiestrategie in de hoofden van medewerkers krijgt. Er zijn vele minors mogelijk. Denk ook eens aan Spaans of filosofie, of aan een stage in het buitenland.

Afstuderen

Jaar 4 staat ook in het teken van afstuderen. Zo verdiep je je bijvoorbeeld in de strategie en uitvoering van een grote campagne bij je opdrachtgever en kom je met bewezen effectieve adviezen. Afstuderen aan De Haagse is een echte meesterproef. Organisaties zien dat ook zo. Niet voor niets mogen veel studenten nadat ze hun diploma behaalden, bij hen blijven werken.

Studie in beeld

Sleep opzij

Minors

Je studie samenstellen

Minors vallen buiten de vaste vakken van de opleiding Communicatie. Het zijn onderwijsprogramma’s die je zelf kiest. Grote keuzevakken waar je een heel blok mee zoet bent. Om je kennis te verdiepen, kun je je specialiseren in je eigen vakgebied. Zie je jezelf als woordvoerder op tv of als journalist bij een dagblad? Dan is de minor pers & media perfect. Blijf jij rustig als iedereen in rep en roer is? Gebruik dat talent in de minor risico- & crisiscommunicatie. Waan jezelf bij een aanslag of faillissement, overzie de situatie en zet die helder uiteen. De opleiding Communicatie heeft eigen minors, maar laat je daar vooral niet door beperken. Je kunt een ander vakgebied betreden, en zelfs naar het buitenland. Geliefd zijn de minors over vormgeving en filosofie. Heb je een ondernemersgeest? Denk dan aan de minor entrepreneurship of social media & business. Bij Communicatie zijn er 4 minors van 15 weken, 2 in jaar 3 en 2 in jaar 4. 

Werkvormen

Colleges, opdrachten en trainingen

Communicatie is een doelgericht en creatief vak dat je leert door te doen. Niet soms, nee, supervaak. Bij de meeste vakken van je studie Communicatie ben je dan ook echt bezig. Met opdrachten in allerlei soorten en maten: groot, klein, schrijven, herschrijven, filmen, editen, brainstormen, presenteren, noem maar op. Zo’n driekwart van de opdrachten maak je alleen; de rest in kleine groepjes. Je krijgt begeleiding van de beste docenten, die bijna allemaal uit het communicatievak komen. De colleges die zij geven, zijn doorspekt met verhalen uit de actualiteit. Meestal zit je met je eigen klas in een collegezaal, soms met meerdere klassen. In trainingen oefen je vaardigheden als presenteren, debatteren en persoonlijk leiderschap. Dan zit je met maximaal 25 studenten bij elkaar, doe je actief mee en geef je feedback. 

Contact met de opleiding

Je vragen over toegangseisen, instromen en studeren bij de voltijdopleiding Communicatie mail je naar communicatie@hhs.nl.
Je kunt ons ook op Facebook vinden.

Hulp tijdens je studie

Studeren doe je niet alleen

Je krijgt hulp bij het studeren. Aan het begin van je opleiding Communicatie maak je kennis met je studieloopbaanbegeleider. Dat is altijd een docent van je opleiding. Je kunt bij hem of haar aankloppen als je vragen hebt. Over je studie, je stages, je carrière en nog veel meer. Ook volg je lessen persoonlijke ontwikkeling, waarin je reflecteert op jezelf en leert wat je sterke en zwakke punten zijn. Gedurende je studie bouw je een portfolio op. Daarin leg je je leerdoelen en resultaten vast, zodat je tijdens sollicitaties kunt laten zien wat je kunt. Heb je behoefte aan extra hulp? Bijvoorbeeld bij een dipje, ziekte, twijfels of iets anders? Dan ben je altijd welkom bij onze decaan.

Studiepunten halen

Bindend studieadvies (BSA)

Om je studie na het eerste jaar te kunnen vervolgen, moet je 50 van de 60 studiepunten (ECTS) behalen. Daarnaast stellen sommige opleidingen extra eisen om je door te laten naar het tweede studiejaar. Bijvoorbeeld een bepaald vak dat je behaald moet hebben en dat meetelt binnen de 50-puntennorm. Dit noemen we ook wel een kwalitatieve eis. Heb je aan zowel de puntennorm als de eventueel gestelde kwalitatieve eis voldaan, dan krijg je van de examencommissie aan het einde van je eerste jaar een positief bindend studieadvies (BSA). 

Behaal je minder dan 50 studiepunten en voldoe je niet aan de eventueel gestelde kwalitatieve eis, dan krijg je een negatief studieadvies en moet je de opleiding verlaten. Daarom wordt dit advies een negatief bindend studieadvies (NBSA) genoemd.

Persoonlijke omstandigheden kunnen van invloed zijn op je studievoortgang. Denk aan ziekte of het bedrijven van topsport. Het is belangrijk dat je, wanneer dit soort bijzondere omstandigheden zich voordoen, dit meteen doorgeeft aan de examencommissie. Die kan hier vervolgens rekening mee houden bij het uitbrengen van het studieadvies.

Lees de volledige regels over het studieadvies in hoofdstuk 7 van de onderwijs- en examenregeling (OER) van jouw opleiding.

Geïnteresseerd in
Communicatie - Voltijd?

Meld je aan