Brazilianen en HHs’ers zetten bakkersproducten op de Braziliaanse kaart

Maandagmiddag zijn vijftien Braziliaanse en vijftien HHs-studenten aan de slag gegaan met de Challenge of Ideas. In vijf dagen tijd moeten ze met een plan komen om het Nederlandse bedrijf Zeelandia – een specialist in bakkerijgrondstoffen – nog bekender te maken onder de 63.000 Braziliaanse bakkerijen.

Challenge of Ideas 2016 - Uitwisseling tussen twee landen

Het is maandagmiddag 13.00 uur. Vijftien HHs-studenten zitten iets wat gespannen in de Innovation Playground voor een enorm scherm, wachtend op een werkende Skypeverbinding met Senai, een onderwijsinstelling in São Paulo. In één van de grootste steden ter wereld, bijna 10.000 kilometer verderop, zitten namelijk ook vijftien studenten met wie De HHs’ers de komende week een uitdaging aangaan.

Als het zwarte scherm ineens aanspringt, veert de ruimte op en begint iedereen te zwaaien en te joelen. Jullie zijn pioneers!,’ roept een trotse Braziliaanse professor. ‘Tweeënhalf jaar geleden hebben we met De Haagse Hogeschool een samenwerkingscontract ondertekend en dit evenement is een droom die uitkomt. Dankjewel dat jullie deze uitdaging – en het is geen makkelijke – willen aangaan.’

Zo meer over de challenge, maar eerst: waarom dit project? Sinds 2014, met de komst van bestuursvoorzitter Leonard Geluk, heeft De HHs besloten om meer samen te werken met landen in Europa, China en Brazilië. Nu zijn er in de tussentijd al verschillende projecten van de grond gekomen (bijvoorbeeld en nog een voorbeeld), maar de Challenge of Ideas is volgens de organisatoren een uniek evenement.

‘We hebben het continu over de WIN-thema’s én over de muur van je eigen opleiding kijken. Ik wilde de daad bij het woord voegen,’ licht docente Commerciële Economie (CE) en medeorganisator Jeanette Diepenbroek toe. ‘Dit is het eerste internationale project waar meerdere opleidingen bij betrokken zijn. Zo hebben we studenten van Industrial Design Engineering, Bedrijfskunde, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, HBO-ICT, CE, International Business & Management Studies, Process & Food Technology, en ze komen uit tal van landen zoals Bulgarije, Estland, Duitsland, Portugal, Ierland, Roemenië en ook Brazilië en natuurlijk Nederland. Echt een unicum dus.’

Terug naar de uitdaging. Na wat beleefde uitwisselingen tussen De HHs en Senai, is het tijd voor het hoofdprogramma. De man die de uitdaging verklapt, blijkt een Braziliaanse vertegenwoordiger te zijn van het Nederlandse bedrijf Zeelandia dat ook een vestiging in Brazilië heeft. De specialist in bakkerijgrondstoffen heeft dus al een stukje van de Braziliaanse markt en wil graag uitbreiden. Tegelijkertijd heeft Zeelandia last van tientallen concurrenten en bovendien zijn er ruim 60.000 bakkerijen. Hoe kan Zeelandia nu op een efficiënte manier in contact komen met al die bakkerijen?

Na de briefing hebben studenten nog wel wat vragen. ‘Is er al een handig contactsysteem’, ‘Moeten we alleen een strategie voor Brazilië bedenken?’, ‘Over welke producten van Zeelandia praten we eigenlijk?’. Een ander vraagt zich af of dit vraagstuk wel in een week is op te lossen.

Mariana Segala (29) heeft er in ieder geval zin in. De vierdejaars Process & Food Technology en uitwisselingsstudente van Senai heeft in ieder geval al een kleine voorsprong op de andere studenten aangezien ze een dergelijke challenge al een keer eerder deed. ‘Winnen is natuurlijk leuk, maar het mooiste is om te zien dat iedereen er na afloop sterker uitkomt. Je kan in zo’n week enorm van elkaar leren, omdat je met verschillende disciplines – marketing, design, bedrijfskunde, etc. – naar een vraagstuk kijkt.’

En terwijl de studenten in groepjes uiteen gaan, kijkt een glunderende Jeanette Diepenbroek toe. ‘Dit is waar we het voor doen. De aanloop naar dit evenement was niet makkelijk, omdat het project niet te vangen is in het dagelijkse curriculum en daardoor vraagt iedereen zich af of ze er dan zomaar studenten vrij of studiepunten voor mogen geven. Maar ik ben heel blij dat de meeste docenten de waarde inzien van een dergelijk evenement en dat we nu met vijftien zeer gemotiveerde studenten van start gaan.’

Van de Challenge of Ideas is ook een sfeerimpressie gemaakt. Deze bekijk je hier:

https://www.youtube.com/watch?v=m6EDCigis2M