Movies that Matter: Students’ Choice Award
In Filmhuis Den Haag en Theater aan het Spui barst het Movies that Matter Festival weer los. Op dit filmfestival presenteren regisseurs uit de hele wereld ruim 70 speelfilms en documentaires over mensenrechten. Vijftien enthousiaste studenten zaten in de studentenjury van het filmfestival en selecteerden drie films voor de 'Students' Choice Award'. Juryleden Lysaifeni Wout en João Pires, studenten van De Haagse Hogeschool, kijken terug op een bijzondere tijd.

Film als inspiratiebron voor jongeren
Bij het selecteren van films die zullen meedingen naar de Student’s Choice Award die op woensdag 29 maart wordt uitgereikt, gingen de studenten niet over één nacht ijs. Elke week kwamen ze bij elkaar in het Filmhuis Den Haag en tijdens masterclasses werden ze hiervoor klaargestoomd. "Zo leerden we hoe we filmrecensies moesten schrijven. Ook kregen we een lezing van filmmaker Jordi Wijnalda, die ons vertelde over de rol die fictie, symbolen en dramatische effecten kunnen hebben als je een verhaal wilt vertellen", vertelt Lysaifeni. "Film is een krachtig medium waarmee je ook studenten kunt bereiken door hen vanuit verrassende invalshoeken verhalen te vertellen die over mensenrechten gaan. Soms is het nodig symbolen en beelden te gebruiken die deze thema’s ook voor jongeren aantrekkelijk en begrijpelijk maken."
Tijdens de masterclasses leerden Lysaifeni en João ook waarop zij moesten letten om een film goed te kunnen beoordelen. João: "Hoe wordt het verhaal verteld? Hoe wordt dit in beeld gebracht en welke rol speelt muziek hierbij? De fotografie, de camerastandpunten, het licht en geluid: het draagt allemaal bij aan de kracht van de boodschap en versterkt de belevenis van de toeschouwer. Want een goed verhaal maakt nog geen goede film. Je moet het zo vertellen dat de toeschouwer geraakt wordt. Goede films zorgen voor een verbinding tussen het publiek en de hoofdpersoon, met wie zij zich kunnen identificeren."
Van identiteit tot integratie
De studentenjury selecteerde drie films die in aanmerking komen voor de hoofdprijs. Zoals Tamara: een film die het verhaal vertelt van advocaat Teo, die zich een vrouw voelt. Het verhaal is gebaseerd op het leven van Tamara Adrian, de eerste transgender politica van Venezuela. "De film gaat over de reis die hij aflegt als man naar vrouw. Je ziet niet alleen zijn worsteling, maar ook van zijn gezin, ouders en vrienden. Het gaat om de zoektocht naar je identiteit en de invloed van je omgeving: een thema waarin veel studenten zich zullen herkennen”, vertelt Lysaifeni. In de film The Citizen wordt het vluchtelingenvraagstuk verteld vanuit het perspectief van de Afrikaanse vluchteling Wilson. “De film gaat over zijn worsteling om te integreren in zijn nieuwe thuisland, Hongarije. Hij wordt verliefd op zijn lerares, maar hun relatie wordt bemoeilijkt door een illegale vluchteling, die bij Wilson is ondergedoken. De film laat zien hoe zijn integratie in de samenleving verloopt", vertelt João. In de documentaire Tickling Giants staat de vrijheid van meningsuiting centraal. Aan de vooravond van de Arabische lente in Egypte neemt Bassem Youssef de beslissing om zijn baan als hartchirurg op te geven en een komedieshow te beginnen. Met humor daagt Bassem, die de ‘Egyptische Jon Stewart’ wordt genoemd, de machthebbers uit. Lysaifeni: “We hebben deze film gekozen, omdat het een belangrijk thema blijft. Het is een inspirerend verhaal dat op een satirische manier en met veel humor wordt verteld.”
Publiek velt oordeel over duivels dilemma
Als uitsmijter staat een bijzonder event op het programma. Hoe de film The Verdict afloopt, ligt namelijk aan het publiek. Het is een spannend rechtbankdrama waarin het publiek een oordeel velt als ze worden geconfronteerd met een dilemma. Is de straaljagerpiloot die een gekaapt vliegtuig neerschiet schuldig aan de dood van 163 inzittenden of een held vanwege voor het redden van 70.000 mensen in het voetbalstadion, het beoogde einddoel van de kapers? Het publiek mag beslissen door op een knop door te drukken en daarna volgt een discussie.