Studenten SBRM brengen kracht Haagse winkelgebieden in beeld

Ruim 160 eerstejaars studenten van de opleiding Small Business & Retail Management van De Haagse hebben tijdens het Young Intrapreneurs Project de kracht van de Haagse binnenstad in kaart en in beeld gebracht. Op donderdag 8 juni sloten zij dit project af met de bekendmaking van het beste wervende filmpje.

sbrrm studenten

Als winnaar kwam het team YIP Beukers uit de strijd, met een korte, wervende film over de Spuistraat. Deze film wordt op 30 juni tijdens de ShoppingNight getoond en gedeeld met de 100.000 volgers van dit event. Bovendien hebben de studenten een Meet & Greet met de burgemeester.

Tijdens het Young Intrapreneurs Project deden de vijf finalisten onderzoek naar de ideale winkelstraat. Zij gingen de Haagse binnenstad in en analyseerden elk een winkelgebied: de Spuistraat, De Hoogstraat, de Korte en Lange Poten, het Spui en de Grote Marktstraat. Elk team maakte een promotiefilm over de winkelstraat en deed aanbevelingen om ‘hun’ straat nog beter op de kaart te zetten bij specifieke klantsegmenten. De bijdragen van de studenten sluiten mooi aan op de ambities die het Bureau Binnenstad heeft voor de Haagse binnenstad. Hierin werken de gemeente, ondernemers en inwoners samen om de binnenstad een nieuw gezicht en meer allure te geven.

Van pop-up stores tot app

Juryvoorzitter Koos van Geest, projectleider van het Bureau Binnenstad, prees het winnende team, YIP Beukers, vanwege hun ‘goed doortimmerde plan’ met concrete aanbevelingen om de Spuistraat op de kaart te zetten. Het team sprong er daarnaast uit met hun film over de Haagse winkelstraat. De studenten spelen hierin met een knipoog in op het feestjaar ‘100 jaar Mondriaan en De Stijl’. Dat inspireerde hen om de primaire kleuren - het handelsmerk van Mondriaan - te laten figureren in de video.

Het studententeam zit boordevol ideeën om de Spuistraat meer allure te geven. Zoals de restauratie van vervallen winkelgevels en het inrichten van pop-up stores in leegstaande winkelpanden om ook een jonger publiek naar de winkelstraat te lokken. “Zo staat maar liefst 16 procent van de winkels leeg. Hieraan kan iets worden gedaan door deze panden een nieuwe aantrekkelijke bestemming te geven. Denk aan een grote speelplaats voor kinderen, zodat hun ouders rustig kunnen shoppen”, vertelt David van Galen. Ook het horeca-aanbod, nu nog sterk gericht op fastfood, kan worden verbeterd. “Zo kunnen horecaondernemers inspelen op de groeiende behoefte aan gezonde en eerlijke producten en zo waarde toevoegen aan het aanbod.” En om ervoor te zorgen dat het winkelende publiek de Spuistraat niet verlaat, kunnen er uitklapbare bankjes worden geplaatst. Met behulp van een mobiele app kunnen bezoekers gemakkelijk hun weg vinden in de winkelstraat en kunnen ondernemers hun aanbod onder de aandacht brengen.

Een mooier en groener aanzicht voor het Spui

De tweede prijs ging naar het team I-UPS. Een veelzeggende naam, want als je de naam omgekeerd leest, staat er Spui: het winkelgebied dat deze groep studenten onder de loep nam. Het is een gebied met veel mogelijkheden, die echter beter kunnen worden benut, vinden de studenten. Zo is er een grote variatie in het winkelaanbod en is er niets mis met de bereikbaarheid en de parkeergelegenheid, maar er is wel een gebrek aan ruimte. “Dit kun je oplossen met dakterrassen in het winkelgebied. Zo krijgt de straat meteen een groener aanzicht. Ook kan het winkelgebied worden verfraaid met mooie straatverlichting en kunnen er bankjes worden geplaatst.” Het Spui is nu online nog slecht vindbaar, stelden de studenten vast. Dat kan veranderen door de winkelstraat met behulp van een website in combinatie met een app op de kaart te zetten waarmee bezoekers virtueel kunnen shoppen. Een groot touchscreen aan het begin van de straat helpt passanten om gemakkelijk en snel door het gebied te navigeren.

Meer beleving in de Grote Marktstraat

Het team Retail Research won de derde prijs. Zij gingen op bezoek in de Grote Marktstraat. De film van de studenten viel op doordat zij de winkelstraat letterlijk een ‘stem’ gaven: “Ik ben de Grote Marktstraat. Ik entertain. Ik design. Ik zorg voor plezier.” Het winkelgebied heeft volgens het team een divers aanbod, dat echter niet op een specifieke doelgroep is gericht. Zij adviseren de winkelstraat uit te breiden met een aantal openbare voorzieningen, zoals een EHBO-post, toiletten en verkeersdrempels. “Ook willen we het retourneren van producten zo gemakkelijk mogelijk maken. Deze verantwoordelijkheid kan een overkoepelende organisatie op zich nemen, die zich ook bezighoudt met after-sales”, vertelt één van de studenten. De beleving van de consument kan volgens de studenten een extra impuls krijgen door de introductie van een website, een app en een 360°-video, waarin het eigen karakter van de straat helemaal tot zijn recht komt.