Aanval op uitval

Veel mbo’ers willen naar het hbo. Maar eenmaal op het hbo valt een groot deel uit. Hoe beperk je die uitval? De Haagse Hogeschool en verschillende roc’s werken daarom dit jaar samen aan een mbo-doorstroomproject waarin mbo’ers kennismakingslessen op het hbo volgen.

mbo doorstroomproject

Dat de uitval van mbo’ers op het hbo een serieus probleem is, onderkent ook het ministerie van OCW. De vorige staatsecretaris trok geld uit voor experimentele benaderingen. Eén daarvan is het mbo-hbo doorstroomproject dat nu aan De Haagse gestalte krijgt in samenwerking met roc Mondriaan. Inmiddels haken ook andere hbo’s (onder andere Inholland) en mbo’s aan.

Bewuste keuze

“Doel van het project is dat mbo’ers zich af gaan vragen: word ik hier blij van, is dit wat ik wil en welke vaardigheden moet ik nog aanleren?” zegt Willemijn Lamet, een van de coördinaten van het doorstroomproject. “Op deze manier kunnen ze meer bewust een keuze maken voor het hbo en zo willen we uiteindelijk bijdragen aan minder uitval.”

Zelf doen

‘We willen dat de mbo’ers straks snappen dat ze op het hbo niet meer aan de hand meegenomen worden, maar dat ze het zelf moeten doen,” vertelt Lamet. “Want daar vallen ze vaak op uit. Dat je aantekeningen maakt, dat je vragen stelt aan je docent en niet denkt: ik snap het niet, het zal allemaal wel. Dat ze weten hoe je een verslag opbouwt en dat in correct Nederlands schrijft.

Algemeen programma

De mbo’ers beginnen met een blok van 10 weken waarin ze zich bij hun eigen roc voorbereiden op het hbo en een open dag van het hbo bezoeken. Lamet: “In het tweede blok komen ze daadwerkelijk naar De Haagse toe. In 10 weken zijn ze afwisselend een dagdeel op het hbo en het mbo. Ze volgen een algemeen programma – niet een specifieke opleiding – waarin ze hbo-vaardigheden leren. Het doorstroomtraject is als eerste gestart bij Business, Finance en Marketing, maar zo ontworpen dat iedere hbo-docent het kan geven.”

Afwisseling

Op een woensdagmiddag in november geeft docent marktonderzoek Jantien Belt een groep tweedejaars Bedrijfsadministratie van roc Mondriaan uitleg over persona’s. Ze moeten bedenken hoe een drinker van Heineken en een van Amstel eruit ziet. “Ik geef één les, de andere dagen op het hbo hebben de mbo’ers les van steeds een andere docent die een ander onderwerp aansnijdt. Tijdens de lesmiddag zorgen we voor afwisseling. Beginnen met theorie en laten ze daarna in groepjes zelf dingen doen. We hebben gekozen voor groepjes omdat dat meer veiligheid biedt; dat als ze vragen hebben ze het met elkaar kunnen bespreken, maar het viel me op dat ze klassikaal ook goed meededen.”

Zwaar jaar

“Ik heb ze tijdens de les vertelt over mijn eerste jaar toen hoger onderwijs volgde,” zegt Belt. Dat was een zwaar jaar omdat ik niet wist wat ik kon verwachten. Ik vind het leuk om voor deze groep te staan, nu kan ik zelf zien waar ze vandaan komen. Het is ook goed dat de mbo-docenten meekomen, dan kunnen zij ook uitleggen hoe het er aan een hbo aan toegaat. Alleen jammer dat het voor de mbo’ers een soort verplicht keuzevak is. Ze zijn natuurlijk beter gemotiveerd als het hun eigen vrije keuze is.”

Student-assistenten

Belt krijgt ondersteuning van de student-assistenten Can Bagci en Deniz Dumandag, beide van Bedrijfseconomie, die – niet toevallig – ook eerst het mbo hebben gedaan. Dumandag: “Ik vind het leuk om ze te helpen en mijn eigen ervaringen mee te geven. Zo vond ik in het begin de overstap pittig en was ik continu met school bezig. Maar op een bepaald moment ga je de verbanden zien. Ik merkte dat er steeds onderwerpen terug komen in de opleiding. Het hbo is niet: je leert iets in een blok en daarna kun je het vergeten.”

Heel groot

Wat vinden de mbo’ers zelf eigenlijk van de lessen?  Anuja Jhinkoe-rai: “Ik weet al dat ik naar het hbo wil maar nog niet welke richting. Deze lessen zijn wel handig. Je weet beter wat ze van je verwachten en wat een opleiding inhoudt.  Het is bijzonder om hier rond te lopen: het is echt heel groot, je verdwaalt makkelijk.” Ook Talisha Lachminarainsingh is onder de indruk: “Als je binnenkomt voel je echt dat mensen hier met een doel komen: om te studeren. Je ziet al die mensen achter hun computer zitten. Als je om je heen kijkt, krijg je het idee dat ze niets anders doen dan studeren.” Ze heeft nog wel een tip: “Dit zijn aangepaste lessen, maar ik ben wel nieuwsgierig naar hoe echte lessen eruit zien. Wat voor uitleg krijg je? Wat voor boeken?”