Pop-upstore met bierbostelbrood valt in de prijzen

Bestellen bezoekers van winkelcentrum MegaStores straks brood gemaakt van spul dat overblijft bij bierbrouwen? Een jury met daarin vertegenwoordigers van MegaStores was behoorlijk onder de indruk van dit groene winkelconcept, bedacht door studenten van de minor Advies & Verandering.

bierbostelbrood

Zin in een bierbostelbroodje? Huh, een broodje wat? “Bierbostel is een eiwitrijk restproduct van bierbrouwen,” vertelt Eva Ballieux, student Climate & Management. “Het wordt gebruikt als veevoer of weggegooid, maar je kunt er heel goed brood van bakken.” Ballieux had er ooit op tv van gehoord. Toen ze voor de minor Advies & Verandering moest nadenken over een groene pop-upstore, kwam het idee weer bovendrijven.

Winkelconcept

De opdracht was een plan van aanpak te bedenken voor een pop-upstore in MegaStores. Dit vlak naast de hoofdvestiging van De Haagse Hogeschool gelegen winkelcentrum kampt met leegstand. Het Lectoraat Innovation Networks vroeg vijftien interdisciplinaire studentgroepen uit de minor Advies & Verandering voor MegaStores een winkelconcept te ontwikkelen.

Origineel

Ballieux ging met medestudenten Anie Azatjan en Niels Verbree aan de slag. “In mijn opleiding Climate & Management heb ik veel uren besteed aan circulaire economie. Daardoor was het voor mij makkelijker om tot een origineel concept te komen. Ik zag medestudenten, die van een andere opleiding kwamen, worstelen met wat nou echt duurzaam is en wat slechts duurzaam lijkt. Ik merkte dat ik daar meer kennis van had.”

Retail

Op een ander gebied had Ballieux juist veel meer te leren. “Retail is een heel ander vakgebied dan dat van mijn studie,” stelt Ballieux. “Ik kreeg te maken met een commerciële opdrachtgever terwijl mijn studie zich richt op overheden. Ik heb geleerd dat de uitstraling heel belangrijk is. Je kan niet zomaar een pop-upstore neerzetten en verwachten dat mensen binnen komen.”

Kennis

Het groepje studenten dacht goed na over hoe je het concept aantrekkelijk maakt en mensen de winkel in trekt. Ballieux: “Ons idee was om in de pop-upstore zelf brood te gaan bakken van bierbostel en daar ook workshops te houden voor kinderen en volwassenen. Ook om volwassenen meer kennis bij te brengen over circulaire economie.”

Beoordelen

De beste vijf werkgroepjes presenteerden hun concept op 17 januari aan een jury. Juryleden Anja Overdiek, van De Haagse Hogeschool, en Isabel van de Maas en Marcel van Steck van projectontwikkelaar Bright! beoordeelden de plannen. Ze keken naar de ecologische voetafdruk, originaliteit, passend concept bij de MegaStores en het gestoeld zijn op een interessant verdienmodel.

Transitie

Broodbrouwers, het groepje met Ballieux, won de eerste prijs. Of de pop-up daadwerkelijk wordt gerealiseerd, is nog onderwerp van gesprek. “De transitie van ons winkelcentrum naar meer duurzaamheid is niet in een stap en met bestaande klantgroepen realiseerbaar. We denken nu aan een inrichting met verschillende pleinen, waarvan eentje ‘groen’ zou kunnen zijn”, zegt Isabel van de Maas, marketing manager van Megastores.