Studenten presenteren met succes prototype augmented reality app

Andra en Rubina van de opleiding Industrial Design Engineering (IDE) zijn enthousiast. Tijdens de Dutch Design Week (DDW) presenteerden zij met hun medestudenten met succes drie veelbelovende projecten. Een van de projecten was Hilume: een augmented reality app. Hiermee kunnen mensen tijdens het winkelen vinden wat ze écht nodig hebben.

Dutch Design Week

Hilume is het antwoord op de vraag: met welke technologie voeg je waarde toe aan de fysieke winkelervaring? In de app kun je verschillende parameters invoeren, zoals ‘glutenvrij’. Wanneer je vervolgens met je device omhoog door de winkel loopt, verschijnen alleen producten op het scherm die aan de ingevoerde eisen voldoen.

Leerzaam

Het ontwikkelen van Hilume was een leerzaam proces, vertelt Andra: “We begonnen helemaal from scratch, met het onderzoeken van de verschillende technologieën die we konden gebruiken. Al gauw maakten we de keuze voor augmented reality. Toen moesten we gaan programmeren, coderen en het prototype bouwen. Allemaal dingen die we nooit eerder hadden gedaan.”

In gesprek

De opdracht voor de studenten kwam van het lectoraat Innovation Networks. Senior onderzoeker Anja Overdiek is blij met het resultaat. “Bij het lectoraat  werken we met verschillende opleidingen en verschillende werkvelden. Wat we telkens zien is dat een tastbaar ontwerp verschillende stakeholders met elkaar in gesprek brengt. Zo ontstaat er ruimte voor constructieve samenwerkingsverbanden en komen processen in een stroomversnelling.”

Suikervrij

In dit geval wilde het lectoraat een gesprek op gang brengen over de mogelijkheden van technologie voor winkeliers. Het moment van de waarheid was tijdens de Dutch Design Week: hoe reageren mensen op de app? Zes dagen lang werkten studenten zich een slag in de rondte om feedback te verzamelen. Anja: “De reacties waren erg enthousiast. Sommige mensen zeiden bijvoorbeeld: ‘Dit is ideaal om kinderen voor suikervrije opties te laten kiezen.’ Op die manier voegt Hilume echt iets toe aan de discussie over future proof retail.”

Onverwachte interesse

Een belangrijk doel van de aanwezigheid op de DDW was een netwerk bouwen en partners vinden om het prototype verder te ontwikkelen. Nieuwe contacten die de studenten opdeden kwamen niet alleen uit de retail-industrie, vertelt Rubina: “Het was heel verrassend hoeveel verschillende branches geïnteresseerd waren in Hilume. Zo zagen artsen mogelijkheden om de app toe te passen in hun praktijk, net als mensen uit de museumwereld. Sterker nog, we hebben binnenkort een afspraak met iemand van het Stedelijk Museum. Natuurlijk blijven we ons richten op retail, maar tegelijkertijd kunnen we ook andere toepassingen voor Hilume verkennen en ontwikkelen.”

Design project

Hilume werd ontwikkeld tijdens het ‘design project’, een module van zes maanden die docent Shahab Zehtabchi begeleidt in het kader van zijn promotieonderzoek aan de TU Eindhoven. Hij onderzoekt hoe producten die tijdens de module worden ontwikkeld internationale samenwerkingen kunnen ondersteunen en versterken. Andere producten voortkomend uit de module en die ook tijdens de DDW werden gepresenteerd, waren twee producten om internationale organisaties als Artsen zonder grenzen te ondersteunen. Ook voor deze producten was veel belangstelling: bezoekers vroegen zelfs hoe ze er donaties voor konden doen.