Wachttijd studentenpsycholoog teruggedrongen

“De studentenpsycholoog zelf is een fantastisch persoon, maar het proces eromheen liet te wensen over.” Aan het woord is Thijs Weber (23), vijfdejaars student Mechatronica, die twee tentamenrondes moest wachten totdat hij zijn eerste afspraak had met de psycholoog van De Haagse Hogeschool. “Dan vraag je je af of ze je problemen wel serieus nemen.”

Thijs Weber

Burn-outs, concentratieproblemen, paniekaanvallen: steeds meer studenten hebben psychische klachten. Het is een landelijke ontwikkeling die we ook terugzien op De Haagse Hogeschool. Thijs weet van verschillende vrienden dat ze weleens met een psycholoog praten. Zelf had hij een tijdje geleden zijn eerste afspraak bij de studentenpsycholoog van De Haagse. “Ik weet nog niet wat er aan de hand is, maar dingen lukten me ineens niet meer en ik wist niet wat ik eraan kon doen.”

Grote stap

De docenten van Thijs zagen dat hij worstelde. “Ze vroegen wat er met mij was gebeurd en stimuleerden me om met iemand te gaan praten.” Thijs is eerst naar de studieloopbaanbegeleider gegaan en daarna naar de decaan, die hem doorverwees naar de studentenpsycholoog. “Dat was een grote stap, maar ik was blij dat ik hulp zou krijgen. Ik wist dat ik het alleen niet zou redden.” De opluchting van Thijs duurde echter maar kort. Al snel bleek dat hij ruim tien weken moest wachten op zijn eerste afspraak.

Verschrikkelijk

Een lange wachttijd werkt heel demotiverend. “Je geeft aan dat je hulp nodig hebt, anders ga je niet naar een psycholoog. Als ze je dan laten wachten, lijkt het alsof ze je problemen niet serieus nemen,” legt Thijs uit. “Daarbij heb ik me regelmatig afgevraagd of het nog wel zin heeft om door te gaan met studeren. De studie Mechatronica vind ik superleuk en ik zit ook echt op mijn plek in Delft, maar ik heb twee tentamenperiodes gehad zonder hulp. Tja, en die tentamens gingen natuurlijk verschrikkelijk.”

Luisteren

Gelukkig is Thijs een actieve student. Hij zit in de Hogeschoolraad en houdt zich graag bezig met zaken die studenten aangaan. “Tijdens een onderwijsconferentie met het College van Bestuur heb ik de lange wachttijd ter sprake gebracht. Ik heb mijn verhaal mogen doen en ze erkenden het probleem; ik bleek niet de enige met klachten. Het is al fijn dat ze luisterden, maar het is vooral goed dat ze daad bij woord hebben gevoegd.” Het College van Bestuur heeft direct twee maatregelen doorgevoerd.

Maatregelen

Als eerste maatregel is het team van psychologen uitgebreid met 0,6 fte. Dat is wekelijks 24 uur extra psychologenhulp. Ten tweede krijgen de psychologen nu administratieve en organisatorische ondersteuning, zodat zij meer tijd overhouden voor hun kerntaak: gesprekken voeren met studenten. Thijs denkt dat deze maatregelen zeker zullen helpen. “Er komt niet alleen meer tijd bij, de beschikbare tijd wordt ook effectiever gebruikt.” En dat klopt: de wachttijden zijn inmiddels teruggedrongen.

Prestatiedruk

Vooralsnog houdt het College van Bestuur de maatregelen aan tot de zomer van 2019. Na een evaluatie zal blijken of ze vervolg krijgen. Voor Thijs komen de maatregelen te laat. Samen met zijn ouders en de studentenpsycholoog heeft hij besloten om naar een reguliere psycholoog te gaan. Maar hij is blij voor zijn medestudenten. “Veel mensen ervaren druk: om te presteren, om geen schulden op te bouwen, om een leuke stage of baan te bemachtigen. Dan is het fijn als ze snel terecht kunnen voor hulp.”

Wees eerlijk

Thijs praat nu redelijk makkelijk over zijn problemen, maar dat is niet altijd zo geweest. “Het blijft toch een beetje taboe om toe te geven dat je iets zelf niet kunt. Ik weet nog dat ik de overstap van middelbare school naar hbo heel groot vond. Ineens was ik verantwoordelijk voor mezelf, dat had ik nooit geleerd. Maar dat durfde ik toen nog niet te zeggen. Nu wel. Mijn tip is dan ook: wees eerlijk naar jezelf en praat over wat je dwars zit. Met je vrienden, met je ouders of met de studentenpsycholoog!”