Veelzijdig ondernemen: kan jij ook

“Foto- en videografie vind ik te gek. Na mijn opleiding heb ik een drone gekocht en ben ik samen met een maat begonnen met ondernemen. Videocontent maken voor bedrijven. Creatieve campagnes opzetten. Bedrijven kunnen nog zoveel halen uit online marketing. Wij proberen storytelling en leadgeneratie samen te brengen. En helpen organisaties concrete resultaten te behalen. Ondernemen is echt het leukste wat er is.”

Wim van den Burg over ondernemen Oud-student Wim van der Burgh begon in 2012 aan zijn studie Small Business & Retail Management, nu Ondernemerschap & Retail Management. Tijdens zijn studie organiseerde hij met vrienden een festival. En toen zijn diploma binnen was, richtte hij samen met een compagnon het bedrijf PixelX op.

Ondernemen in het bloed

“De opleiding Ondernemerschap & Retail Management sprak me direct aan. Ik kom uit een ondernemersgezin, dus ondernemen is me met de paplepel ingegoten. Tijdens de opleiding heb ik dingen geleerd waarvan ik toen de waarde niet direct zag, maar waar ik nu nog elke dag iets aan heb. Marketing, boekhouden en onderhandelingsvaardigheden bijvoorbeeld. Echt heel handig. In het derde jaar besloot ik met een paar vrienden de ondernemerstheorie toe te passen in de praktijk.”

Hometown Festival

“Het begon op een kladblokje in de lokale kroeg. Mijn vrienden en ik komen allemaal uit Midden-Delfland, een wat kleinere gemeente. Vaak moesten we een stuk reizen om bij een feest of festival te komen en daarom besloten we het zelf te doen. We gingen naar de burgemeester, hadden ons draaiboek al klaar en we werden gesteund door lokale ondernemers en een groep trouwe vrijwilligers. Dat eerste jaar bezochten 1000 mensen het festival. Inmiddels zijn dat er ruim 3000.”

Van een festival naar een eigen onderneming

“Na het Hometown Festival en mijn diploma had ik de smaak te pakken. Ondernemen, dat was wat ik wilde. Foto- en videografie vond ik altijd al te gek. Net als nieuwe technieken ontdekken en creatieve concepten bedenken. Samen met mijn compagnon Roy kocht ik een drone en in 2016 startten we met PixelX: een internetmarketingbureau waarbij video een belangrijke rol speelt.
Tijdens mijn studie had ik niet gedacht dat dit mogelijk was. Het is echt een uit de hand gelopen hobby, zo voelt het. Maar het is fantastisch. We werken keihard en doen toffe dingen. In twee jaar tijd hebben we een team van zeven jonge jongens om ons heen verzameld.”

Creatieve duizendpoot wordt manager

“In het begin bemoeide ik met vooral met nieuwe concepten bedenken voor klanten: een LinkedIn-campagne opzetten, een YouTubekanaal bouwen, videocontent maken, met software in de gaten houden welke doelgroep je website bezoekt. Nu we gegroeid zijn, komen daar meer managementtaken bij.
Het belangrijkste vind ik dat de jongens die met ons samenwerken ons verbazen met hun creativiteit en skills. Dat ze het beste uit zichzelf kunnen halen en tegelijkertijd onze klanten blij maken. Ook proberen we steeds meer andere organisaties te inspireren met ons verhaal: we zijn jonge honden met creatieve online ideeën die jou kunnen helpen om je bedrijf te helpen groeien.”

Toekomstplannen

“Hometown Festival blijft bestaan. Voor 2019 ligt de datum al vast: 31 augustus. En met PixelX blijven we hopelijk gave projecten doen. Ons doel: meer gelijkgestemden om ons heen verzamelen. Laatst gaf ik een gastcollege op De Haagse waarin ik over mijn onderneming vertelde en ervaringen deelde. Daarna kwam er een student naar me toe die heel enthousiast was over ons concept en wat we doen. Hij werkt inmiddels bij ons. Dat is toch te gek?”