Bedrijven online laten opbloeien: kan jij ook

Rogier Schmit, aanhanger van vooruitgang en digital transformer, vertelt in een fleurige setting over de toekomst van werk. “Veel organisaties, hebben moeite met het ontwikkelen van hun huidige bedrijfsvoering. Hoe kunnen we digitaal transformeren? Hoe blijven we bestaan in deze veranderende wereld? Kortom: hoe verbeteren we de toekomst van ons werk?”

Rogier Schmit

Ik adviseer bedrijven daarin, inspireer ze en help ze te bouwen aan een werkplek die zich op een natuurlijke manier aanpast aan de toekomst. Dat doe ik bij grote organisaties in bijvoorbeeld de sierteelt, de zorg en telecom- of energiebedrijven.

Waarom is de toekomst van werk verbeteren zo belangrijk?

“Iedereen heeft toegang tot informatie dankzij digitalisering en technologische vooruitgang. Iedereen kan nieuwe kennis opdoen, iedereen kan met elkaar samenwerken en innoveren. De wereld verandert en organisaties moeten daarom continu blijven leren en ontwikkelen.

In die veranderende omgeving help ik organisaties ook richting te geven: welk probleem wil je oplossen in maatschappij? Want als je in de toekomst talentvolle klanten, partners en medewerkers wil aantrekken, dan is het noodzakelijk dat je je werk een zinvolle betekenis geeft.”

Jij bent een digital transformer. Hoe is dat gegaan?

“Lang heb ik niet geweten wat ik precies wilde doen. Tijdens mijn studie Commerciële Economie aan De Haagse heeft een van mijn docenten, Dick Blom, me enorm geïnspireerd. Hij leerde me om anders naar de wereld te kijken. Hij was authentiek, tegendraads, markant, deed alles anders en dat boeide me enorm.

Na mijn studie besloot ik na verschillende banen om bij T-Mobile carrière te maken. Ik werd er manager, leidinggevende en uiteindelijk directeur digitaal. In die periode werd digitalisering steeds belangrijker en heb ik veel toffe dingen mogen doen die nog niet bestonden. Het richten op hoe je dingen in de toekomst graag wilt hebben, geeft me veel energie. Daar wilde ik graag meer impact mee maken in de wereld.

Na 13 jaar T-Mobile besloot ik meer bedrijven verder te helpen. Ook ging ik me afvragen (en dat doe ik nog steeds regelmatig): waarom doe ik wat ik doe? Waar word ik blij van? Als ik een organisatie vooruit kan helpen, dan heeft dit positieve effecten op de medewerkers, klanten en partners. Dat is de meest effectieve manier om de toekomst van werk daadwerkelijk te verbeteren.”

Kun je een voorbeeld geven van een digitale transformatie?

“In mijn tijd bij T-Mobile hebben we met onze klanten samengewerkt aan het opbouwen van een forum, waar klanten van T-Mobile andere klanten konden helpen met hun vragen, bijvoorbeeld over hun toestel of abonnement. De beste kennis van bijvoorbeeld een Samsungtoestel zit vaak niet in je organisatie. Door samen te werken met experts die niet bij je werken, lukt het om al je klanten beter te bedienen. Jaarlijks leidt dit nog steeds tot forse besparingen, omdat veel mensen met hun vragen niet meer naar de klantenservice bellen.

Ook ontwikkelden we een app waarmee alle T-Mobile-medewerkers CEO kunnen zijn. Als medewerker van T-Mobile kan je hiermee vragen of problemen van mensen die jij kent altijd goed en snel oplossen. Daarnaast kon je in je eigen netwerk ook extra voordelig producten aanbieden. Het was een geweldig concept en leverde ruim 4000 nieuwe abonnementen in het eerste jaar op.”

Waarom zijn er meer digital transformers nodig?

“Omdat veranderen en digitaal transformeren best eng is. En het tijd en moeite kost. De digitale economie is een andere wereld. Hoe moeilijk die verandering is, vergelijk ik vaak met een fiets met een omgekeerd stuur. Wil je naar links, dan moet je naar rechts sturen en andersom. Dat vraagt om doorzettingsvermogen: oefenen, experimenteren, opnieuw proberen. Als je dat in een organisatie ‘alleen’ moet doen, is het extra moeilijk. Daarom zijn er meer digital transformers nodig die bedrijven helpen de toekomst van werk te verbeteren. En het mooie is: jongere mensen leren sneller omgekeerd sturen. Dat biedt kansen!”