10 tips om flexpert te worden

HRM-docent Lonneke Frie van het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling constateert dat kennis steeds sneller veroudert en voor nieuwe beroepen vaak andere vaardigheden worden gevraagd. Daarom heeft zij zich verdiept in het fenomeen ‘flexpert’. Dit zijn mensen die het voor elkaar krijgen om hun kennisniveau en vaardigheden continu aan te passen aan een omgeving die verandert en met hun ideeën en expertise voorzien in nieuwe behoeftes. Hoe krijgen zij dat voor elkaar? En hoe word je zelf een flexpert? Haar 10 tips.

Flexpert

1.
Omgeef je met mensen die niet uit jouw eigen vakgebied afkomstig zijn. Zo leer je je werk vanuit nieuwe perspectieven te bekijken.

2.
Maak jezelf met regelmaat een nieuw onderwerp eigen waar je altijd al nieuwsgierig naar bent geweest. Dit mag ook iets zijn dat niks te maken heeft met jouw vakgebied. Dit doe je door er veel over te lezen en erover te praten met mensen in je omgeving.

3.
Test of er behoefte is in jouw omgeving aan het onderwerp waar jij je in verdiept. Dit doe je door mensen in je omgeving te vragen wat ze van jouw idee vinden. Zijn ze enthousiast, dan is het een signaal dat je een goed idee te pakken hebt. Hebben ze suggesties, dan maakt dat je idee beter.

4.
Wees niet bang om jezelf expert te noemen, ook al weet je nog niet alle ins en outs van een onderwerp. Juist door dit te doen komen mensen met ideeën over het onderwerp naar je toe en verrijk je jezelf met nieuwe kennis. En zo word je de echte expert.

5.
Zorg dat jouw werkomgeving met jouw nieuwe ideeën meebeweegt en je er ruimte voor geeft. Dat kan door collega’s te betrekken die je ambassadeur maakt van jouw nieuwe expertise, maar ook door je manager enthousiast te maken. Wordt hij of zij niet enthousiast maar ben je zelf wel overtuigd van je idee, overweeg dan een overstap naar een ander team of zorg ervoor dat de ambassadeurs jouw manager overtuigen door bij hem of haar reclame te maken voor jouw idee.

6.
Zeg voor een bepaalde periode nee tegen verzoeken die niets te maken hebben met het nieuwe onderwerp waarin jij je verdiept. Zonder tijd en focus kom je namelijk nergens.

7.
Flexperts zorgen dat ze zichtbaar zijn. Wees je bewust van de doelgroep die je met jouw idee wilt bereiken en zorg dat je voor hen bereikbaar bent. Dit kan zowel door seminars, borrels en conferenties bij te wonen als bijvoorbeeld online aanwezig te zijn op LinkedIn.

8.
Laat het idee los dat binnen je huidige werkomgeving iets niet mag. Die aanname doen veel mensen, maar vraag het gewoon. Maak andere mensen deelgenoot van jouw idee en vraag ze om mee te denken hoe het idee werkelijkheid kan worden.

9.
Wees bereid geld te steken in je idee of je best te doen er geld voor op te halen. Bijvoorbeeld door crowdfunding, subsidies of gratis werk te doen in ruil voor wat je nodig hebt.

10.
Maak jezelf tijdig weer een nieuw expertisegebied eigen. Een goed moment hiervoor is wanneer anderen jou helpen om je idee verder uit te werken en in de organisatie in te bedden.

Bonustip voor docenten om studenten te stimuleren flexpert te worden: daag studenten uit hun interesse te koppelen aan het vak waar ze voor worden opgeleid. Zo heb ik ooit een studente van de HRM-opleiding die graag werkte in de horeca gestimuleerd om te zoeken naar de aansluiting met HRM. Ze is nu HRM-professional in de horecabranche.

Bonustip voor studenten: experimenteer al tijdens je studie met testen waar jij een unieke expert in kunt worden. Probeer tijdens je studie kennis op te doen van een vakgebied dat je wel heel leuk vindt, maar dat helemaal niks mee te maken heeft met je huidige studie. Volg bijvoorbeeld een minor Chinese taal tijdens je studie Facility Management. Kijk vervolgens hoe je dit met je huidige studie kunt combineren.

Lonneke Frie doet onderzoek naar flexperts als onderdeel van haar promotietraject onder begeleiding van Dr. Ellen Sjoer (Lector Duurzame Talentontwikkeling) en Dr. Karin Potting (Hogeschoolhoofddocent HRM) van De Haagse Hogeschool, en Prof. Dr. Beatrice van der Heijden (Hoogleraar Strategisch Personeelsmanagement) en Dr. Hubert Korzilius (Universitair Hoofddocent Methoden) van de Radboud Universiteit.

Meer weten over dit onderzoek, lees dan het wetenschappelijke artikel over het vernieuwingsproces van flexperts via: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/hrdq.21335 of mail naar Lonneke Frie: l.frie@hhs.nl