Game-app maakt kinderen bewust van cyber safety

We leren kinderen al vroeg bij het oversteken eerst naar links te kijken, dan naar rechts en opnieuw naar links. Net zo vanzelfsprekend zouden we hen moeten leren veilig te participeren in de digitale wereld. Het lectoraat Cyber Security & Safety liet een groep studenten binnen de minor Usable App Development onder leiding van onderzoekers een game-app ontwikkelen.

THUAS Digital Security Children

Hugo van Elswijk, student HBO-ICT, deed mee aan de minor. “Eerlijk gezegd had ik eerst niet zulke hoge verwachtingen van wat het lectoraat Cyber Security & Safety wilde gaan doen om kinderen bewuster te maken van digitale veiligheid. Het moest iets van een flipcardapplicatie worden. Naarmate de opdracht vorderde en het idee van een game-app vorm begon te krijgen, werd het voor mij steeds leuker.” De game-app werd een succes. Hugo is erg trots op de 9,5 die hij kreeg voor zijn ontwikkelwerk.

Innovatie

De app staat in een veel groter verband. Lisanne Slot leidt samen met lector Marcel Spruit binnen het Centre of Expertise Cyber Security de projectgroep ‘Digitale veiligheid voor jongeren’. “Eerst even iets over het centrum. Daarin werken bedrijven, overheden en kennisinstellingen samen aan innovatie binnen het vakgebied cybersecurity en het onderwijs. De minor Usable App Development, georganiseerd door de faculteit IT & Design, bood ons als projectgroep ‘Digitale veiligheid voor jongeren’ de kans om voor kinderen van de basisschool een game-app te laten ontwikkelen: het eerste concrete product in ons meerjarig onderzoeksproject. Wat de minor heeft opgeleverd, is gewoon super vet. Prachtig dat studenten zo ervaring kunnen opdoen met het doen van onderzoek.”

Succesfactoren

Marinus Maris, docent-onderzoeker bij HBO-ICT en lid van de projectgroep, begeleidde de studenten tijdens de minor. “Veel studenten gaan liever gewoon aan het werk dan dat zij onderzoek doen. Toch was vooronderzoek hier essentieel. Hoe breng je informatie het best op kinderen over? Hoe zorg je ervoor dat ze werkelijk wat leren van zo’n app? Hoe maak je gebruik van kleuren? Dat en meer is allemaal onderzocht, voordat we de app gingen ontwikkelen.” Projectleider Lisanne: “Het is onder meer onze taak om de samenwerking tussen onderzoek en onderwijs te versterken. Met de ontwikkeling van deze app hebben we laten zien dat zo’n samenwerking effectief is. De opdracht in de minor en de behoefte bij het lectoraat sloten goed op elkaar aan.”

Awareness

Digitale veilig gedrag leer je niet zo makkelijk aan jongeren. Op dat punt komt Deborah Oosting in beeld. Zij houdt zich als onderzoeker binnen het lectoraat Cyber Security & Safety vooral bezig met het ontwikkelen van een model waarmee onderzoekers cyber security awareness kunnen meten. Deborah: “Ik krijg de beschikking over de geanonimiseerde logboeken van de kinderen die dit spel spelen. Die gegevens ga ik analyseren om te zien hoe we kinderen zover kunnen krijgen dat digitaal veilig gedrag vanzelfsprekend wordt. Dat zal nog wel wat voeten in de aarde hebben.”

De app ‘Digitale veiligheid’ is op je smartphone te downloaden vanuit Google Playstore.