Accreditatiecommissie oordeelt positief over HBO-V

De opleiding HBO-V werkte de afgelopen jaren aan vernieuwing van het onderwijs. Best spannend dan, als een een accreditatiecommissie, met onderwijsdeskundigen en specialisten uit het werkveld, je opleiding komt beoordelen.

Foto artikel HBO V Accreditatie Alle HBO-V opleidingen in Nederland zijn gezamenlijk begonnen met het invoeren van een nieuw curriculum. Daarbij koos de zorgopleiding van De Haagse Hogeschool ervoor niet alleen te kijken naar de inhoud van het onderwijs. Docenten zijn ook anders met elkaar samen gaan samenwerken in zogenaamde resultaatverantwoordelijke teams, zoals dat in de zorg steeds meer gemeengoed is. Feedback van medewerkers aan elkaar en evaluaties door studenten spelen in deze werkwijze een belangrijke rol. De stem van studenten wordt zo beter gehoord en verbeteringen worden sneller opgepakt.

Geen hoorcolleges

De curriculumaanpassing was voor sommige studenten wennen. Er is gekozen voor activerend onderwijs wat betekent dat er geen hoorcolleges meer zijn. In de collegebanken hangen, terwijl de docent zijn riedel afdraait, is verleden tijd. Daarentegen is er meer ruimte om de studenten in workshops en projecten te begeleiden. De studenten die via het mbo instroomden – een groeiende groep – hadden hier weinig ervaring mee. Opleidingsmanager Meralda Slager: “We hebben daarvan geleerd; we moeten goed uitleggen waarom we voor deze onderwijsvorm kiezen.”

Serieus

De accreditatiecommissie ging niet over een nacht ijs en voelde ook studenten aan de tand. Vierdejaars Yvanke Huinen was een van de studenten die vragen beantwoordde. “Ik had niet verwacht dat het zo serieus zou zijn. Het ging er officieel aan toe, maar de sfeer was open. Ze vroegen heel erg door, ook als er onduidelijkheden waren, totdat ze zelf snapten hoe het in elkaar stak. We konden duidelijk aangeven wat we goed vonden aan onze opleiding.”

Integer

De accreditatiecommissie is positief over de ontwikkelingen bij HBO-V. De commissie was ingenomen met: “de integere wijze waarop het docententeam met elkaar de dialoog voert over kwaliteit, de hoge graad van professionele zelfsturing en daarmee het streven om daadwerkelijk een kwaliteitscultuur te bewerkstelligen.”

Complimenten

Complimenten gingen ook naar de learning communities: lerende gemeenschappen van docenten, studenten en praktijkmensen waarin onderwerpen uit de praktijk aan bod komen. En er was lof voor de manier waarop HBO-V patiënten bij de opleiding betrekt. Meralda: “We noemen dat stage lopen bij de patiënt. Eerstejaars trekken een jaar lang op met een oudere of iemand die chronisch ziek is. Zo ontdekken ze zelf wat het is om patiënt te zijn.”

Sprakeloos

Ondanks de hobbels die het vernieuwingsproces met zich meebracht, zag Meralda de visitatie met vertrouwen tegemoet. Het resultaat was zelfs boven verwachting. “Toen we de terugkoppeling van het panel kregen, was ik even sprakeloos. Ik had verwacht dat we voldoende zouden scoren, maar dat we het op zoveel punten goed zouden doen, was een fijne verrassing.”