IPO, dat is creativiteit én techniek

In het eerste jaar maakte ze tijdens het kinderspeelgoedproject een houten blender met een zwengel. Er vielen stukjes fruit uit als je daaraan draaide. Dat in de opleiding techniek en creativiteit mooi samenkomen, dat vindt tweedejaars Evy van Dijk zo leuk aan IPO. Lekker creatief bezig zijn tijdens de praktijklessen – al is dat in coronatijden wat minder - en daarnaast theoretische kennis opdoen over alles wat er bij het ontwerpen van producten komt kijken.

Evy_Nele_2

Zeeppompje verduurzaamd
Pas nog presenteerde ze voor AH een vernieuwde verpakking voor de handzeep van het huismerk. Duurzamer en opvallender moest deze worden. Evy is enthousiast over haar ontwerp: “De zeep is een tablet waar de gebruiker zelf water aan toevoegt, waardoor er veel minder water wordt getransporteerd. Het etiket is van karton gemaakt en zit niet meer vastgeplakt op de fles. De fles en het etiket kunnen dus apart worden gerecycled. Sowieso kunnen het flesje en pompje meerdere malen hergebruikt worden.”

Realistische opdracht
Werken aan opdrachten van externe opdrachtgevers is heel gewoon binnen IPO. De presentatie voor AH maakte dat Evy de opdracht realistisch vond en de feedback extra waardevol. Verduurzaming van producten past ook wel echt bij haar. Ze draagt bij voorkeur tweedehandskleding en koopt liefst producten zónder verpakking. Het is nog veel te vroeg om te kiezen, maar het zou zomaar kunnen dat ze zich later gaat richten op het ontwerpen van duurzame verpakkingen.

Ontwerpen betekent veel stapjes
Evy was in eerste instantie verbaasd over alle stapjes die je als ontwerper doorloopt: “Ik had niet verwacht dat er zoveel werk bij een simpel uitziend product komt kijken”. Het begint met een aantal weken onderzoek naar alle aspecten. Denk aan het gebruik, de concurrentie, de vormgeving et cetera. Daarna ontwikkel je een nieuw product en dat werk je helemaal tot in de puntjes uit. Dan gaat het dus ook om materiaal, productie en logistiek.

Zelf aan de slag
Nele Francke, studiegenoot en vriend van Evy, is eigenlijk pas in de loop der jaren echt van het ontwerpwerk gaan houden. Hij maakte de overstap naar IPO nadat hij een jaar biologie had gedaan. IPO was de opleiding die hem op de middelbare school al was aangeraden, en na een dagje proefstuderen wist hij het zeker: vooral die werkplaatsopdrachten lagen hem wel. Gewoon lekker aan de slag. In zijn tweede jaar merkte hij dat hij wel iets moest doen voor de studiepunten, en dat dat zijn eigen verantwoordelijkheid was. Een wijze les.

Trots op je ontwerp
Over de sfeer binnen de opleiding is hij goed te spreken. Zo ook over de kansen die je bij IPO krijgt om je ideeën om te zetten in een ontwerp waar je trots op bent. Waar Nele zelf het meest trots op is, is zijn invulling van het vrije-studiepuntenproject: “Bij dit project heb ik studiepunten verdiend onder het mom van ‘specialisatie 3D-printen’ en een aantal waterpijpen ge-3D-print.” Hoe cool is dat?

Blij met stages
Ook op zijn stages kijkt Nele met een tevreden gevoel terug. Tijdens de onderwijsminor Ingenieur en Docent liep hij op een middelbare school stage als techniekdocent. Voor de klas staan had hem altijd leuk geleken en nu ontdekte hij dat hij er ook nog eens veel voldoening uit haalde. De derdejaarsstage laat hem nadenken over de richtingen die hij op wil na zijn opleiding: “Ik ben nu bezig met een stage van een half jaar bij Snijmeesters in Haarlem, waar ik veel leer over lasersnijden en het runnen van een klein bedrijf.”

Lastig kiezen
Het zal nog niet meevallen om straks een vakgebied te kiezen. Omdat je zoveel leert over al die gebieden waar je bij ontwerpen mee maken hebt, kun je IPO een brede opleiding noemen. Evy denkt nu aan het ontwerpen van duurzame verpakkingen. En Nele, tja, die heeft zijn spreekwoordelijke roeping echt gevonden. Als hij klaar is met IPO gaat hij de lerarenopleiding volgen. De vraag is alleen of het bij lesgeven blijft. Prototyping design met 3D-printers en lasersnijders, dát is ook echt zijn ding.