Draak dood, geld verdiend en nog in leven: ‘Krijgen we nu een voldoende?’

Ook in tijden van online onderwijs blijken mooie initiatieven mogelijk: studenten van de minor Game Development & Simulation sluiten hun vak Character Development af met een Dungeons & Dragons event.

D&D L&L

De opdracht

‘In het bos is geen geluid hoorbaar. De zon dringt amper door het dichte bladerdak boven je, waardoor alles in een groene waas gehuld lijkt. Voor je zie je een ijzeren hek met een hangslot. Bruin roest heeft het metaal aangetast. Wat doe je?’ De studenten kijken elkaar aan. De gedeelde achtergrond, een ouderwetse pub met haardvuur, doet bijna vergeten dat ze allemaal in hun eigen huis achter een computer zitten. ‘Ik storm op het hek af en probeer het slot kapot te slaan met mijn bijl.’ 

De onbevangen toeschouwer zou niet vermoeden dat dit studenten zijn die een toets maken. In de Zoetermeerse Dutch Innovation Factory wordt de minor Game Development & Simulation (GDS) aangeboden. Binnen de minor werken studenten in groepen aan de ontwikkeling van een spel. Daarnaast kiezen ze vakken waarmee ze hun kennis als toekomstige game-ontwikkelaar verdiepen of verbreden. In het kader van het vak Character Development (een vervolg op Storytelling) nemen 41 studenten deel aan een online Dungeons & Dragons sessie.

Storytelling en Character Development worden aangeboden door Marcella Veldthuis (docent Nederlands, coördinator GDS) en Mathijs Koning (docent software engineering). Het doel van beide vakken is om studenten bewust te maken van het belang van het neerzetten van een goed verhaal en het creëren van geloofwaardige personages in games. Koning: ‘Online onderwijs biedt uitdagingen. In plaats van een klas zie ik bolletjes met initialen. Wij hebben daarom gezocht naar een alternatieve manier om studenten toch actief aan het werk te zetten met de lesstof.’

D&D

Dungeons & Dragons is een tabletop fantasy roleplaying game. In groepen met gemiddeld vijf deelnemers doorlopen spelers een verhaal, waarbij ze voortdurend keuzes moeten maken en samenwerken om het tot een goed einde te brengen. Hiervoor hebben ze een personage ontwikkeld met bepaalde karaktereigenschappen en vaardigheden. Het spel wordt geleid door een Dungeon Master, die het verhaal vormgeeft en de spelers confronteert met monsters, draken, penibele situaties en te maken keuzes.

Het D&D event levert meer op dan alleen inhoudelijke kennis over en oefening in verhaalopbouw. Het biedt een inclusieve omgeving waarin studenten veilig, vanuit hun gekozen rol, samenwerken aan het oplossen van complexe problemen. Het doet een beroep op vaardigheden als daadkracht, creativiteit, verbeeldingskracht en inlevingsvermogen. 

Ervaring

‘Ik geef toe dat het in eerste instantie voelde als valsspelen: alleen eventjes D&D spelen voor een cijfer’, geeft een van de studenten achteraf aan. ‘Inmiddels vind ik dat het een geweldige manier is om te leren over de ontwikkeling van personages in verhalen, vooral met het oog op de diepgang die je personage binnen het spel nodig heeft.’ 

Haar feedback is in lijn met feedback die andere studenten geven. Uit een na afloop ingevulde enquête blijkt dat studenten veel geleerd hebben over storytelling, character development en creatief schrijven. Iedereen geeft aan het interessant te vinden om meer te leren over deze onderwerpen. 

Na de gevraagde drie uur speeltijd gingen de docenten langs de groepjes om aan te geven dat het event afgelopen was. Ze werden de sessies uit gejaagd: alle studenten wilden graag doorspelen, al hadden ze al voldaan aan de opdracht. Veldthuis: ‘Nog los van de inhoudelijke aspecten is dat een geweldige opbrengst. Studenten hebben het in deze periode zwaar: hun onderwijs is online, ze zien hun vrienden niet, de toekomst is onzeker. Een van de meest gebruikte woorden in de enquête was “fun”. Ik ben er trots op dat we binnen onderwijskaders zo’n rijke ervaring hebben kunnen bieden.’