Een hoger vaccinatiepercentage? Moet wel lukken.

Hoe zorgen we ervoor dat 80% van de Nederlanders zich laat vaccineren? Dat was de opdracht die hoorde bij een van de drie thema’s van de Covid Behavioural Challenge. Met deze wedstrijd hoopte de overheid innovatieve ideeën op te halen om het gedrag van de Nederlander te beïnvloeden. De prijs? 15.000 euro. David Teng is oud-student Industrieel Product Ontwerpen (IPO) aan De Haagse. Met zijn nichtje Yeewah Chong stuurde hij een idee in. Ze wonnen.

IMG_3362_David

Gedrag van mensen beïnvloeden

Farmaceuten hebben keihard gewerkt om een vaccin te lanceren en nu lijkt het erop dat lang niet iedereen in Nederland van plan is de prik te gaan halen. Om het coronavirus echt de kop in te drukken, zal een groot percentage van de bevolking zich moeten laten inenten. En dus zoekt de overheid naar een manier om de Nederlanders een duwtje in de goede richting te geven. Yeewah studeert Economics and Business in Amsterdam. Het was tijdens een les Behavioural Economics dat ze over de Covid Behavioural Challenge hoorde. Ze was enthousiast en belde David. Omdat ze wist dat die wel van een uitdaging houdt, maar ook omdat hij ervaren is in innovatief denken.

Automatische afspraak en een afspraakherinnering

Aan hun idee liggen twee principes ten grondslag. Om te beginnen is wél laten vaccineren het uitgangspunt. Er wordt voor iedereen dus standaard een afspraak bij de dichtstbijzijnde vaccinatielocatie gemaakt. Afzeggen kan, maar meedoen is de norm. Dat die afspraken automatisch gegenereerd worden, scheelt bovendien veel tijd en papier. Het tweede principe is een sms-herinnering vlak voor de afspraak. Zo’n herinnering voorkomt dat mensen de afspraak simpelweg vergeten. Deze combinatie van ‘nudges’ zou de opkomst aanzienlijk moeten vergroten. 

Vijfdaagse Design Sprint 

Oplossingsgericht denken heeft David geleerd tijdens de opleiding IPO: “Tijdens de opleiding trainden de docenten ons om te denken in oplossingen. Met allerlei creativiteitstechnieken leerden we integraal te ontwerpen. Voor deze challenge heb ik gebruikgemaakt van de zogenaamde Design Sprint van vijf dagen. We hadden een heel strak en intensief schema.” Na een week brainstormen, itereren en optimaliseren lag er een uitgewerkt idee. “En ja, wij denken dat we daarmee minimaal 80% van de Nederlandse bevolking kunnen stimuleren om zich in te laten enten.” 

Een prestatie die ons bijblijft

Ook de vakjury achtte de impact van het idee van David en Yeewah het hoogst. Verder nam zij opschaalbaarheid, kosten en de opzet van het testplan mee in het oordeel. David: “We waren overtuigd van ons idee maar moesten het opnemen tegen gedragswetenschappers. Daarom hadden we niet gedacht dat we zouden winnen. Er waren 184 inzendingen! We hebben enorm genoten van deze erkenning. Wel jammer dat de prijsuitreiking online was. Op het podium staan en borrelen met andere deelnemers zat er niet in. Wel hebben we veel media-aandacht gekregen. Dit is zeker een prestatie die ons de rest van ons leven bijblijft.” 

Trotse IPO-docent

Docent Hans Couvée heeft af en toe nog contact met oud-student David over ontwikkelingen in het vak. Hij laat trots weten: “Wat ik vooral interessant vind, is dat het David gelukt is om een ‘ontwerpbenadering’ te gebruiken bij een probleem dat je niet meteen met IPO of ontwerpen zou associëren. En dat David en zijn nichtje met hun oplossing beter gescoord hebben dan een deskundige met een PhD-achtergrond op dit gebied. In een fractie van de tijd zelfs. Dat vind ik knap.”

Idee wordt waarschijnlijk gebruikt

Het allerleukste moet nog komen. David vertelt enthousiast: “De directeur-generaal Covid-19 heeft tijdens de prijsuitreiking laten vallen dat er een grote kans is ze ons idee echt gaan gebruiken. In de aankomende weken onderzoekt de overheid hoe ze het voorstel in het Covid-19-beleid kan verwerken!” Over erkenning gesproken. De geldprijs komt goed van pas. Als iedereen ingeënt is en de maatregelen niet meer nodig zijn, willen David en Yeewah een tijdje rondreizen in Zuid-Amerika. De rest van het geld zet David opzij voor de start-up waar hij al jaren over droomt. 

Lees meer over de Covid Behaviour Challenge. 

Lees meer over de opleiding Industrieel Product Ontwerpen.