Grote periscoop wijst voorbijgangers op data

De meeste mensen op de boulevard hebben helemaal niet door dat ze over het testgebied van Living Lab Scheveningen lopen. Om daar verandering in te brengen, werden studenten Industrial Design Engineering van De Haagse gevraagd met een slim ontwerp te komen. Het werden twee teams met ieder een interactief ontwerp. En wat bleek? "Mensen blijken bereid om in hun vrije tijd naar saaie data te kijken als je daar iets interactiefs bij bedenkt.”

20210611 Smart@Sea (15)

De meeste mensen op de boulevard hebben helemaal niet door dat ze over het testgebied van Living Lab Scheveningen lopen. Om daar verandering in te brengen, werden studenten Industrial Design Engineering van De Haagse gevraagd met een slim ontwerp te komen. Iets om de voorbijganger te attenderen op de nieuw ontwikkelde technologie en dataverzameling ter plekke. De studententeams kwamen met speelse manieren om passanten bewust te maken en te informeren. De twee HHs-teams Wavie en Coast X kregen deze zomer de kans om hun prototypes te laten zien tijdens Smart@Sea. 

Aware’Oscope – een interactieve periscoop

Het team Coast X (Tudor, Andres, Timo en David) ontwierp een periscoop die aan een slimme lantaarnpaal zit. Je kunt aan de hendels draaien om naar alle kanten te kijken en meer te weten te komen over die plek. Zo ontdek je wanneer er de meeste bezoekers zijn of wanneer er het meeste geluid is. De periscoop is informatief maar ook gewoon leuk. Tudor Grecu: “We hebben ons laten inspireren door die grote verrekijkers waar je mee over de zee kunt kijken. Doe daar een beetje inspiratie van een VR-headset bij en je hebt de Aware’Oscope.”

Steps in the Sand – interactieve projectie

Het team Wavie (Paul, Henry en Hidde) ontwierp een interactief projectiesysteem dat zo in de bestaande lantaarnpaal vastgemaakt kan worden. Door voetstappen op de grond te volgen, kom je bij de SmartCityHub, de paal die data verzamelt. Als je je hand aan het eind op de geprojecteerde hand legt, verschijnt er een QR-code. Wavie richt zich op kinderen, in de veronderstelling zo vanzelf de aandacht van andere voorbijgangers te trekken. 

IDE_NightScene

Wavie is blij met het resultaat. Het is toch maar mooi gelukt om hun idee uitgewerkt te krijgen tot iets wat je vast kunt pakken. En het werkt ook nog eens zoals ze hoopten. Paul Seidel: “Met Steps in the Sand is het ons zeker gelukt om ons ontwerpdoel te bereiken: bewustzijn over technologie in de publieke ruimte creëren. We hebben het zelfs voor elkaar gekregen om er een interactieve en speelse ervaring van te maken, waardoor voorbijgangers zelf leren en ontdekken.”

Inspirerende ontwerpen bij Smart@Sea  

Paul: “Het was voor ons heel leuk om bij een event als Smart@Sea te zijn. Niet alleen vanwege de reacties en feedback van voorbijgangers en professionals, maar ook om te zien wat andere teams bedacht hadden. Heel inspirerend!” Ook Tudor en zijn groepsgenoten waren onder de indruk van alle positieve feedback die ze kregen. Alle leuke gesprekjes met bewoners, toeristen en medewerkers van de gemeente zijn ze nog niet vergeten.

Wat was het leukst aan dit project?

Tudor: “Bouwvakkers kwamen uit hun machines om te zien wat wij gemaakt hadden. Politie-agenten, ambulancepersoneel namen een kijkje. Die twee dagen in Scheveningen waren zeker het hoogtepunt van het project, al was ik behoorlijk verbrand, haha. Ik gun elke student de kans een evenement als dit mee te maken. Dat zoveel mensen belangstelling hadden voor ons technologische snufje, daar stond ik echt van te kijken. Mensen blijken bereid om in hun vrije tijd naar saaie data te kijken als je daar iets interactiefs bij bedenkt.”  

Wil je meer weten over het Aware’Oscope project? Ga naar deze pagina.

Wil je meer weten over het Steps In The Sand project? Bekijk de video

Lees meer over de opleiding Industrial Design Engineering op De Haagse Hogeschool.