Digiwerkplaats jaar na lancering groot succes
De MKB Digiwerkplaats, een loket waar studenten ondernemers ondersteunen in en adviseren over de digitalisering van hun bedrijf, is een jaar na de start een groot succes. Ondanks corona zijn er meer projecten van de grond gekomen dan de toch al hoge ambitie. Afgelopen vrijdag 24 september was de Celebration van het 1-jarige jubileum. “En gelukkig niet meer online.”

Kruisbestuiving
Bij de MKB Digiwerkplaats, een online loket voor de regio Haaglanden, kunnen ondernemers terecht voor vragen op het gebied van digitalisering. Studenten van de Haagse Hogeschool, mboRijnland en het ROC Mondriaan adviseren en ondersteunen tijdens een minoropdracht, stage of een project in de vrije keuzeruimte. “Zie het als een kruisbestuiving, waarbij studenten praktijkervaring opdoen en ondernemers de kansen die digitalisering biedt kunnen aangrijpen voor hun bedrijf”, aldus Tessa.Celebration
Tijdens de celebration bij ROC Mondriaan werd teruggeblikt op een succesvol eerste jaar. “Het succes van de MKB Digiwerkplaats geeft aan hoe waardevol deze praktijkgerichte aanpak is”, aldus de aanwezige wethouder Onderwijs en Economie Jan Iedema. “De projecten slaan een brug tussen ondernemers en onderwijs waar zowel studenten als ondernemingen van profiteren.”MKB Business Innovation Challenge
Er zijn dan ook tal van mooie projecten van de grond gekomen. Neem de MKB Business Innovation Challenge, het eerste project van de werkplaats die onder andere gevestigd is in de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer. Gedurende een week bekijkt een studententeam ‘out of the box’ de digitale kansen voor een bedrijf. Zo kijken studenten bijvoorbeeld naar de online zichtbaarheid van het bedrijf en de mogelijkheden om nieuwe doelgroepen te bereiken. “Een mooie opstap naar digitalisering”, aldus ondernemer Erik Karreman.Marketing & Communicatie
In het project Online marketing en communicatie gaven studenten Communicatie van De Haagse en ROC Mondriaan mkb’ers een eerste opstap naar digitale communicatie. Zo leverden de studenten een contentplanning op, schreven een verbeterplan voor online marketing en ontwikkelden beeld en tekst voor sociale media. Ook kregen de ondernemers een contentanalyse en -advies op basis van Google Analytics en een usability checklist.Digitale loep
Digitalisering gaat natuurlijk ook over digitale veiligheid. Via de digiwerkplaats kregen ondernemers de mogelijkheid om hun bedrijf onder de digitale loep te houden. Hoe snel kan je de business oppakken na een grote brand, stroomuitval, waterschade of een datahack?Zijn er back-ups van databestanden? Studenten van de opleiding HBO-ICT Information Security Management gaven antwoord op deze en soortgelijke vragen.