Behoefte van de cliënt centraal zetten

Juristen weten alles over wet- en regelgeving en zijn goed in het bedenken van juridische oplossingen. ‘Logisch’, zegt Caroline van Kordelaar, docent HBO-rechten, ‘maar in de praktijk spelen meer factoren een rol. Bij HBO-rechten duaal leren studenten klantgerichter te kijken en te handelen en dat toe te passen bij de organisatie waar zij werken.’

HBO-Rechten duaal - Nieuws Bij HBO-Rechten leren studenten hoe digitale systemen werken (Legal Tech), zodat ze juridische informatie duidelijker kunnen maken voor klanten. ‘Legal Tech klinkt heel technisch, maar dat is het niet’, benadrukt Van Kordelaar. ‘Als hbo-jurist maak je juridische informatie toegankelijker met animaties of infographics. Ook leren onze studenten hoe je een beslisboom maakt. Een handig hulpmiddel bij bijvoorbeeld ontslag of het kappen van een boom. Natuurlijk komt ook het veilig delen en beheren van data aan de orde. Maar je scoort pas echt door meer vanuit de klant te kijken en te handelen.’

Prototype maken

Duale studenten hebben een leer-werkperiode van zestig weken. In hun afstudeeronderzoek staat de behoefte van de cliënt centraal. ‘Bij Legal Design Thinking leer je eerst wat die behoefte is. Vervolgens herformuleer je de vraag en kijk je wat alle mogelijke oplossingsrichtingen zijn. Eén oplossing werk je uit tot een prototype. Denk aan een infographic, beslisboom of animatie. In de testfase stel je vast of jouw oplossing aan de verwachtingen voldoet.’

Waardevolle aanpak

Studenten zijn enthousiast: ‘Door de combinatie van juridische kennis en professionele/techvaardigheden worden we perfect klaargestoomd voor het werkveld. Zo komen we minder snel voor verrassingen te staan.’ Deze klantgerichte aanpak is zowel voor de student als voor de werkgever heel waardevol. Niet de juridische informatie, maar de behoefte van de cliënt staat centraal.