Je kent ze natuurlijk, bouwprojecten als de Rotterdamsebaan of de Haagse tramtunnel. Simon Rodriguez, student Civiele Techniek, vroeg zich al een tijdje af hoe de begroting van zulke grote projecten tot stand komt. Hij gebruikte de keuzeruimte van zijn studie om antwoord op die vraag te krijgen. Net als Alischa Krösing, die Bouwkunde studeert en projectontwikkelaar wil worden, volgde hij de minor Cost Engineering. In groepjes werkten ze een plan uit voor een stuk polder naast de A13. Dat moest niet alleen een mooi gebied opleveren maar ook kostenneutraal uitpakken.

Het echt samen doen

Tijdens de minoropdrachten hadden de studenten van de twee opleidingen elkaars kennis hard nodig. Simon: “Mijn team bestonden uit twee studenten Bouwkunde en drie studenten Civiele Techniek. Die teams hebben we na sollicitatiegesprekken in de eerste les gevormd. Zo leer je elkaar makkelijker kennen. We konden niet om elkaars vakgebied heen, dus wederzijds begrip en samenwerking was hartstikke belangrijk.” Alischa vult aan: “We vergaderden elke dag om van elkaars expertise te leren. Werken in gemengde teams geeft een goed beeld van de werkelijkheid. Later zal ik immers ook samenwerken met niet-bouwkundigen.”

De eindcase: project A13

Als eindcase richtten de studenten een stuk polder langs de A13 opnieuw in. De bouwkundigen uit Simons groepje ontwierpen woningen in verschillende segmenten, een groot kantoor en een natuurgebied inclusief haven. De civielers bogen zich over de aanpassing van de A13. Om overlast van de drukke snelweg te beperken, werkten Simon en zijn medestudenten een idee uit voor een verdiepte aanleg. Simon: “Het mooie én leuke aan die eindcase was dat we beide ontwerpen aan de hand van de financiën op elkaar moesten afstemmen.”

“Het kwam erop neer dat de aanpassing van de A13 grotendeels betaald moest kunnen worden van de opbrengst van de gebouwen”, vervolgt Simon. “We hebben vaak aan het ontwerp moeten sleutelen om het budget op nul of winst te krijgen. Maar het resultaat mag er zijn: een fraai gebied waar mensen prettig kunnen verblijven zonder dat ze uitkijken op de A13 of geluidsoverlast ervaren.”

We konden niet om elkaars vakgebied heen

Rekenmodel SSK helpt bij begroten

Dat sleutelen aan de begroting gebeurde in rekenmodel SSK-2018. Simon: “Met dit model kunnen opdrachtgevers, opdrachtnemers en adviseurs ramingen maken voor civiele en bouwkundige projecten. Van planontwikkeling tot realisatie en beheer. We hebben ermee leren begroten vanaf de vroegste projectfase tot het einde van de levensduur. Ik heb er vaak mee gewerkt en daardoor een veel breder beeld gekregen van hoe je een project begroot.”

Minor Cost Engineering levert eyeopeners op

Misschien vraag je je af of de vraag van Simon beantwoord is. “Zeker, ik heb zelfs méér geleerd! De minor Cost Engineering is een perfect voorbeeld van hoe je theorie aan praktijk verbindt. Bij BAM Infra hebben we twee weken aan een project mogen calculeren. Daar heb ik gezien hoe het er in de praktijk aan toe gaat bij een inschrijving. Echt een eyeopener.”

Ook Alischa blikt tevreden terug: “De minor heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Ik weet nu zoveel meer over de financiële aspecten van bouwprojecten en het was ook nog eens heel leuk. Ik heb me vooral verbaasd over de gigantisch hoge kosten voor civiele werken. Een project is gauw twintig keer zo duur als in de bouwkunde. Voor acht miljoen zet je een aardige woontoren neer, terwijl je met datzelfde bedrag niet veel meer dan een paar vierkante meter asfalt legt.”

Zie jij het helemaal zitten om snelwegen, tunnels, havens of vliegvelden te bouwen? Lees meer over de opleiding Civiele Techniek aan De Haagse Hogeschool

Wil jij een duurzame woonwijk ontwerpen of een kerk ombouwen tot restaurant? Lees meer over de opleiding Bouwkunde aan De Haagse Hogeschool

Meer lezen over de minor Cost Engineering? Lees het artikel op de site van Bouwend Nederland

Bekijk ook dit filmpje over het civiele stuk van het ontwerp (Boas van den Ouweelen):