Derdejaarsstudent Bestuurskunde Maxence Vrede was donderdagmiddag als finalist aanwezig bij de uitreiking van de prestigieuze ECHO Award. Een onderscheiding vanwege haar prestaties op het gebied van diversiteit en inclusiviteit.

Ik wil minister-president worden.

“Ik won misschien niet de hoofdprijs, maar zie dit zeker niet als een verlies. Dit is het begin van iets moois. Samen maken we Nederland inclusiever!”, aldus de eerste zwarte voorzitter van de hogeschoolraad van De Haagse.

Diversiteit & Inclusie

ECHO is een non-profit organisatie, gericht op Diversiteit & Inclusie (D&I) in het (hoger) onderwijs en de arbeidsmarkt. Ieder jaar worden succesvolle met een niet-westerse achtergrond studenten genomineerd voor de ECHO Award, omdat ze zich onderscheiden vanwege excellente studieprestaties, actieve maatschappelijke betrokkenheid, organiserende kwaliteiten en een vernieuwende visie op diversiteit en inclusie binnen de Nederlandse samenleving.

Talent van kleur

Voor de ECHO Award 2021 werd door alle hogescholen en universiteiten een recordaantal kandidaten voorgedragen. Maar liefst 42 studenten van niet-westerse achtergrond, “allen met excellent talent van kleur”, aldus juryvoorzitter en voorzitter van de Unesco-commissie Kathleen Ferrier.

Empowerment

Bij de introductie van Maxence toonde de kersverse minister van Onderwijs Robbert Dijkgraaf respect voor haar inzet op empowerment van studenten met kleur. “Talenten als Maxence zijn nodig voor de toekomst van Nederland. Alle finalisten zijn winnaars, maar de echte winnaar is de samenleving.”

Bewijsdrang

Voor het advies middelbare school kreeg Maxence vmbo-basis met leerwegondersteuning. “Toen begon mijn bewijsdrang. Mijn doel was hogerop komen om mijn idealen te verwezenlijken.” En de grootste ambitie van de student Bestuurskunde was al van jongs af aan om de eerste zwarte, vrouwelijke minister-president te worden. “Niet alleen vanwege mijn Surinaamse afkomst, maar juist om mijn geloof in respect en openheid voor elkaar. Alle Nederlanders verdienen een oprecht bestuur.”

Afrikaanse roots

Als student bij De Haagse kwam Maxence al snel bij studentenvereniging Tribez, een vereniging van en door studenten met Afrikaanse roots. Daar zette zij zich in om internationale studenten wegwijs te maken en hen te ondersteunen in hun taal- en cultuurbarrière. “En we vieren daar ook de Afrikaanse cultuur!”

Slavernijverleden

Samen met Kula Skoro, Het Nationaal Theater en andere betrokkenen adviseerde Tribez de gemeenteraad van Den Haag over de komst van een slavernijmonument. In het verlengde daarvan adviseerde Maxence voormalig wethouder Bert van Alpen over het opnemen van het slavernijverleden in onderwijsmateriaal op basisscholen. “Het is belangrijk om de lelijke verhalen van onze geschiedenis te vertellen. En ook de inspirerende verhalen van verzetsstrijders van kleur uit die tijd.”

Voorzitter Hogeschoolraad

Als eerste zwarte voorzitter van de hogeschoolraad is Maxence zich bewust van haar voorbeeldfunctie. “Helaas is het als kleurling soms nog moeilijk om je stem te laten horen. Ik wil invloed uitoefenen op het beleid van onze mooie hogeschool, zodat we nog inclusiever worden.”

Grote stap

De maatschappij beweegt zich volgens Maxence, langzaam in de goede richting. “Inclusiviteit is subjectief en moet bespreekbaarder worden. Door te erkennen dat we er nog niet zijn, zetten we al een grote stap. Dat is winst.” En onderwijs speelt daarbij een grote rol. “Als educatief begeleider bij de stichting ProDemos leid ik jongeren rond door de Eerste en Tweede Kamer. En dat is belangrijk. Want misschien heb jij niets met politiek, politiek heeft wel wat met jou. En wij zijn tenslotte de toekomst.”