De afgelopen week hebben we vol afschuw het nieuws gevolgd: Rusland is Oekraïne binnengevallen. Er is sprake van een oorlogssituatie. De gebeurtenissen roepen veel reacties op: ongeloof, angst, verdriet. Onze gedachten zijn bij iedereen die geraakt wordt door dit conflict, direct of indirect. In het bijzonder staan we stil bij onze studenten en medewerkers en hun familie en vrienden die zich verbonden voelen met de situatie.

Als internationale hogeschool zijn we solidair met de bevolking van Oekraïne, in het bijzonder met studenten en medewerkers van onderwijsinstellingen. Ook steunen wij onderwijsorganisaties in Rusland die zich blijven inzetten voor vrede, samenwerking en dialoog.

Ondersteuning

We staan natuurlijk klaar voor al onze eigen studenten en medewerkers die geraakt worden door deze oorlog. Zo staan we in continue verbinding met onze Oekraïense en Russische studenten en medewerkers. Waar nodig, bieden onze studieloopbaanbegeleiders, decanen, studentpsychologen en leidinggevenden ondersteuning en een luisterend oor. Zij zijn er voor al onze studenten. Daarnaast onderzoeken we welke verdere hulp we kunnen bieden aan onze Oekraïense, Russische en Belarussische studenten in het geval van studievertraging, financiële of andere nood.

Wij ontvangen veel reacties en berichten van studenten en medewerkers die zoeken naar manieren om iets bij te dragen. Er worden veel acties georganiseerd om hulp te bieden aan slachtoffers uit Oekraïne. Hier kan men goed bij aansluiten. De Haagse Hogeschool doet mee met de landelijke actiedag voor Oekraïne (maandag 7 maart) Hierover volgt zo snel mogelijk meer informatie.

Het Crisis Management Team houdt de situatie en de reisadviezen nauwlettend in de gaten. Er is veel onzekerheid en de situatie ontwikkelt zich snel. Houd dan ook de berichtgeving van het ministerie van buitenlandse zaken ook zelf goed in de gaten. Op https://www.nederlandwereldwijd.nl vind je altijd de meest actuele reisadviezen.

Tot slot

Op De Haagse Hogeschool willen wij een veilige leer- en werkomgeving bieden voor studenten en medewerkers. Dit zijn lastige tijden waarin we er moeten zijn voor elkaar. We moeten de behoefte van mensen hun gevoelens, frustraties en angst te uiten respecteren. We roepen iedereen op om medeleven te tonen naar elkaar en op respectvolle manier met elkaar in gesprek te gaan.