Freek Müller studeert Mechatronica aan De Haagse Hogeschool in Delft. De afgelopen tijd was hij op tv te zien bij Project Rembrandt. Hij schreef zich indertijd in om de coronaperiode kleur te geven en om indruk te maken op een meisje. De finale halen was zijn doel helemaal niet, maar daar kwam hij wel. Is dat een logische combinatie, vroeg ik me af, mechatronica en schilderen?

“Schilderen staat honderd procent los van mechatronica, in die zin dat ik tijdens het schilderen niet aan mechatronica denk en andersom”, vertelt Freek. “Maar de twee hebben wel overeenkomsten. Zo is schilderen een technische vorm om je gedachten te uiten op het doek, en mechatronica een technische vorm om je gedachten te uiten in een functioneel systeem. Het zijn twee tools om iets wat je in je hoofd hebt tot leven te brengen.”

Twee passies

Hij heeft nog een schetsboek vol met tekeningen van dinosaurussen die hij als negenjarige maakte. Die passie voor tekenen is er dus al even. Freek: “Toen mijn ouders het eindelijk goed vonden dat ik stopte met pianoles, ging ik met mijn vader op tekenles: elke vrijdag samen schilderen.” Tegelijkertijd vond Freek het heerlijk om games te maken op zijn iPhone en om een beetje te klooien met een katapult.

Kunstacademie of Mechatronica

Een opleiding aan de kunstacademie lag misschien best voor de hand, maar Freek houdt van zekerheid en controle. Die inspiratie of die ‘goede dag’ die je voor kunst maken nodig hebt, daar ben je bij programmeren minder afhankelijk van. Wel zo fijn. Freek weet als geen ander dat er ook dagen zijn met minder inspiratie. Dat Mechatronica meer kansen op een goede baan bood, was ook meegenomen. Vandaar dat Freek uitkwam bij De Haagse in Delft.

In eerste instantie wilde hij met zijn inschrijving voor Project Rembrandt alleen een beetje cool overkomen op zijn huidige vriendin. Maar bij elke aflevering werd hij fanatieker: “Mijn competitiedrang nam het over. Ik zat constant te schilderen om beter te worden dan de rest. We werden geacht verbetering te tonen en dat lukt alleen met veel oefenen. Ik schaam me er zelfs een beetje voor hoe ik het heb aangepakt. Maar ja, je wilt op tv toch ook een beetje leuk overkomen.”

Tentamenweken pittig

De eerste tentamenweek kon hij nog wel combineren met het schilderen, maar de tweede was lastiger. Die viel in de periode van twee maanden dat hij aan het meesterwerk voor de finale van Project Rembrandt moest werken. Freek: “Achter me had ik dat gigantische doek van 1 x 1,60 meter staan. Alles wat ik tijdens het programma had geleerd, moest erin terug te zien zijn. En ik had heel veel geleerd op het gebied van licht, kleur en beweging.”

Kiezen tussen schilderen en studeren

“Ik wilde mijn meesterwerk in het Rijksmuseum hebben, maar ik wilde ook studeren. Dus dan was ik aan het schilderen en dan dacht ik: shit, ik zou nu aan biomechanica moeten zitten. En als ik zat te studeren, voelde ik ook onrust. Dat was geen goede periode voor me. Ik zat zelfs tegen een burn-out aan. Omdat ik geen energie had om naar een afstudeerstage te zoeken, heb ik uiteindelijk ook studievertraging opgelopen. Nu heb ik een tussenjaar.”

Mechatronisch projectje tussendoor

Freek probeert aan een zelfportret te werken. Bezig zijn met het meesterwerk heeft echter zoveel van hem gevergd dat het hem moeite kost zich tot schilderen te zetten. “Ik heb net een lange vakantie achter de rug, maar sinds het programma ben ik wel helemaal zuur. Misschien dat ik eerst een mechatronisch projectje ga doen: gewoon wat dingen van een of andere website kopen en dan een beetje gaan tinkeren, oftewel knutselen.”

Het lijkt me leuk om naast mijn studie portretten te schilderen en zo iets bij te verdienen

Het programma heeft wel wat teweeggebracht. Freeks toekomst leek zo duidelijk. Hij zou een master Robotics doen om meer te leren over ‘deep learning’ en ‘artificial intelligence’, en dan zou hij als mechatronicus bij een bedrijf gaan werken. Nu zijn leven maandenlang in het teken van schilderen heeft gestaan, wil hij de tijd nemen om opnieuw uit te vogelen wat hij wil met zijn leven. Die master wil hij zeker nog doen, maar verder? Eén ding is zeker: om iets bij te kunnen verdienen, neemt hij de komende tijd graag portretopdrachten aan.

Creativiteit blijven gebruiken

Als hij na zijn afstuderen carrière maakt, hoopt hij wel creatief bezig te kunnen blijven. “Ik denk dat wij als mechatronici heel gave dingen kunnen maken als wij alles wat we geleerd hebben combineren met creativiteit. Het lijkt me leuk om mechatronisch speelgoed te maken, van die technische gadgets die kids in elkaar kunnen zetten en waar ze engineering skills mee ontwikkelen. Drones, katapulten enzo.”

Benieuwd naar de opleiding Mechatronica bij De Haagse Hogeschool? Bekijk de website

Benieuwd naar het werk van Freek? Volg Freek op Instagram