Bouwkundestudent Harmen Westra (25) miste als kind en puber weleens motivatie om er op school voor te gaan, maar ergens is dat veranderd. Met bewuste keuzes werkt hij inmiddels heel gericht toe naar een leuk werkend leven. Nu loopt hij bijvoorbeeld stage in Venetië om zijn kennis van bouwtechniek te kunnen aanvullen met expertise over licht en vormgeving. Uiteindelijk wil hij een eigen architectenbureau beginnen, en de route daarheen heeft hij al uitgestippeld.

Passie voor timmeren ontdekt

Zijn vader bracht Harmen zo’n tien jaar geleden ten einde raad naar een vriend die zijn boerderij aan het ombouwen was tot groepsaccommodatie. Het bleek een schot in de roos, want daar ontdekte Harmen zijn passie voor timmeren. In het weekend en in vakanties kwam hij voortaan steevast thuis met houtkrullen in zijn haar. Een opleiding aan het Hout- en Meubileringscollege volgde en Harmen restaureerde in zijn vrije tijd een oude zeilboot die hij tijdens een stage had gekregen.

Leeftijd van hout bepalen

Gaandeweg zag Harmen in dat meubelmaken toch niet helemaal zijn ding was. “Het werk was me te kleinschalig. Ik kon me niet voorstellen mijn hele leven zwaluwstaartverbindingen te maken, ook al is dat prachtig werk dat ik nog altijd graag doe. Die vriend van mijn vader had zich ondertussen toegelegd op dendrochronologisch onderzoek: het bepalen van ouderdom van hout. Elk vrij moment ging ik met hem mee naar kerken, boerderijen en stadspanden om boorstalen af te nemen en de gebouwen te dateren.”

Studie Bouwkunde

Harmens interesse voor de gebouwde omgeving groeide en hij besloot bouwkunde te gaan studeren. Oude gebouwen vond hij extra interessant. Harmen: “Omdat Den Haag aan alle kanten ingebouwd ligt, ligt bij de opleiding Bouwkunde aan De Haagse Hogeschool de nadruk niet zozeer op nieuwbouw als wel op transformatie en herbestemming. Zeker in de projecten in jaar twee en drie. Daarom sprong De Haagse er voor mij meteen echt uit.” Vooral technische vakken als constructieleer, bouwkundig tekenen (BIM) en 3D-tekenen vindt Harmen heel leuk.

Architetto Manzelle als docent

“Soms vind ik wel dat het tijdens de opleiding iets te veel om organisatorische en managementaspecten gaat, waardoor het daadwerkelijk begrijpen van de constructies, de materialen en de bouwwijze ietwat onderbelicht blijft”, vertelt Harmen verder. Tijdens zijn stage bij Studio Manzelle in Venetië wil hij juist daar dus meer over leren. Hij kwam er min of meer toevallig terecht. Een stage in Italië stond vast, maar hij had Milaan of Turijn in gedachten. Op weg naar de nicht van zijn studievriend ontdekte hij de deze studio. Architetto Manzelle, ook hoogleraar, was lekker enthousiast en had meer te bieden dan bedrijven die hij eerder had bezocht. Vandaar dat het Venetië werd.

Ik probeer hier uit te gaan van de vorm en te bedenken hoe je die gewenste vorm kunt krijgen door middel van techniek

“Als je je onder wilt dompelen in historie, ambacht en restauratie bestaat er natuurlijk geen betere plek dan Venetië. Ik hoop hier meer mijn focus te kunnen leggen op daadwerkelijke architectuur. Op licht en vormgeving in plaats van de bouwtechniek. Op De Haagse zijn we voornamelijk bezig met hoe iets het makkelijkst te maken is, hoe het bevestigd wordt en hoe het op de bouwplaats komt. Hier probeer ik uit te gaan van de vorm en te bedenken hoe je die gewenste vorm kunt krijgen door middel van techniek. En nee, dat is niet altijd de meest efficiënte manier van werken.”

Technisch tekenen en ontwerpend tekenen

Zich erin bekwamen valt nog niet mee, aangezien hij aan projecten werkt die vooral veel technisch tekenwerk vergen. “Ik hoop dat ik bij een volgend project wat meer ontwerpend kan tekenen. Wat dit betreft ben ik toch afhankelijk van het werk waar mijn stagebedrijf mee bezig is. Tussendoor probeer ik wel na te denken over licht en vormgeving: waarom zijn vormen gekozen, hoe wil je een ruimte ervaren, wat zijn de functies van ruimtes?”

Harmen kiest bewust

Bij het maken van zijn keuzes in zijn leven laat Harmen zich leiden door twee dingen. Hij wil graag verder met iets wat hij leuk vindt én hij wil telkens iets nieuws doen. Alleen zo kom je immers nieuwe interessante dingen op het spoor. Een volgend avontuur zit al in de planning. “Na mijn stage wil ik in Italië blijven om een minor te doen op een houtonderzoeksinstituut bij Trente. Daar wil ik meer leren over dendrochronologie. Mijn afstudeerscriptie hoop ik te doen over funderingsherstel in Amsterdam. Daarna wil ik graag nog een master doen in architectuur, waarschijnlijk in Delft.”

Bouwkundige projecten in Venetië

Zover is het nog niet. Eerst die twee leuke projecten waar hij in Venetië aan werkt maar eens tot een goed einde zien te brengen. De Venetiaanse Soprintendenza – de welstandscommissie - verhuist binnenkort naar een ‘palazzo’ uit de twaalfde eeuw. Harmen: “Alles is monumentaal, dus aanpassingen zijn heel beperkt mogelijk. Ik heb voorstellen voor indelingen van de kantoorruimtes gemaakt en heb nagedacht over de gehandicaptentoiletten.” In een ander project moet er een minilift in het trappenhuis van een woning komen. Harmen verdiept zich in de dakopbouw die daarvoor nodig is.

Praticare l’italiano

Met zijn twee collega’s praat Harmen uitsluitend Italiaans, en hij heeft inmiddels ook een paar vrienden met wie hij over andere dingen dan werk praat. Zijn Italiaans wordt dus met de dag beter, maar voor perfectie is meer nodig. “Italianen kennen langere werkdagen dan wij, dus voor systematisch studeren is weinig tijd. Ik ben nu bezig met een inschrijving voor de bibliotheek, zodat ik me na het werk in alle rust nog een uurtje op de taal kan storten.” Stai andando bene, Harmen. Bravo.

Lijkt het jou ook wel wat om die leegstaande kerk om te toveren tot coole appartementen? Bekijk de website van de opleiding Bouwkunde aan De Haagse Hogeschool.