Een bachelor doen, maar zonder studieschuld en met een gevuld cv

Drie willekeurige studenten Werktuigbouwkunde zijn het: Noëlle Choong, Sjoerd Anema en Robbert van der Boor. Hun doelen en ervaringen lopen uiteen, maar alle drie geven ze de voorkeur aan studeren in combinatie met werk. Waarom begonnen ze aan de duale opleiding Werktuigbouwkunde? Sjoerd is inmiddels afgestudeerd, Noëlle en Robbert zitten er nog middenin.

20211125_Fotografie TIS_HHS245

Werkervaring én een inkomen

Noëlle is technisch tekenaar en junior-specialist werktuigbouwkundige installaties en duurzaamheid. Zij raakte geïnteresseerd in de duale opleiding Werktuigbouwkunde toen ze merkte dat ze bijbaantjes als vakkenvullen was ontgroeid. Noëlle: “Ik wilde graag in het werkveld gaan werken, op weg naar een diploma.” Niet alleen geld verdienen dus, maar ook werkervaring opdoen die haar helpt groeien binnen het vakgebied. 

Logisch vervolg op mbo-werktuigbouwkunde

Sjoerd deed eerst werktuigbouwkunde op mbo-niveau. Hij kwam tijdens de duale opleiding Werktuigbouwkunde in aanraking met installatietechniek en is het vakgebied sindsdien trouw gebleven. Sjoerd: “Eerst wist ik nog niet welke kant ik op wilde, maar bij energieleer en tijdens de keuzeruimte (minor) merkte ik dat dit me ligt. Tijdens de opleiding heb ik me bekwaamd in werkmethodes en communicatietechnieken. Daardoor ben ik gegroeid in het vak en kan ik het werk als projectleider werktuigbouwkunde nu zelfstandig uitvoeren.” 
“Ik ben liever zelf bezig om dingen uit te zoeken” – Robbert van der Boor
Robbert haalt graag het beste uit zichzelf en wil de wereld een stukje beter achterlaten dan hij ‘m aantrof. Vooral in de klas zitten past niet zo bij hem. Robbert: “Ik ben liever zelf bezig om dingen uit te zoeken en ik vind het net zo belangrijk om werkervaring op te doen.” Hij werkt als junior stress engineer en rekent constructies, equipment en leidingwerk door voordat de voorstellen naar de klant gaan. “Zo weten we zeker dat onze ideeën veilig zijn en aan de wettelijke eisen voldoen.” 

Praktijk extra belangrijk tijdens de les

De drie studenten zijn het erover eens: de theorie die tijdens de lessen aan de orde komt, gaat altijd meer leven door de praktijkvoorbeelden waar zowel docenten als medestudenten mee komen. Iederéén werkt er immers bij. Met de aansluiting van theorie op praktijk zit het dus vanzelf goed. En iets anders: omdat het praktijkdeel van de opleiding een professionele werkomgeving is, wil je werk op niveau afleveren. Noëlle: “Het is geen docent die het werk nakijkt, maar een klant die een rapport of offerte ontvangt.”

Samen tot innovatieve ideeën komen

Robbert vertelt hoe hij tijdens de opleiding steeds weer wordt uitgedaagd om creatief te denken en met de minste middelen tot het beste resultaat te komen. “De lessen pushen mij om te denken en te handelen als een engineer. Sjoerd vult aan: “Klopt. Je trekt tijdens zo’n duaal traject intensief op met je klasgenoten, die heel verschillend werk doen. Dat is heel leuk. Je doorloopt hetzelfde pittige traject, en komt tijdens de lessen en uitdagende projecten met elkaar tot innovatieve ideeën.”
“Betaald mijn diploma halen en heel veel werkervaring daarbovenop” - Noëlle Choong
Het is best even aanpoten, die duale opleiding, maar dan héb je ook wat. Noëlle: “Betaald mijn hbo-diploma halen en een berg werkervaring daarbovenop.” Sjoerd: “De Haagse Hogeschool heeft mij een werkstructuur aangeleerd die toepasbaar is op al mijn werkzaamheden als projectleider. Niet alleen de kennis vanuit de opleiding maar ook de vier jaar werkervaring die je opdoet tijdens dit traject zijn goed bruikbaar in het werkveld.” 

Leuke bijkomstigheid van leerwerktraject

Robbert: “En omdat de docenten weten hoe het in de praktijk is, snappen ze ook hoe druk het is om studie met werk te combineren. Bovendien: ik werk nu mee aan de totstandkoming van de installatie voor biobrandstoffen die Shell in Pernis bouwt. Het idee is dat daar vanaf 2024 industrie- en landbouwafval gerecyled wordt tot biodiesel en vliegtuigbrandstof. Zonder het leerwerktraject had ik hier nooit aan mee kunnen werken.”

Ben jij ook iemand die studeren graag combineert met werken? Lees meer over de duale opleiding Werktuigbouwkunde aan De Haagse Hogeschool