Woensdag 12 oktober verzamelden alle partners uit het project ‘Gewasgroei goed gemeten’ zich bij kenniscentrum Digital Operations & Finance in Delft voor een bijeenkomst om de formele kick-off te vieren. De deelnemers kwamen voor het eerst sinds februari dit jaar weer bijeen. De kick-off was belangrijk om weer scherp te hebben wie er meedoen in het project, wie welke rol heeft en welke stappen er - ook voor aansluiting met onderwijs - al in gang zijn gezet.

Win-win

Ook Chris Vinke van GRN Consultancy woonde de bijeenkomst bij. “Vanuit onze kennis over dataverzameling en IT zijn we partner in het project. We zijn direct betrokken bij nieuwe ontwikkelingen en dragen tegelijkertijd bij aan het duurzamer maken van de glastuinbouw. Voor ons een win-winsituatie. Bovendien is het leuk om studenten te begeleiden en hun enthousiasme aan te wakkeren.”

Veelbelovend is ook de verticale samenwerking tussen mbo en hbo. “Er werken veel mbo’ers in de glastuinbouw dus door betrokken te zijn bij dit project kunnen we onze mbo-studenten kennis laten maken met sensortechnologie en dataverzameling. Omdat dat de nieuwste ontwikkelingen zijn, komen ze daar tijdens stages meestal niet mee in aanraking,” vertelde Roel van Heijningen van Lentiz MBO.

Ontwikkelingen

Het project is opgedeeld in een aantal werkpakketten. Tijdens de bijeenkomst werden de startpunten van ieder werkpakket gepresenteerd. Zo zagen de aanwezigen verschillende prototypes voor een kopdiktemeter langskomen. Dit is een meter die met behulp van sensoren de dikte van de stengel meet waardoor de groei van de plant gemonitord kan worden. Vanaf eind september werken de studenten en onderzoekers aan de derde versie van een kopdiktemeter.

Daarnaast kwam de laatste stand van zaken aan bod rondom het opstarten van de teelt in de proefkas bij Lentiz, wat er al wel en nog niet gemeten wordt, het meetprotocol, de dataverzameling en de sensoren voor LAI (Leaf Area Index). Na de nodige interessante en inhoudelijke discussies is iedereen weer bijgepraat en is duidelijk waar de komende tijd aan gewerkt wordt. We zijn begonnen!

Prototypes

Meer weten?

Overige partners in het project ‘Gewasgroei goed gemeten’ zijn Hogeschool Inholland2Grow2HarvestAVAG Greenhouse Technology CenterAxia SeedsDuijvestijn TomatenGreenport West-HollandHortitech, Komkommerkwekerij Reijm & Zn., LetsGrow.comStichting Tomatoworld en Vertify.

Uitgebreide informatie over het project is ook te vinden op de projectpagina van de lectoraten Smart Sensor Systems en Fotonica.