Wat zijn we trots op het onderzoeksteam van de Food Boost Challenge! Tijdens de Prijzenparade op THiNKFeST mochten Machteld van Lieshout, Wendy Scholtes-Bos en Sanne de Vries namens het kenniscentrum Health Innovation de Pim Breebaart Research Award in ontvangst nemen. Volgens de unanieme jury hebben zij naast een kwalitatief sterk onderzoek, ook het meest innovatieve onderzoek opgezet en uitgevoerd.

De Pim Breebaart Research Award waardeert onderzoek dat een verbindende factor kan spelen tussen onderzoek, onderwijs en de praktijk, uiteraard met de fysieke award, maar ook met een cheque van € 5000,- om in onderzoek te investeren. Dat het onderzoek gewaardeerd wordt blijkt ook uit het juryrapport: “Dit onderzoek naar gezonde voeding voor jonge mensen is in goede samenwerking met relevante stakeholders en een diverse groep jonge mensen opgezet en uitgevoerd. Naast de hoge kwaliteit van het onderzoek, hebben de onderzoekers kunnen aantonen dat zij met hun onderzoek een sterke toegevoegde waarde kunnen leveren voor het onderwijs, onderzoek en de praktijk.”

BreeBaart Research Award 2

Wat is de Food Boost Challenge?

De challenge daagt studenten uit om groente- en fruit(producten) populairder te maken onder jongeren tussen de 12 en 24 jaar. Op die manier kunnen studenten daadwerkelijk invloed uitoefenen op het eetpatroon van zichzelf en volgende generaties. De ideeën kunnen uiteenlopen van een volledig nieuw product, geniaal concept voor een game of event of technologie die gezonde voeding stimuleert.

Bijzonder aan dit onderzoek is dat er naast met relevante stakeholders, ook een diverse club aan MBO-, HBO- & WO-studenten heeft meegedaan. Niet alleen studenten van voeding gerelateerde opleidingen, zoals Voeding & Diëtetiek en Process & Food Technology, hebben deelgenomen, maar bijvoorbeeld ook studenten van Communicatie, ICT en Bedrijfseconomie. Bij alle 4 fases van de challenge waren studenten betrokken: van onderzoek tot ideevorming en van conceptontwikkeling tot prototype.

In 90 seconden weten wat de Food Boost Challenge inhoudt? Bekijk de animatie!

Incentives om écht resultaat te boeken

Voor al hun harde werk konden studenten rekenen op serieuze prijzen. Aan het eind van de rit presenteerden 10 studententeams hun oplossing voor het verleiden van jongeren tot het eten van meer groenten en fruit. De Veggie Smooth – een smoothie met daarin 60% groente en 40% fruit verstopt – kwam als grote winnaar uit de bus en vertrok met € 5.000,- en twee vliegtickets naar Amerika om daar inspiratie op te doen voor het verder op de markt brengen van hun product.

Alice, één van de bedenkers van Veggie Smooth: “Begin juli vlogen Yasmin en ik vanaf Schiphol richting Lexington, Kentucky. In de 5 dagen dat we daar waren, hebben we zo veel van Kentucky gezien én echt de Amerikaanse cultuur ervaren! Naast het bezoek aan de AppHarvest faciliteiten, hebben wij onder andere een summer camp voor kinderen bezocht dat zich focuste op gezond en gevarieerd eten. We hebben op het afsluitende event zelfs onze rode RocketFuel smoothie live voor iedereen gemaakt! Tijdens deze reis hebben wij ontzettend veel geleerd en gezien. Een hele waardevolle en bijzondere reis dus.”

Studenten aan het woord

Wat gebeurt er als je studenten vanaf het begin bij een dergelijk traject betrekt? Het antwoord: van alles! Niet alleen worden studenten zich bewuster van het belang van gezonde voeding, het zorgt er ook daadwerkelijk voor dat ze hun eetpatroon aanpassen. Cameron, student Food Product Design minor: “It was surprisingly not that easy to design a product that tasted good and wasn’t loaded with salt and sugar. That made me think of my own meals and why I like those. I started making dishes that focus heavy on vegetables, so less meat and bread. It’s important we care about what we eat.”

Daarnaast kunnen studenten zich goed inleven in de doelgroep, krijgen ze zelf verantwoordelijkheid en duiken ze daardoor met een hele andere invalshoek en persoonlijke motivatie zo’n project in. Annabel, student Voeding & Diëtetiek vertelt: “Ik vind de challenge heel gaaf omdat het best veel bereik kan hebben en het echt om de jongeren gaat – niet om de overheid of grote bedrijven, maar om jongeren net als ik. Het choqueerde mij echt hoe weinig fruit jongeren eten. Ik wist niet dat het zó weinig was. Als we ook maar een kleine shift kunnen veroorzaken bij jongeren, is dat al mooi.”

Tweede Food Boost Challenge gestart

Een succesvol concept smaakt naar meer. Daarom is inmiddels de tweede editie van de Food Boost Challenge gestart. Deze editie richt zich op het stimuleren van een duurzaam en gezond dieet onder jongeren. De focus ligt hierbij op hotspots waar zij vaak komen en dus buitenshuis eten kopen of nuttigen. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan scholen, sportkantines, festivals en supermarkten.

Meer weten? Bekijk de projectpagina van de Food Boost Challenge voor alle informatie!

BreeBaart Research Award3