Hoe help ik mijn kind bij het maken van een studiekeuze?

Als ouder of verzorger speel je vaak een belangrijke rol in het studiekeuzeproces van je kind. Zeker als je kind nog geen idee heeft welke opleiding het best passend is. Het Study & Career Centre van De Haagse Hogeschool heeft speciaal voor ouders die hun kind willen helpen bij de studiekeuze in dit boekje tips op een rij gezet. Deze pagina biedt een samenvatting van deze studiekeuzetips.

Oudersessies

Ook biedt het Study & Career Centre enkele keren per jaar een (online) oudersessie aan. Houd de pagina in de gaten voor meer informatie.

Het studiekeuzeproces en de rol van de ouder

Een studie kiezen is een proces en bestaat doorgaans uit het doorlopen van verschillende stappen. Afhankelijk van waar je kind zich in dit proces bevindt, begin je bij de oriënterende, verkennende, verdiepende of beslissende fase. Per fase staat hieronder beschreven hoe je als ouder je kind kunt ondersteunen.

1. Oriëntatie

Het studiekeuzeproces begint met de vraag: wat wil ik, wat kan ik en waar word ik blij van? Hier kan je als ouder over meedenken door vragen te stellen en je kind goed te observeren. Wat zijn de drijfveren? Wanneer zie je je kind stralen? Denk ook in richtingen als hobby's bijbaantjes of gebeurtenissen in het verleden. Tijdens de oriëntatie hoef je niet in opleidingen of concrete beroepen te denken, maar vooral in interesses. Als kan en mag.

2. Verkennen

Zijn de interesses en kwaliteiten goed in kaart gebracht? Dan volgt de verkenning. Bespreek welke bedrijven, organisaties en functies je kind boeiend vindt. In deze verkenningsfase vormen jullie samen een beeld van de opleidingen in de sectoren of branches die interessant kunnen zijn. Ga op zoek naar informatie en verzamel vooral. Dat kan online, bijvoorbeeld via onze interessegebiedpagina's. En kom gerust een keer naar een Open Dag.

3. Verdiepen

Zodra je kind voldoende informatie heeft verzameld, gaat het studiekeuzeproces langzaam richting beslissen. De verdiepingsfase is belangrijk om de initiële keuze (gebaseerd op gevoel) ook inhoudelijk te kunnen onderbouwen. Stimuleer je kind om mee te doen aan een Meeloopdag of om in gesprek te gaan met studenten die de opleiding al volgen. Dat kan online, bijvoorbeeld via de opleidingspagina's of tijdens een Open Dag. Hoe ziet de opleiding eruit? Welke boeken zijn er nodig? Welke vakken spreken aan?

4. Beslissen

En dan richting de laatste fase: beslissen. Het keuzemoment is daar. Aanmelden maar!

Tips voor ouders

1. Blijf aangehaakt
Studiekeuze is een proces met meerdere stappen. Ons advies is: Wees geduldig, blijf motiveren en zorg dat je nieuwsgierig bent. Blijf daarnaast positief en heb vertrouwen (in je kind en het proces).

2. Ga samen aan de slag
Plan regelmatig samen studiekeuzeactiviteiten en evalueer deze. Ga bijvoorbeeld samen langs op het Inspiratiepad tijdens de Open Dag van De Haagse Hogeschool. Stel vooraf vragen op om bij opleidingen te stellen op de Open Dag. En zorg dat jullie die na afloop beantwoord hebben.

3. Maak gebruik van de mensen om jullie heen
Kijk om je heen en vraag familieleden, kennissen of buren met een interessante of onbekende functie of ze daar meer over willen vertellen. Laat je kind ook zelf vragen stellen aan de omgeving voor een passende opleiding. Soms weet iemand anders ook een goede studie te noemen.

4. Kijk ook eens buiten de gebaande paden
Er is meer mogelijk dan alleen van havo naar hbo of van vwo naar universiteit. Denk ook eens aan de volgende opties: van havo naar mbo; van vwo naar hbo; van havo naar vwo. Of misschien is een tussenjaar wel iets voor je kind. Maak dan wel een goed plan samen om het jaar zinvol in te vullen.

5. Wees realistisch
Het proces heeft tijd nodig. Een stapje vooruit, een stapje terug. Wat heeft je kind nodig (in welke fase zit het)? Want het wordt er niet gemakkelijker op. Veel studiekiezers zijn nog jong terwijl ze deze belangrijke keuze moeten maken. Niet zo gek dus dat bij een behoorlijk aantal aankomende studenten jullie, hun ouders of verzorgers, een belangrijke invloed hebben.

De studiekeuzeroute op onze website

Een goede manier om het studiekeuzeproces laagdrempelig te beginnen, is online. Op onze website kan op verschillende manieren gezocht worden naar de best passende opleiding. Dit is vaak afhankelijk van de fase in het studiekeuzeproces.

De studiekeuzeactiviteiten van De Haagse Hogeschool

Naast de Open Dag biedt De Haagse Hogeschool verschillende voorlichtingsactiviteiten aan om studiekiezers en hun ouders zo goed mogelijk te helpen bij het studiekeuzeproces. Elke activiteit is kosteloos en deelname verplicht je tot niets.

Bekijk ook eens onze flyer met 10 studiekeuzetips voor aankomende studenten. Zijn er daarna nog vragen? Neem contact op met het Study & Career Centre via studiekeuzeadviseur@hhs.nl

Future you logo

De studiekeuzeadviseurs van De Haagse Hogeschool hebben een online game ontwikkeld die kan helpen om richting te geven tijdens de oriëntatiefase. In Future You (linken naar Wat ga jij studeren? Speel nu Future You! (hhs.nl)) gaan studiekiezers aan de slag met het beantwoorden van vragen. De uitkomsten zijn interessegebieden waarmee binnen De Haagse Hogeschool verder georiënteerd kan worden.

Praktische informatie over studeren aan het hbo

Naast het studiekeuzeproces zijn er wellicht nog meer vragen over studeren aan het hbo. Onderstaande pagina’s op onze website geven meer informatie over: