Veelgestelde vragen

>>> Staat je vraag er niet bij? ...... we nodigen je uit hem hier te stellen. <<<

Digitale bibliotheek

Waar vind ik de databanken?

Ga naar Digitale bibliotheek → Databanken. De databanken en online bronnen zijn ingedeeld in domeinen, onderwerpsgebieden. Als een databank over meerdere onderwerpsgebieden gaat (multidisciplinair is), dan staat deze alléén onder het domein Algemeen. De complete lijst staat onder “A-Z lijst databanken”. Klik op de titel van een databank voor toegang. Klik op de “i” voor een korte beschrijving met aanvullende informatie.

Wat zijn online bronnen? Wat zijn databanken?

Een online bron is een informatiebron die via Internet toegankelijk is. Een databank is een computerbestand met een grote hoeveelheid geordende gegevens. Een databank kan diverse soorten informatie bevatten: meestal artikelen uit digitale tijdschriften (e-journals), vaak (onderdelen van) e-books, beeldmateriaal, feitelijke gegevens en beschrijvingen van literatuur.
In het overzicht van databanken en online bronnen zijn voornamelijk betaalde databanken opgenomen. Maar ook enkele openbare informatieve websites (zoals Statline en OpenAIRE). Studenten en medewerkers hebben toegang tot de inhoud (content) omdat de bibliotheek de licenties regelt en betaalt.

Wat betekent een databankbeschrijving precies?

Als je op de “i” klikt die voor de titel van een databank staat, zie je een aantal velden:

Bron Titel van deze databank of online bron; klik voor toegang.
Beschrijving Korte karakteristieke beschrijving.
Domeinen Hier zie je waar deze bron te vinden is in het databankenoverzicht.
Trefwoorden De belangrijkste onderwerpen die je in deze bron kunt vinden.
Details Toegang: Thuis of alleen op de campus Openbare bron: openbaar (gratis) of betaald Taal interface: de taal van het zoeksysteem Taal content: de taal van de inhoud van de bron
Full text: is alles volledige tekst? Simultaan: Is deze bron opgenomen in het zoekprogramma Simultaan zoeken? Find It: Is de Find It functie beschikbaar in deze bron? Personalisatie: Kun je een persoonlijk account aanmaken (binnen het HHs account) voor bijv. attendering, opslaan resultaten etc.? RefWorks: Is het mogelijk om beschrijvingen naar RefWorks te exporteren?
Apps: link naar apps en mobiele site indien beschikbaar.
Browser Minimale browser vereisten en opmerkingen over toegankelijkheid.
Help Link naar helpteksten en handleidingen.

naar boven

Hoe is de toegang geregeld tot betaalde databanken?

Voor de meeste databanken heeft de hogeschoolbibliotheek een betaalde gebruikslicentie afgesloten met de leverancier. Studenten en medewerkers van de HHs moeten daarom geïdentificeerd worden voordat toegang mogelijk is. Dat gebeurt op diverse manieren. Binnen de campus worden vaste pc’s aan hun IP-adres herkend. Om van buiten de campus (stage-adres, werk, thuis) ook toegang te kunnen krijgen, moet een gebruiker eerst inloggen. Bij de meeste databanken moet men inloggen via EZproxyserver. Bij enkele is dat in combinatie met het inlogmechanisme van Simultaan zoeken ( Armed Conflict Database, Company.info, NEN Connect, SBRCURnet, Trefwoordenthesaurus, Van Dale Onlinewoordenboeken). Bij sommige gaat het via SURFconext ( Legal Intelligence, Navigator). Of via KennisID ( BRISwarenhuis, ISSO-digitaal).

Hoe kan ik toegangsproblemen bij databanken en Simultaan zoeken oplossen?

Ondersteuning van browsers en versies
Helaas is het onmogelijk om alle versies van alle webbrowsers te ondersteunen. Soms geven bepaalde versies van browsers problemen; indien bekend is dat vermeld in de beschrijving van de databank. Klik op de “i” en kijk bij het veld browsers. Als een bepaalde browser problemen geeft, probeer het dan eens met een andere.

Zijn sommige databanken alleen binnen de hogeschool te gebruiken?
Vrijwel alle databanken zijn voor de studenten en medewerkers van de hogeschool zowel binnen als buiten de hogeschool toegankelijk. Uitzonderingen op dit moment is het Handboek Nederlandse Pers, voor toegang kun je de inloggegevens bij de Helpdesk van de bibliotheek vragen.

Wat is de juiste link voor toegang tot de databank?
Gebruik de juiste en snelste route voor toegang tot de databank: ga direct naar het databankenoverzicht op de bibliotheekwebsite. Kies de databank uit een bepaald domein of het totaaloverzicht en klik op de titel voor toegang. Zo krijg je namelijk het inlogscherm te zien, dat nodig is om je te identificeren als student of medewerker. Nota bene: als je wilt linken naar een databank, kopieer dan de volledige URL uit het databankenoverzicht.

Is er een toegangsprobleem bij meerdere databanken of betreft het één specifieke databank?
Als het slechts één databank betreft kan het zijn dat er sprake is van tijdelijk onderhoud of een onverwachte storing bij de leverancier van de databank. Zie ook het lijstje van actuele storingen onder aan de pagina met het databankenoverzicht. Mail of bel (070 445 7882) eventueel met de bibliotheek.

naar boven

Wissen van tijdelijke bestanden in browser (cache) en herstarten browser
Als inloggen een keer fout is gegaan, kan het zijn dat je de browser “schoon” moet herstarten. Oplossing: wis de tijdelijke Internetbestanden en cache in de instellingen van je webbrowser en herstart deze. Uitleg Internet Explorer, Firefox, Chrome, Safari. Ga dan op de juiste manier naar de databank (zie boven) en log in met alleen je studentnummer en wachtwoord.

Toegangsproblemen op stage- of werkadres
De beveiligingsinstellingen van het computernetwerk kunnen ook de oorzaak zijn van een probleem met de toegang. Dit kun je het beste met de IT-medewerkers op je stage- of werkplek bespreken.

Kom je er toch niet uit?
Mail of bel (070 445 7882) dan de bibliotheek of kom langs bij de helpdesk.

Kan ik elektronische fulltext-tijdschriften ook thuis bekijken?

Ja, via de lijst elektronische tijdschriften. Ga naar Digitale bibliotheek → Tijdschriften. Deze lijst is thuis ook volledig te raadplegen.

Is het mogelijk om via de bibliotheek een e-book te downloaden?

Ja, een groot deel van de collectie is te downloaden naar je laptop, e-reader of iPad. Ga naar Digitale bibliotheek → E-books voor meer informatie over de procedure van het downloaden van een e-book.

De catalogus wordt niet goed weergegeven. Is daar een oplossing voor?

Als de interface van de catalogus niet goed getoond wordt, kan dat aan een instelling in Internet Explorer liggen. Open de webbrowser, ga naar Extra (of Tools) en klik op: Internet-opties. Open het tabblad Geavanceerd. Vink bij Beveiliging het selectievakje "Enable native XMLHTTP support" aan (of de Nederlandstalig equivalent daarvan), klik op OK.

Hoe importeer je referenties in RefWorks uit databanken die geen directe export naar RefWorks hebben?

Zie: RefWorks LibGuide.

Bibliotheekservice

Ik ben medewerker, is mijn lenerspas nog geldig?

Voor het gebruik van het zelfservicestation is een pasje met barcode nodig. Een lenerspas kun je in de bibliotheek of online aanvragen.

Hoe word ik lid van de bibliotheek?

Studenten van De Haagse Hogeschool zijn automatisch lid van de bibliotheek en kunnen met hun studentenkaart lenen. Studeer of werk je niet (meer) op De Haagse Hogeschool dan kun je als externe gebruiker lid worden van de bibliotheek. Hier zijn kosten aan verbonden, nl. € 15,00 per jaar. Meer hierover in het bibliotheekreglement. Externe gebruikers kunnen geen gebruik maken van de digitale bibliotheek en van de computers in de bibliotheek.

naar boven

Waar kan ik de catalogus van de HHs bibliotheek raadplegen?

De catalogus is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar.

Hoe kan ik draadloos internetten en vanaf mijn laptop printen?

De toegang (via het 802.1x protocol) kun je geheel zelfstandig instellen. Voor de authenticatie moet het algemene hogeschool password gebruikt worden. Kijk voor meer informatie op de wifi pagina van ICT-Servicedesk.

Ik kan een boek niet vinden, terwijl het aanwezig moet zijn, hoe kan dat?

Als het boek niet op de plank staat kan dit diverse oorzaken hebben, bijvoorbeeld verkeerd teruggezet, nog niet opgeruimd of in gebruik voor studie in de bibliotheek.

Te ondernemen stappen zijn:

  1. Kijk goed op en rondom de plank(en) waar het boek zou moeten staan
  2. Vraag bij de helpdesk wanneer het boek is teruggebracht, het kan nog op een kar staan met boeken die nog opgeruimd moeten worden
  3. Het kan zijn dat iemand het in gebruik heeft voor studie in de bibliotheek, kijk rond of het boek te vinden is
  4. Is het echt nergens te traceren meld dit bij de helpdesk, zodat er passende maatregelen genomen kunnen worden

Wat zijn de openingstijden van de bibliotheek?

Ga naar Over de bibliotheek → Openingstijden en contactgegevens.

naar boven

Lenen, verlengen en reserveren

Wat heb ik nodig om te lenen?

Voor het aanvragen of lenen van informatiedragers uit de collectie van de bibliotheek is voor studenten een geldige collegekaart van de hogeschool nodig. Voor medewerkers en externe gebruikers een lenerspas. Een gebruiker dient zich desgevraagd te legitimeren.

Hoe kan ik op de diverse vestigingen lenen?

Studenten gebruiken hun collegekaart, medewerkers hun HHs-bibliotheekpas en externe gebruikers hun lenerspas. Lenen kan op alle vestigingen bij de zelfservice.

Kunnen externe gebruikers materialen lenen?

Als externe gebruiker is het mogelijk materialen te lenen met een lenerspas. Een lenerspas is te verkrijgen voor € 15,00 per jaar. Betalen is mogelijk met een campuscard of bankpas. Voor inschrijving is persoons- en adreslegitimatie (recente bank- of giroafschrijving) vereist. Externe gebruikers kunnen geen gebruik maken van de digitale bibliotheek en van de computers in de bibliotheek.

Ik ben afgestudeerd, kan ik alsnog gebruik maken van de bibliotheek?

Ja, alumni hebben toegang tot een deel van de digitale collectie en kunnen het eerste jaar een gratis lenerspas krijgen voor het lenen van boeken. Meer informatie vind je op de alumni website.

Hoeveel mag ik lenen?

Er geldt een maximum voor het aantal informatiedragers dat een gebruiker tegelijkertijd te leen mag hebben, namelijk: maximaal 7 van één bepaalde categorie (boeken/ cd-roms en dvd's) en in totaal nooit meer dan 10 materialen.

Hoe lang kan ik materialen lenen?

De uitleentermijn van boeken, cd-roms en dvd's is drie weken. Eventueel is het mogelijk om de geleende materialen tot maximaal 5 keer toe te verlengen. Materialen die gereserveerd zijn, kunnen niet worden verlengd.

Kan ik boeken lenen in de bibliotheek van de TU Delft?

Iedere student kan gebruik maken van de uitleenfaciliteiten van de TU-Delft op vertoon van een geldige lenerspas. Een lenerspas voor de bibliotheek van de TU-Delft is bij die bibliotheek gratis te verkrijgen, medewerkers / docenten bedragen de kosten € 20,00 per jaar. Voor inschrijving is persoons- en adreslegitimatie (recente bank- of giroafschrijving) vereist. Voor meer informatie ga naar Bibliotheekservice → Gebruik bibliotheek TU Delft.

Kan ik verlengen en hoe vaak?

Het is mogelijk de leentermijn te verlengen met drie weken, mits de materialen niet zijn gereserveerd door een andere lener. Je kan je materialen ook telefonisch tijdens de reguliere openingstijden van de bibliotheek verlengen: hoofdvestiging en bibliotheek Delft via (070) 445 7882 of Bibliotheek LvP (070) 448 3279. Natuurlijk kun je ook bij de receptie in de bibliotheek je materialen verlengen. Je mag in totaal vijf keer verlengen. Buiten de openingstijden om kan je ook een e-mail sturen naar bibliotheek@hhs.nl met het verzoek je boeken te verlengen, vermeld dan ook jouw naam en eventuele studentnummer.

Is het mogelijk om online te verlengen?

Studenten en medewerkers kunnen boeken of andere materialen online verlengen in de online catalogus van De Haagse Hogeschool. Ga naar de catalogus en kies voor 'Verlengen'.      

Online verlengen lukt niet, waar ligt dit aan?

Online verlengen werkt het best via Internet Exlporer, Firefox of Safari; niet met Chrome.

Hoe kan ik reserveren?

Alleen uitgeleende materialen kunnen bij de helpdesk in de hoofdvestiging of in de vestiging Laan van Poot worden gereserveerd. De kosten hiervan bedragen € 0,50. Gaarne voldoen per campuscard of bankpas. Via e-mail krijg je bericht wanneer je reservering binnen is. Het is niet mogelijk via het Internet of per telefoon te reserveren.

naar boven

Trainingen

Hoe moet ik inloggen om de bibliotheektraining te volgen?

Inloggen via het onderdeel Informatievaardigheden → Trainingen. De eerste keer dat je een bibliotheektraining wil volgen, dien je als nieuwe gebruiker jezelf aan te melden. De eerst volgende keer dat je de bibliotheektraining wil volgen kun je met je e-mailadres en de eerder gekozen wachtwoord inloggen. Ons advies is om als wachtwoord je studentnummer te gebruiken. Bekijk de inlogprocedure.

Hoe kan ik buiten de HHs inloggen?

Inloggen via het onderdeel Informatievaardigheden → Trainingen.

Ik heb Silverlight gedownload maar kan de trainingen niet doorlopen

Omdat er nieuwe software is geïnstalleerd is het nodig om de browser helemaal te sluiten en opnieuw te openen. Als er dan nog problemen zijn, wis dan de tijdelijke bestanden (cache) en herstart de browser. Start de computer opnieuw op mocht het alsnog niet lukken.

Moet/mag ik pop-ups toestaan?

Ja, deze mogen worden toegestaan. Indien er een gele balk bovenaan verschijnt, klik daar dan op en selecteer "Pop-ups altijd toestaan van deze site" of "Always allow pop-ups from this site". Indien er een rood pop-up venster verschijnt, dan aangeven dat pop-ups zijn toegestaan, klik daarna op doorgaan.

Kan ik de bibliotheektoets opnieuw maken als ik een onvoldoende heb? Zo ja, hoe?

Ja. Via het onderdeel Informatievaardigheden → Trainingen kan de toets van de bibliotheekinstructie Bibits of HIT opnieuw gemaakt worden. De resultaten worden naar de opleiding gestuurd.

Plaatsing diverse collecties

Hoofdvestiging

Waar staan de romans?

De romans staan op de begane grond.

Waar kan ik de scripties vinden?

De scripties/afstudeerverslagen zijn op te vragen in de catalogus. Ook in de HBO-Kennisbank zijn digitale scripties terug te vinden. Meer informatie over digitale scripties is te vinden onder Digitale bibliotheek → Scripties en publicaties.

Waar staan de dvd's?

De DVD’s staan bij de betreffende onderwerpen tussen de boeken op de begane grond. Ze staan op plaatscode (SISO), conform de vermelding in de catalogus. Dvd's kunnen op vertoon van de collegekaart voor drie weken worden geleend.

Waar staan de woordenboeken?

De woordenboeken staan bij plaatsingscode 831, kijk voor de exacte plaatskenmerk in de catalogus.

Waar staan de tijdschriften?

De tijdschriften waar de bibliotheek een abonnement op heeft, staan op de begane grond van de bibliotheek. Alle recente tijdschriftnummers vind je in de tijdschriftenkasten, onder de openslaande kleppen. Oude (afgesloten) jaargangen staan iets verder op de begane grond in tijdschriftencassettes. Alle tijdschriften zijn gealfabetiseerd op titel.

naar boven

Printen, kopieren en scannen

Hoofdvestiging

Kan ik in de bibliotheek printen?

In de bibliotheek is het mogelijk om te printen en kopieren. Op de begane grond staat een multifunctional en op de eerste verdieping, in de Study Plaza, staan er drie. Elders in de hogeschool staan meer multifunctionals waarvan gebruik kan worden gemaakt.

Geef je voor het eerst een printopdracht? Dan moet de campuscard eerst worden gelinkt aan je computeraccount, bekijk de procedure.

Kan ik in de bibliotheek scannen?

Naast printen en kopieren is het op elke multifunctional in de bibliotheek mogelijk om te scannen. Er kunnen maximaal 30 pagina's per keer worden gescand.