Aangepaste dienstverlening

Vanaf woensdag 28 april is de bibliotheek weer geopend tot 22.30 uur

  • Ma t/m vrij     9.00 uur – 22.30 uur 
  • Za en zo      10.00 uur – 22.30 uur

Onze digitale collectie is 24/7 beschikbaar.

Om in de bibliotheek te studeren, moet je vooraf een individuele werkplek reserveren volgens het reserveringssysteem. Bekijk hiervoor de handleiding en de plattegronden van de werkplekken in de bibliotheek.

Een studieplek reserveren kan via verschillende routes (zorg dat je werkt met Chrome of Edge):

Op deze pagina zetten wij de veelgestelde vragen over onze aangepaste dienstverlening. Zie daarnaast ook de veelgestelde vragen op onze website over diverse onderwerpen (met o.a. digitale toegang naar databanken, e-books, tijdschriften en artikelen).

De informatie op deze pagina kan, na evt. nieuwe maatregelen, op ieder moment aangepast worden.
Vanaf woensdag 28 april is de bibliotheek weer geopend tot 22.30 uur
  • Ma t/m vrij     9.00 uur – 22.30 uur 
  • Za en zo      10.00 uur – 22.30 uur

Uiteraard gelden er wel een aantal restricties en regels m.b.t. een maximaal aantal studenten en de 1,5 meter regelgeving in de bibliotheek. 

Allereerst dien je via een reserveringssysteem vooraf een tijdsblok te reserveren als je gebruik wilt maken van een individuele studieplek in de bibliotheek. (Handleiding reserveren individuele werkplek). Indien je geen werkplek hebt gereserveerd, heb je geen toegang tot de bibliotheek.

Er kunnen alleen individuele studieplekken gereserveerd worden. Werken in groepsverband of zonder reservering is niet toegestaan in de bibliotheek.

Vanwege de 1,5 meter regels kunnen we slechts een beperkt aantal studieplekken beschikbaar stellen.

De fysieke bibliotheek op de hoofdvestiging is open, maar de bibliotheekmedewerkers werken nog steeds voornamelijk thuis. Ook thuis zitten de informatiespecialisten en bibliotheekmedewerkers zeker niet stil en doen zij er ook vanuit huis alles aan om de digitale collectie en dienstverlening optimaal in te zetten.  

De informatiespecialisten zorgen in samenwerking met IT en uitgevers voor stabiele beschikbaarheid van ruim 130 databanken, zij houden de bibliotheekwebsite up-to-date en actualiseren nieuwsberichten en tips over thuisgebruik van digitale bronnen, verzorgen ook vanuit huis op verzoek van docenten Nederlands- en Engelstalige digitale trainingen en workshops (zoals ATLAS.ti , Open Access publiceren, bronnenonderzoek), en zij controleren de technische instellingen om de HHs-abonnementen op digitale tijdschriften via Google Scholar te kunnen vinden.

Ook beantwoorden zij dagelijks uiteenlopende vragen van docenten, onderzoekers en studenten via bibliotheek@hhs.nl, onderhouden een speciale bibliotheek website op Blackboard, vragen op verzoek elders artikelen aan via het interbibliothecair leenverkeer (IBL), updaten de HBO-Kennisbank met publicaties van HHs-onderzoek, treffen met de opleidingen voorbereidingen voor de boekenlijsten 2020-2021, onderhouden de papieren en ebooks-collectie in onze catalogus, geven voorlichting over auteursrechten en het correct opnemen van en linken naar artikelen en beeldmateriaal in de digitale leeromgeving, ter ondersteuning van het digitaal onderwijs en de Blended Learning Desk, adviseren docenten in het vinden van leermiddelen en attenderen hen op de webinars van uitgevers en… last but not least, we passen zonodig de uitleentermijnen aan, zetten tijdelijk de boetes stil en lenen op afspraak boeken uit.

Ben je nieuwsgierig of heb je vragen of adviezen raadpleeg dan onze Wie doet wat voor bereikbaarheid en neem contact met ons op!

De bibliotheek is 7 dagen per week geopend om individueel te studeren.

Vanaf woensdag 28 april is de bibliotheek weer geopend tot 22.30 uur

  • Ma t/m vrij     9.00 uur – 22.30 uur 
  • Za en zo      10.00 uur – 22.30 uur

Om in de bibliotheek te studeren, moet je vooraf een individuele studieplek reserveren volgens het reserveringssysteem.

De bibliotheek is bereikbaar via e-mail (bibliotheek@hhs.nl) en telefoon (070-445 7882).

Zo nodig helpen we je online via Teams verder.

De digitale collectie is 24/7 beschikbaar via onze website.

De bibliotheek is open voor studenten die vooraf een werkplek gereserveerd hebben. Toch zijn er studenten en docenten die graag een boek willen lenen/terugbrengen, zij kunnen dit melden via bibliotheek@hhs.nl.

Als je boeken komt terugbrengen, kun je deze deponeren in de boekenbak buiten bij de entree van de bibliotheek. Wij nemen de boeken dan voor je in en je krijgt automatisch een e-mail dat je boeken zijn ingeleverd.

Dit is alleen mogelijk in het hoofdgebouw op het Johanna Westerdijkplein, niet op de nevenvestigingen. Boeken van de nevenvestigingen mogen wel ingeleverd worden op het hoofdgebouw.

Zie voor beschikbaarheid van boeken de bibliotheekcatalogus

Raadpleeg de digitale collectie via de bibliotheekwebsite of Blackboard

Boeken kunnen verlengd worden. Via de H/Library app (voor Android (Google Play) en voor IOS (App Store) of de catalogus. Je kunt ook een e-mail sturen naar bibliotheek@hhs.nl. De dagen waarop de bibliotheek gesloten is, zal er geen boete berekend worden. De uitleentermijn zullen wij zolang dit nodig is vanwege de huidige bijzondere omstandigheden, automatisch verlengen.

Ja dit is mogelijk. Via het IBL-aanvraagformulier op de bibliotheekwebsite kan je boeken en artikelen bij andere bibliotheken aanvragen. Hier vind je ook meer informatie over Interbibliothecair Leenverkeer (IBL).

Heb je hulp nodig bij het vinden van literatuur die je nodig hebt voor je afstuderen of je project? Of ben je op zoek naar artikelen voor je onderzoek of reviewartikel?

Je kunt via bibliotheek@hhs.nl een mail sturen met daarin een omschrijving van de informatie die je nodig hebt.

Vervolgens neemt een van onze informatiespecialisten  contact met jou op om je te helpen om je zoekvraag goed te formuleren en hoe je in de juiste bronnen kunt zoeken en vinden. De betreffende informatiespecialist zal samen met jou via Teams met jouw zoekvraag aan de slag te gaan en je uitleggen hoe je gevonden artikelen en boeken kunt raadplegen.

Met deze service op maat hopen wij je te kunnen helpen op de wijze waarop we dat voorheen deden d.m.v. persoonlijk contact via bv. de Helpdesk of telefoon.

Zie de wie doet wat van de bibliotheek.

Voor overige vragen zie de veelgestelde vragen op de website. Staat je antwoord daar niet tussen, mail naar bibliotheek@hhs.nl

Studenten kunnen de bibliotheektrainingen Bibits en HIT online volgen. In Bibits maakt de student kennis met de bibliotheeksystemen en de voor zijn opleiding relevante databanken. In HIT wordt het zoekproces diepgaand behandeld: wat zoek ik, waar zoek ik, hoe zoek ik en wat heb ik. In de handleiding Bibits en in de handleiding HIT wordt uitgelegd hoe studenten de trainingen thuis kunnen opstarten. Zowel Bibits en HIT bevatten een toets. Geef de deadline waarop de studenten de training moeten hebben gevolgd door via bibliotheek@hhs.nl en dan ontvang je van ons de cijfers. Voor een eenvoudige afhandeling hebben we ook de startdatum (datum waarop de studenten de opdracht hebben gekregen dat ze de training moeten volgen) en de opleiding nodig. Geef tevens aan om welke bibliotheektraining het gaat: Bibits en/of HIT. Voor de volledigheid hebben we ook studiejaar en studievorm (voltijd of deeltijd) nodig. 

De digitale collectie van de bibliotheek is 24/7 beschikbaar. Ook van huis uit. Er moet wel altijd ingelogd worden met het HHs account. Bij de meeste databanken is off-campus toegang geregeld via EZproxyserver. Bij een aantal databanken wordt het inlogmechanisme SURFconext gebruikt. Als je in de lijst van databanken en digitale bronnen met de muis over de titel van de bron gaat maar niet doorklikt, zie je de URL van de juiste link. Kopieer deze via de rechter muisknop om te delen met de studenten. Om te linken naar specifieke content uit bronnen (deeplinken), kun je in de meeste gevallen gebruik maken van de URL die in de adresbalk van de browser staat. Daar moet je dan wel het EZproxy voorvoegsel aan toevoegen (als dit nog niet in de URL staat), zodat gebruikers het EZproxy inlogscherm zullen zien. Klik in de lijst van databanken en digitale bronnen op het plusje naast de titel van de bron om achter de correcte manier van delen van de content van die bron te komen. In deze handleiding lees je er meer over. Zie ook actueel nieuws, storingen en toegangsproblemen rondom databanken.