Altmetrics & impact factor

Bij de traditionele metrics komen echter soms ook missstanden voor. Zoals vriendenclubjes die elkaar punten geven door elkaar te citeren of door als onderzoeker bij elke lichte wijziging in een artikel dit weer als nieuw artikel te publiceren om de publicatiescore te vergroten. Daarnaast zijn er ook onderzoeken die niet gepubliceerd worden omdat ze niet spectaculair genoeg zijn. 

Met name bij open access tijdschriften maar ook bij traditionele tijdschriften wordt daarom bij het bepalen van de impact van de artikelen meer en meer ook naar alternatieve vormen van impactbepaling gekeken, ook wel de “altmetrics” genoemd. Denk hierbij bv. aan het aantal downloads van een artikel, het aantal views en aan het aantal vermeldingen op social media als blogs, twitter, facebook of in tools als Mendeley. Hiermee komt ook deels meer de maatschappelijke impact van onderzoek in beeld, een belangrijk aspect van praktijkgericht onderzoek.

Voorbeeld 1 en voorbeeld 2 van alternatieve metrics.

In de regel wordt deze altmetrics echter per artikel weergegeven. Bij vergelijking van meerdere artikelen zou wel een indruk van de alternatieve impact van een tijdschrift verkregen worden. En ook op almetrics valt iets af te dingen.

Meer lezen?