Prijzenparade 2021
Tijdens THiNK FeST op donderdag 4 november werden weer diverse ‘De Haagse’ prijzen uitgereikt voor bijzondere prestaties: Afstudeerprijswinnaars, Promovendi, Pim Breebaart Research Award en de juryprijs & publieksprijs van de Olive Award.
De winnaars van 2021:
Afstudeerprijs
De afstudeerprijs is een prijs voor studenten die het beste bachelor-afstudeeronderzoek hebben gedaan.
Het doel is om afstudeerwerken zichtbaar te maken waar De HHs voor staat zowel binnen als buiten de hogeschool.
Afstudeerprijswinnaars 2021
Faculteit Gezondheid, Voeding & Sport - Sportkunde
Tom Arnoldus
Het projectenlandschap binnen het sociale domein in kaart
Motivatie:
Dit ijzersterke onderzoek werd erg hoog beoordeeld (9.5) en is niet alleen onderzoektechnisch uitstekend, de inhoudelijke waarde ervan is evident. Tom zet zijn kritische houding in door niet alleen te concluderen dat het projectenlandschap gekenmerkt wordt door een versnippering van projecten die hulp- en dienstverlening verzorgen. Hij geeft ook duidelijke aanbevelingen met betrekking tot coördinatie, afstemming, samenwerking en continuering die door het werkveld zeer gewaardeerd werden.
Faculteit IT & Design - User Experience Design
Justus Bremer
The Redesign of the APCICT Virtual Academy - Revamping an E-Learning Platform of a Regional Organization Under the
United Nations ESCAP
Motivatie:
Justus Bremer heeft tijdens zijn afstudeeropdracht voor United Nations ESCAP gewerkt met de opdracht het (her-)ontwerpen van de APCICT Virtual Academy. Dit platform is een e-learning omgeving voor gouvernementele organisaties en ministeries in de APAC-regio, academische instellingen en ICT-onderzoeksgroepen, en de bedrijfssector (bijv. vrouwelijke ondernemers van kleine tot middelgrote bedrijven in de APAC-regio). In zijn complexe opdracht heeft Mr. Bremer een volledig ontwerptraject op een heel creatieve en grondige manier doorlopen met een uitzonderlijk volwassen en professionele houding. De uitkomst is een aantrekkelijk en compleet prototype van de Virtual Academy, gebaseerd op grondig onderzoek naar de doelgroepen en de zakelijke en organisatorische behoeften van UN ESCAP. Het nieuwe ontwerp is een grote verbetering van het platform op het gebied van visual design, gebruiksvriendelijkheid en nieuwe functionaliteiten. Mr. Bremer is afgestudeerd met een 10.
Faculteit Management & Organisatie - Facility Management
Lisette Draaisma
Aanpassen of uitsterven. De invloed van wendbaarheid en flexibiliteit op organisaties en hun contractmanagement
Motivatie:
De opleiding kent een eigen scriptieprijs waarvan Lisette in 2021 de winnaar was. De opleiding hanteert hiervoor, naast minimaal een behaald cijfer van een 8,0, de volgende criteria:
- Een bijdrage leveren aan ontwikkeling van het FM vakgebied
- Uitkomsten die tot doel hebben een optimalisatie of innovatie te bewerkstelligen met aandacht voor mens, organisatie en samenleving
- Conclusies gebaseerd op heldere analyses met concrete aanbevelingen
- Een kritische houding en voldoende objectiviteit
Lisette Draaisma schreef haar scriptie in opdracht van CM Partners, een kennis- en expertisecentrum op het gebied van contractmanagement. Zij heeft het contractbeheer van de toekomst in een brede context onderzocht. Alhoewel CM haar opdrachtgever was, heeft zij allerlei ontwikkelingen in allerlei branches moeten bundelen. Ze gaat er meteen vol in met haar titel “Aanpassen of uitsterven” en houdt een vurig pleidooi voor het feit dat contract management zo georganiseerd moet zijn dat het net zo wendbaar is als de organisatie zelf. Contract management moet op strategisch niveau georganiseerd worden, de traditionele mindset van controleren en beboeten is verleden tijd. Lisette’s innovatieve en praktische aanbevelingen gaan helpen om CM Partners nog beter op de kaart te zetten en jong talent enthousiasmeren voor het vakgebied. Dit onderwerp zien we vaker langs komen maar het was nog nooit zo “sexy”. De aanbevelingen zijn toepasbaar in het gehele facilitaire werkveld en ver daarbuiten. Ze heeft de ontwikkelingen van deze tijd zoals globalisering, het bedrijfsimago en verschuiving van bezit naar gebruik weten te koppelen aan dit aloude facilitaire thema. Ze weet dat bovendien op een objectieve wijze helder op papier te zetten, niet alleen in krachtige bewoording maar ook met prachtige en treffende illustraties. De scriptie is kwalitatief goed opgezet, en goed leesbaar door tussenconclusies.
Faculteit Technologie, Innovatie & Samenleving - Elektrotechniek
Casper Grootes
Designing a 4-leg SiC Inverter to connect the AC Grid with a Bipolar DC Grid
Motivatie:
Achtergrond en het maatschappelijk belang van deze opdracht goed neergezet, Paper geschreven, zeer volledig. Fijn dat ik je het getuigschrift kan overhandigen. Ik heb je leren kennen als een prettig persoon, zelfbewust, vriendelijk voor iedereen, bescheiden en met veel kwaliteiten. Als elektrotechnicus zie ik iemand die theoretisch sterk is. Die zijn bronnen kent en daarnaast ook praktisch tot veel in staat is. Wat heeft Casper gedaan? Je bent in de vermogenselektronica gedoken en daarbij heb je een opdracht gekozen die pittig is. En maatschappelijk zeer belangrijk in de ontwikkeling van de infrastructuur voor duurzame energie / groene stroom. Wat je ontworpen en gemaakt hebt is een AC naar DC én DC naar AC omzetter voor 11 kilo Watt in één. De converter kan gebruikt worden om het AC-net te voeden als er een overschot van DC is. En kan ook het DC-net voeden als er juist een DC te kort is. Met dit apparaat kan het capaciteitstekort van het elektriciteitsnet worden verminderd en krijgen nieuwe ontwikkelingen een kickstart. Je hebt rekening gehouden met de nieuwste normen, met veiligheid, met het voorkomen van EM stoorsignalen, met uitbreidbaarheid van je ontwerp, met warmte productie, …
Je scriptie is compleet, zeer leesbaar en in goed Engels geschreven. Behalve de scriptie heb je ook een paper geschreven. Maar boven alles heb je een werkend apparaat gemaakt dat zeer goed doordacht is en meteen al hele goede specificaties heeft. Het vooronderzoek, de technische uitvoering en de documentatie alles is van hoge kwaliteit. Een omvangrijke opdracht tot in detail goed uitgevoerd. En dat alles binnen de planning. Cijfer eindproduct is een 9.
Faculteit Business, Finance & Marketing - Accountancy
Kayleigh Kouwenberg
Professioneel-kritisch op afstand?
Een empirisch onderzoek naar het effect van het op afstand uitvoeren van de accountantscontrole op de professioneel
kritische instelling van de accountant
Motivatie:
Het is een actueel onderzoek, dat aansluit bij de situatie die Nederland de afgelopen 1,5 jaar (en nog steeds) in zijn greep houdt, de Corona-crisis. Daarnaast is het zeer relevant voor het accountantsberoep en daarmee ook voor de maatschappij. De kern voor het accountantsvak is de professioneel-kritische instelling van de accountant zelf. De sector is al een aantal jaren bezig om de kwaliteit van de accountantscontrole te borgen en waar mogelijk te verbeteren. Dit onderzoek past heel mooi in dit kader. Op pro-actieve wijze is onderzocht wat het effect is van accountantscontroles op afstand (lees: digitaal) op de professioneel-kritische instelling van accountants. Het onderzoek concludeert dat er effecten zijn EN tevens worden naar aanleiding hiervan preventieve maatregelen geadviseerd om deze effecten te reduceren. Daarmee is het onderzoek ook relevant en praktisch toepasbaar voor de organisatie waarin het onderzoek is uitgevoerd. Tot slot is het onderzoek zeer gedegen uitgevoerd en op een innovatieve wijze uitgevoerd. Aan de hand van een casus is de praktijksituatie gesimuleerd en vervolgens zijn aan de hand van enquetes gevolgen voor de professioneel-kritische instelling geanalyseerd. In het onderzoek komen diverse vakgebieden integraal aan de orde, waarbij de onderzoeksresultaten ook nog eens statistisch zijn onderbouwd. Voor de student heeft dit uiteindelijk ook nog eens tot een heel mooi eindresultaat geleid, een beoordeling met een 8,8.
Faculteit Sociaal Werk & Educatie - Pabo
Kim Noordam
Leerlijn digitale geletterdheid
Motivatie:
Kim heeft een beroepsproduct ontwikkeld dat bestaat uit een leerlijn voor digitale geletterdheid op de basisschool. Op een zelfgemaakte website heeft zij allemaal voorbeeldlessen en hulpmateriaal gezet waarmee leerkrachten direct aan de slag kunnen. Ze heeft hierbij goed de behoefte van zowel leerlingen als leerkrachten in kaart gebracht en geluisterd naar de wensen.
Met deze website heeft ze ervoor gezorgd dat de leerlingen digitaal geletterd de basisschool verlaten. Een heel praktisch en bruikbaar beroepsproduct.
Faculteit Bestuur, Recht & Veiligheid - International Public Management
Michael Selwyn
The Gig Economy: Workers & Unions in the United Kingdom
Motivatie:
The gig economy is a relatively new, but rapidly evolving, form of employment across the globe and especially amongst younger people in the United Kingdom. Characterised by flexible, individualised and platform-based work, it is fast becoming an attractive means of employment. It is valued for the freedom and adaptability that it provides to individuals, as well as companies who can easily take on these workers, unburdened by cumbersome and extensive employee-style contracts. However, despite the advantages it confers for some, it also poses systemic vulnerabilities for all workers who partake. The most immediate issues concern the lack of stable income, isolated nature of work, and job insecurity. And in the long-term a lack of pension, sick pay, and growth opportunities will all have large ramifications. The lack of provisions conferred to gig workers presents a considerable issue.
Currently, there is no protective legislation in place to resolve these issues, rather a fragile judicial framework enshrines appropriate rights on a case-by-case basis. Normally, workers would recourse to their union, however due to the atypical nature of the gig economy and the non-employee status of the workers, traditional unions are reticent to intervene. Smaller unions are currently addressing the shortfall but face issues in engagement due to the transient and underrepresented nature of gig work. This research looks to explore the relationship between vulnerabilities, social interaction, and trade union engagement as perceived by gig workers as to inform and improve trade union outreach in the gig economy. Motivatie voor de voordracht is dat dit afstudeeronderzoek een bijdrage levert aan de oplossing van het actuele en zich verdiepende probleem van vergroting van de tegenstelling tussen de haves en de have’nots. Michael heeft een scriptie geschreven waar de afstudeerbegeleider hem een 10 voor heeft gegeven (en dat is uitzonderlijk).
Olive Award
De Olive Award wordt uitgereikt aan een docentteam dat er het best in slaagt blended onderwijs neer te zetten. Gezien het belang van teams bij het vormgeven en invullen van onderwijs heeft het CvB en directeuren gemeend dat deze prijs niet aan een persoon maar aan een team moet worden toegekend.
Genomineerde teams Olive Award 2021
- Accountancy
Faculteit Business, Finance & Marketing
resultaat verantwoordelijk team jaar 4
zie ook het filmpje
- Commerciële Economie
Faculteit Business, Finance & Marketing
team social value creation
zie ook het filmpje
- European Studies
Faculteit Management & Organisatie
team international organisations
zie ook het filmpje
- Huidtherapie
Faculteit Gezondheid, Voeding & Sport
docententeam jaar 2
zie ook het filmpje
- International Business
Faculteit Business, Finance & Marketing
team thinking in action
zie ook het filmpje
- Voeding & Diëtetiek
Faculteit Gezondheid, Voeding & Sport
minor sociologie and psychology of food, fitness and health
zie ook het filmpje
Winnaar Olive Award 2021- juryprijs & publieksprijs
International Business 
Faculteit Business, Finance & Marketing
team thinking in action
Nanna Freeman, Wypkje van der Heide, Corina Tabacaru, Ohad Ben Shimon, Christine van der Ven, Angela Roe, Lukas Heistinger en Marloes Ambagts
Motivatie jury:
De jury heeft voor het Thinking in Action team gekozen omdat het door dit team ontwikkelde onderwijs daadwerkelijk vanuit de slogan “Thinking we do together” is ontwikkeld en uitgevoerd. Het onderwijs is slim vormgegeven waardoor studenten met name gestimuleerd worden in het beter maken van elkaars inspanningen. Iets wat ze hun leven lang kunnen meenemen. Het Thinking in Action team bestaat uit enthousiaste, internationale teamleden die regelmatig bijdragen aan nationale en internationale conferenties en symposia, op HBO en academisch niveau, zowel on- als offline. Hun onderwijs is een goed voorbeeld van “ready for covid/remote teaching because already blended!”
Pim Breebaart Research Award
De Pim Breebaart Research Award beloont een team van HHs medewerkers (-en -studenten) die samen een onderzoeksproject hebben neergezet dat onderzoek-onderwijs-praktijk met elkaar verbindt. Voorkeur is een gemengd team van studenten, docenten, onderzoekers, lectoren (uit de praktijk en vaste partners in het buitenland).
Genomineerde teams Pim Breebaart Research Award 2021
- Circulaire bedrijfsvoering - Facility Management en ecologie in balans
Rachel Kuijlenburg, Thomas Wissingh en Frans Joosstens
Kenniscentrum Mission Zero - Predictive maintenance for very effective asset management (PrimaVera)
Fidelis Theinert, Derek Land, Jeanette Prinz, Erik Sikma, Sohail Baregzai, Jerome Kemper en Timo Kerssens
Kenniscentrum Digital Operations and Finance - The Hague Youth and Justice
Rosa Groen en Isi Madojumu
Kenniscentrum Global Governance
Winnaar PBRA 2021
Circulaire bedrijfsvoering - Facility Management en ecologie in balans
Rachel Kuijlenburg, Thomas Wissingh en Frans Joosstens
Kenniscentrum Mission Zero
Motivatie jury PBRA:
De jury was onder de indruk van het winnende onderzoeksproject, dat onderzoekt “Met welk handelingsprotocol kunnen facilitaire professionals van de Rijksoverheid duurzaam gebruiksgedrag stimuleren, de afval- en grondstofstromen verduurzamen en daarmee bijdragen aan een circulaire bedrijfsvoering?”. Circulaire bedrijfsvoering is een actueel onderzoek met een relevante vraagarticulatie waarin een brede set van partners is betrokken net zoals studenten. Het onderzoek heeft ook een duidelijke meerwaarde voor de praktijk en kan een lijst met relevante praktijkgerichte publicaties tonen.
Promovendi 2021
De promovendiprijzen hebben als doel om medewerkers die gepromoveerd zijn (tussen november 2020 en 1 november 2021) in het zonnetje te zetten.
Faculteit Management & Organisatie
Vasilis Karakasis
Proefschrift: 'Adding fuel to the conflict- How gas reserves complicate the Cyprus question'
Samenvatting
Wat
is de invloed van de recent ontdekte gasvelden op de escalatie van het
conflict in Cyprus, gebaseerd op de Grieks-Cypriotische en
Turks-Cypriotische discourse? In dit onderzoek evalueer ik de invloed
van de recent ontdekte gasvelden ten zuiden van Cyprus op de escalatie
van het Cypriotische conflict. Ik onderzoek de ideationele dynamiek, die
de conflictopwekkende rol van natuurlijke hulpbronnen kan versterken.
Theoretisch gemotiveerd door de discursieve verschuiving in
conflictstudies, geef ik in mijn analyse prioriteit aan de collectief
gedeelde betekenissen die de Grieks-Cypriotische en Turks-Cypriotische
opinieleiders aan de gasreserves toekennen. Daarnaast onderzoek ik hoe
deze betekenissen hun conflicterende strategieën rechtvaardigen. Om deze
verhoudingen bloot te leggen, pas ik Q-methodologie toe, een op maat
gemaakte onderzoeksvorm om menselijke subjectiviteit te 'meten'. Ik
onderscheid vijf verschillende verhoudingen. Aan de Grieks-Cypriotische
kant identificeer ik (a) 'gas dat onze geopolitieke positie versterkt',
wat de soevereiniteitsattributen van de natuurlijke hulpbronnen
benadrukt, (b) 'pijpdromen en geïmporteerde nationalismen', die de
politiek-electorale motieven achter de 'geopolitieke ondertoon' van de
Grieks-Cypriotische kant veroorzaken, en (c) politieke en historische
wrok, die de Grieks-Cypriotische grieven benadrukt. Wat de
Turks-Cypriotische kant betreft, kwam ik twee verschillende redeneringen
tegen: (e) door de gasvondsten gestimuleerde politieke gelijkheid',
waarin Turks-Cyprioten hun grieven benadrukken over hun gebrek aan
internationale status en de risico’s die voortvloeien uit de ontdekking
van gasreserves om terug te keren naar hun internationale isolement, en
(f) 'micropolitiek', die electorale kansen benadrukt van bepaalde
beleidsmakers die profiteren van de spanningen om hun politieke loopbaan
te dienen in het licht van binnenlandse turbulentie. Het geheel van
deze vijf vertogen biedt een holistisch kader met betrekking tot de
discursieve factoren die de conflictopwekkende rol van natuurlijke
hulpbronnen binnen het langlopende Cyprus-conflict ondersteunen.
Faculteit Business, Finance & Marketing
Julie-Marthe Lehmann
Proefschrift:
'Balancing the social and financial sides of the coin: An action
research on setting up financial self-help groups in the Netherlands'
Samenvatting
Julie-Marthe
Lehmann is gepromoveerd op het onderwerp financiële zelfhulpgroepen aan
de Vrije Universiteit Amsterdam. De titel van haar proefschrift luidt:
Balancing the social and financial sides of the coin. An action research
on setting up financial self-help groups in the Netherlands. In haar
onderzoek toont Julie aan, dat de deelname aan een spaargroep zowel het
sociale netwerk als het financieel inzicht van de leden vergroot. Op
basis van verbondenheid en onderling vertrouwen sparen leden van een
spaargroep samen en verstrekken elkaar leningen. Dit soort groepen zijn
in bijvoorbeeld Afrika gebruikelijker dan in Europa. In een tijd waarin
de verzorgingsstaat wordt uitgehold en banken digitaliseren, laat het
onderzoek zien dat een spaargroep door inbreng van de menselijk maat
betekenis heeft voor juist financieel kwetsbare mensen in Nederland. Een
spaargroep maakt deelnemers financieel én sociaal weerbaarder door
versterkte sociale netwerken en voegt daarom een alternatief toe aan het
eenzijdige financiële landschap.
Faculteit Gezondheid, Voeding & Sport 
Sofie van Rongen
Proefschrift: 'Social contextual influences on unhealthy food consumption: a psychological approach'
De
uiteindelijke aanleiding van mijn onderzoek is de wereldwijde sterke
toename van voedingsgerelateerde ziektes zoals obesitas, diabetes en
hart en vaatziekten. Deze trend gaat gepaard met ons moderne
voedingspatroon dat bestaat uit vet en suikerrijk bewerkt voedsel. In
Sofie's proefschrift richt zij zich op twee omgevingsfactoren die
cruciaal zijn voor ons voedingspatroon: - De huidige voedselomgeving,
gekenmerkt door een overvloed aan goedkope en energierijke producten. -
De sociaaleconomische omgeving, het blijkt namelijk dat mensen met een
lagere sociaaleconomische achtergrond, dus bijvoorbeeld met een lager
inkomen, over het algemeen een ongezonder voedingspatroon hebben. We
begrijpen alleen nog niet zo goed hoe deze omgevingsfactoren precies
kunnen leiden tot ongezondere consumptie. Er zijn natuurlijk al allerlei
voor de hand liggende verklaringen onderzocht, zoals het gemak of de
prijs van eten, maar de bevindingen zijn niet geheel eenduidig.
Doel
In
Sofie's proefschrift heeft zij andere, nieuwe verklaringen onderzocht
die wat psychologischer van aard zijn. De vraag die over het gehele
proefschrift centraal staat is: Hoe interpreteren mensen een bepaalde
context en hoe kunnen die interpretaties leiden tot ongezond eetgedrag?
-Deel 1 richt zich op sociale normen. Ons gedrag, ook ons eetgedrag,
wordt namelijk sterk beïnvloed door sociale normen, opvattingen over wat
normaal en gepast is om te doen. De algemene aanname is dat normen
voortkomen uit observaties van andere mensen. Wij wilden onderzoeken of
we ook uit de fysieke omgeving afleiden wat normaal en gepast is om te
eten. Dit hebben we op twee niveaus onderzocht; het voedselaanbod binnen
een winkel of restaurant, maar ook op buurtniveau. -In deel 2 hebben we
onderzocht hoe ervaringen van schaarste en deprivatie afgeleid worden
van een bepaalde achtergestelde conditie en hoe die negatieve ervaringen
leiden tot ongezondere consumptie.
Conclusie
Kort samengevat
vonden we dat de fysieke voedselomgeving een belangrijke bron kan zijn
van sociale norm opvattingen over wat normaal en gepast eetgedrag is.
Bovendien versterken onze bevindingen recente ideeën dat enkel de
beschikbaarheid van ongezond voedsel niet gelijk tot meer consumeren
leidt - wij toonden aan dat sociale normen een belangrijk psychologisch
proces kan zijn. Ook is het aannemelijk dat ervaren schaarste in
absolute zin, voor meer snackgedrag zorgt, maar we vonden hier geen
eenduidig bewijs voor. Gevoelens van schaarste in relatieve zin lijken
wel ongezondere eetkeuzes in de hand te werken. Al met al gaven we een
nieuwe, psychologische kijk op de rol van de objectieve omgeving in
ongezond eetgedrag. Wat zijn nou de implicaties van ons onderzoek?
Praktisch gezien zijn dit soort inzichten in psychologische processen
belangrijk voor het ontwerpen van effectieve interventies gericht op het
stimuleren van gezondere consumptie. Als laatste helpt dit proefschrift
mee aan een meer rechtvaardige kijk op ongezonde eetkeuzes. We denken
nog vaak in termen van individuele karaktereigenschappen zoals luiheid
of impulsiviteit. Maar wat dit soort onderzoek kan aantonen is dat een
bepaalde externe factoren het je moeilijker kunnen maken om weerstand te
bieden aan de verleidelijke voedselomgeving.
Faculteit Technologie, Innovatie & Samenleving 
Laura Stevens
Proefschrift: 'Analogical Reasoning in Biomimicry Design Education'
Samenvatting
Teaching
is both an art and a science. Good teaching excites students and
cultivates their curiosity to learn more than they are asked. But what
if students’ blank faces tell you that the teaching did not land, what
can you do? Using ananalogy or metaphor to explain the principle helps
students visualize and comprehend the knowledge of difficult, abstract
concepts by making it familiar. Hey et al. explains how the multitude of
design considerations is even more difficult for novice as compared to
expert designers who are more able to focus on the important features of
a problem. Kolodner (1997) iterates how novice designers have
difficulty sifting through the mass of information they encounter. They
need help with the transfer of knowledge that analogical reasoning
requires. When students can clearly extract and articulate what they
have learned, this helps them to internalize this. Biomimicry education
teaches the clear extraction and articulation while learning to decipher
and transfer function analogies from biology to design. This transfer
can also improve reasoning when solving problems (Wu and Weng, 2013),
reacting to the challenge in a more ‘out-of-the-box’ manner (Yang et al.
2015). However, not being able to fully understand this “conceptual
leap between biology and design” in an accurate manner, is sited as a
key obstacle of this field (Rowland, 2017; Rovalo and McCardle 2019, p.
1). Therefore, didactics on how to teach this analogical leap to
overcome the hurdles is essential. There is insufficient research on the
effectivity of biomimicry education in design to help establish ‘best
practices’. However, this thesis offers advice to fill this pedagogical
gap to find out how to overcome the obstacle of analogical reasoning for
novice designers while practicing biomimicry. The contribution to
science is a not earlier tested methodology that leads to a clearer
understanding of the translation of biological strategies and mechanisms
found through scientific research. This translation from biology to
design in a visual and textual manner, is called the Abstracted Design
Principle (ADP) and is introduced and explained in detail in chapters 4,
5 and 6 of this thesis. Together with the proposed instructions, I
sketch the net-gain of positive mind-set for novice designers on their
path to design for a sustainable future.
This thesis also shows
that improving analogical reasoning via the field of biomimicry is not
exclusive to design students. Both designers and non-designer members of
the design team learned to internalize, recognize, comprehend and apply
the complex strategies and mechanisms into their project solutions. We
knew that biomimicry is more than simply mimicking a pattern or form
from nature and agreed with Quillin and Thomas (2015) to confirm that
the combination of hand drawing biological observations and translating
this knowledge into abstractions for use in design, encourages students
to internalize the importance of their key role as a sustainable
designer. We built on that knowledge and established that when students
recognize and are aware of the three levels of analogical reasoning
(form, process and system-analogies), this iteration helped increase
awareness of the impact their design may have on the environment. By
considering the higher levels of analogical reasoning, and by using the
overarching patterns from nature as benchmarks, novice designers
consciously attempt to connect the related factors within a system where
a multi-functional design functions symbiotically and find areas where
they have the highest possible impact of positive change.
Find short examples of the researched work on insta: @biomimicry_education
Zie verder over de Prijzenparade 2021:
https://nieuws.hhs.nl/uitgelicht-nl/think-fest-afgesloten-met-prachtige-prijzenparade/