Met De Grote Verkiezingsshow brachten wij samen met The Lighthouse en De Kiesmannen deze actuele thema’s dichter bij onze studenten. De Kiesmannen, bestaande uit onder anderen Jochem Jordaan en Dylan Ahern, is een creatief bureau dat jongeren betrekt bij maatschappelijke thema’s door middel van humor, theater en interactie. Hun doel: politiek toegankelijk maken en laten zien dat je stem ertoe doet. Dylan: “Veel jonge mensen vinden het lastig om een koers te bepalen. Er bestaan zoveel partijen, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. We willen juist helpen om daarin richting te vinden.” 

In gesprek over wonen en klimaat

Tijdens de show namen De Kiesmannen onze studenten mee in twee zeer relevante thema’s voor deze generatie: Wonen en Klimaat & Energie. Met scherpe stellingen als “De overheid moet voor alle huurwoningen een maximale huurprijs bepalen” of “De klimaatcrisis wordt overdreven” werden studenten uitgedaagd om positie te kiezen.

Ook lanceerden ze het WoonKieskompas en het Klimaat & Energie Kieskompas, die studenten helpen hun politieke voorkeuren verder te verkennen. Studenten reageerden positief: “Ik weet nog niet zoveel over de politiek in Nederland en dit leek me een leuke en interessante manier om daar meer over te leren”, vertelde een deelnemer. Een ander gaf aan: “Het is belangrijk dat dit juist in Den Haag plaatsvindt, omdat dit de politieke hoofdstad is.”

Laagdrempelig en verbindend

Het succes van de show zat in de aanpak: interactief, speels en prikkelend. “Nog maar vier procent van de Nederlanders vertrouwt de politiek”, legde Jochem uit. “Dan is het verleidelijk om af te haken. Maar met humor maak je politiek niet alleen toegankelijker, je verbindt mensen ook met elkaar. Zo houden we de hoop levend dat je wel verschil maakt.”

Samen leren, samen kiezen

Als hogeschool geloven wij in de kracht van onze diversiteit aan studenten, met uiteenlopende achtergronden en politieke voorkeuren. Dat heb je nodig om het gesprek te voeren over de toekomst van onze samenleving. Jochem riep tijdens het event alle studenten op: “Lees je in, verdiep je in de thema’s die jij belangrijk vindt en stem met overtuiging. Dan maak je jouw stem pas echt krachtig.”