Meeloopdagen 2023 - 2024

Heb je een opleiding op het oog maar ben je nog niet zeker of het écht wat voor je is? Loop dan een dag mee met een student van die opleiding en ervaar hoe een gewone studiedag eruit ziet. Dit kan in de periode oktober tot en met half mei. Je kunt je nu aanmelden voor de opleiding(en) van jouw voorkeur.

Ben je middelbare scholier of mbo’er? Meld je hier aan

Via de button hieronder kun je je aanmelden voor een meeloopdag.

Ik meld me aan voor een meeloopdag

Let op, er zijn een aantal uitzonderingen:

Wil je je aanmelden voor een Engelstalige opleiding? Meld je dan aan via het aanmeldformulier op de Engelstalige website

Staat de opleiding van jouw voorkeur er niet tussen? Dan biedt deze momenteel geen meeloopdagen aan. Houd deze pagina in de gaten voor updates of neem contact op met de opleiding.

Zoek je een opleiding naast je baan? Meld je hier aan

Check hieronder welke opleidingen een meeloopdag aanbieden. Je kunt je aanmelden via het formulier in het onderstaande uitklapmenu. Staat de opleiding van jouw voorkeur er niet tussen? Dan biedt deze momenteel geen meeloopdagen aan.

Associate Degree E-Commerce deeltijd
Bachelor Werktuigbouwkunde duaal

Vragen en antwoorden

Wat is een meeloopdag?

Allemaal leuk en aardig, die georganiseerde proefstudeerprogramma’s en Open Dagen. Maar jij wilt weten hoe de studie écht is. Gewoon een dagje meekijken in het leven van een huidige student bij de opleiding die jou interessant lijkt. Dat kan! Met onze meeloopdag die kosteloos en vrijblijvend door onze opleidingen wordt aangeboden.

Tijdens de meeloopdag word je gekoppeld aan een student die jou een dag meeneemt. Samen volg je zijn of haar lessen en maak je een gewone studiedag mee. Geen op maat gemaakt programma voor jou, dus dat betekent dat je soms middenin een blok binnenkomt. Het kan zijn dat je er niks van snapt. En dat is helemaal niet erg. Je volgt tenslotte ‘zomaar’ een paar lessen en bent niet voorbereid. Het gaat erom dat je ziet hoe het eraan toe gaat. In het echt. Hoe studenten met elkaar omgaan en wie de docenten zijn.

Wat is het verschil tussen Meelopen en Proefstuderen?

Een proefstudeerdag is er helemaal op gericht om jou een voorproefje te geven van de opleiding. Je bent met andere studiekiezers en je krijgt op een toegankelijke manier een indruk van wat je in het eerste studiejaar kan verwachten. Proefstudeerdagen zijn op vaste momenten in het jaar.

Bij een meeloopdag neemt een student van de opleiding je mee tijdens een gewone studiedag. Zo ervaar je echt hoe de opleiding is en breng je de dag door met studenten die de opleiding al volgen. Je kunt gelijk naar hun ervaringen vragen en de sfeer proeven. Een meeloopdag kan plaatsvinden op elke dag van het studiejaar tussen oktober en mei, afhankelijk van wanneer het voor jou en de student uitkomt.

Wat is een goed moment om je aan te melden voor een meeloopdag?

Je hebt de opleidingsteksten op onze website goed doorgenomen, wellicht een Open Dag of voorlichtingsavond bezocht en denkt nu: maar wat kan ik nou echt van de opleiding verwachten? Hoe zien de lessen eruit? In wat voor lokalen kom ik terecht? Dan is het perfecte moment aangebroken om je aan te melden voor een dag Proefstuderen of Meelopen. Ook als je twijfelt tussen opleidingen kan het volgen van Proefstudeer- en/of Meeloopdagen je helpen de knoop door te hakken.

De meeste studiekiezers die nog naar school gaan en zich aanmelden zitten in 4 of 5 havo, 5 of 6 vwo of in het laatste jaar van hun mbo-opleiding.