Evidence-informed Evaluatie van EdTech (3E)
Het Nederlandse 3E-raamwerk heeft als doel om evidence-informed evaluatie van onderwijstechnologie (EdTech) te stimuleren. Het raamwerk helpt bij het vaststellen van de effectiviteit van EdTech-tools.
Centre of Expertise Global and Inclusive Learning

EdTech verwijst naar digitale hulpmiddelen, platforms en programma's die zijn ontworpen om het onderwijs te versterken. Hoewel er dagelijks nieuwe EdTech-oplossingen verschijnen, is er vaak onvoldoende duidelijkheid over hun effectiviteit en of ze überhaupt effectief zijn. Veel tools leveren geen zinvolle leerresultaten op en kunnen in sommige gevallen zelfs een negatieve invloed hebben op de dynamiek in het klaslokaal.
De noodzaak van EdTech-evaluatie
Onderwijsinstellingen adopteren in toenemende mate EdTech-oplossingen, terwijl aanbieders hun innovatieve producten graag willen aanbieden. Tegelijkertijd staan instellingen voor de uitdaging om tools te kiezen die niet alleen effectief zijn, maar ook aansluiten bij hun specifieke behoeften. Aan de andere kant worstelen EdTech-leveranciers met het aantonen van overtuigend bewijs voor de effectiviteit van hun tools.
Daardoor worden tools vaak geselecteerd op basis van marketing, populariteit of het voorbeeld van andere instellingen — in plaats van onderbouwd bewijs van impact op leren en onderwijzen. Er is dus dringend behoefte aan een gestructureerde, op bewijs gebaseerde aanpak voor de evaluatie van EdTech. Landen zoals Australië, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk hebben initiatieven ontwikkeld op dit gebied; Nederland heeft op dit moment nog geen vergelijkbaar raamwerk.
Het Nederlandse 3E-raamwerk
In samenwerking met het nationale Npuls-programma hebben senior onderzoeker Manika Garg en lector Theo Bakker het Nederlandse 3E-raamwerk ontwikkeld. Dit praktische raamwerk helpt bij het beantwoorden van de vraag: werkt deze tool, voor wie, en onder welke omstandigheden?
Het raamwerk gebruikt een hiërarchische structuur — Brons, Zilver en Goud — om de sterkte van het bewijs dat de effectiviteit van een tool ondersteunt, aan te geven. Belangrijk is dat dit geen rangschikking van tools is, maar een toegankelijke en toepasbare manier om bewijs te verzamelen en te gebruiken bij het ontwikkelen en inzetten van EdTech.
Projecttijdlijn en ontwikkeling
Het project is gestart in november 2024 en het raamwerk werd officieel gelanceerd op 10 april 2025. De Engelstalige versie is hier beschikbaar, en de Nederlandstalige versie vind je hier.
Het project gaat nu fase II in, waarin het raamwerk in de praktijk wordt getest via pilots met negen onderwijsinstellingen en drie EdTech-bedrijven.
Verwachte uitkomsten
Het 3E-raamwerk biedt niet alleen inzicht in de vraag of een EdTech-tool werkt, maar ook wat werkt, voor wie, en onder welke voorwaarden. Daarmee kunnen onderwijsinstellingen beter geïnformeerde keuzes maken en krijgen EdTech-leveranciers handvatten om hun producten te verbeteren op basis van objectieve evaluatiecriteria. Het draagt bovendien bij aan transparantie over de effectiviteit van EdTech-producten.
Meer informatie
Voor meer informatie of om deel te nemen aan het project, kunt u contact opnemen met Dr. Manika Garg via M.Garg@hhs.nl.