Flexibel toetsen gaat over slimmer en eerlijker beoordelen, zodat leren beter aansluit bij de wensen van studenten én de snel veranderende arbeidsmarkt. Het past bij belangrijke ontwikkelingen zoals persoonlijk leren en een leven lang ontwikkelen. Voor hogescholen biedt het kansen om onderwijs te vernieuwen en beter aan te sluiten bij hun doelen. Goede toetsing helpt studenten gemotiveerd en zelfsturend te leren en is tegelijk een belangrijk instrument voor docenten en opleidingen om richting te geven aan het onderwijs. De uitdaging is om toetsen zowel persoonlijk relevant als betrouwbaar en van hoge kwaliteit te maken, voor iedereen die erbij betrokken is.

Achtergrond

Dit project ondersteunt de ontwikkeling van curricula die ruimte bieden voor gepersonaliseerde trajecten, maar die tegelijkertijd voldoen aan de vereisten voor docenten, studenten en het werkveld. Toetsing vormt niet alleen een meetinstrument, maar ook een stuurmechanisme dat de ervaring en het leerproces van studenten beïnvloedt. Studenten waarderen flexibele toetsing die aansluit bij hun persoonlijke leerdoelen en professionele context. Tegelijkertijd is het de uitdaging om flexibele toetsing met de verschillende stakeholders zo vorm te geven dat de kwaliteit geborgd blijft en docenten en studenten succesvol kunnen participeren.

Doel en doelgroep

Het ontwerpen, begeleiden, beoordelen en borgen van flexibele toetsing zijn de centrale thema's. Het doel van deze onderzoekslijn is om inzicht te bieden in de optimale vormgeving van flexibele toetsing waarbij ook wordt onderzocht hoe de kwaliteit van toetsing gewaarborgd kan blijven. Hierbij wordt gekeken naar verschillende dimensies van flexibel toetsen en hoe deze zich verhouden tot de verschillende kwaliteitsprincipes, en hoe zowel beoordelaars, begeleiders als lerenden optimaal kunnen deelnemen aan het proces van flexibel toetsen.

Methode 

De onderzoekslijn bestaat uit vier studies:

  1. Betekenisvol Bouwen en Borgen – het flexibele toetsontwerp.
  2. Betekenisvol Begeleiden en Beoordelen – de toetsbekwaamheid van begeleiders en beoordelaars in het flexibele toetsproces.
  3. Betekenisvol Bekrachtigen en Bewijzen – de toetsbekwaamheid van lerenden in het flexibele toetsproces.
  4. Betekenisvol Benutten en Balanceren – gebruik van technologie bij flexibel toetsen.

Momenteel is Studie 1 in uitvoering, waarin een door toetsexperts gevalideerde flexscan wordt ontwikkeld om docenten en teams te ondersteunen bij het in kaart brengen van de mate van flexibiliteit in hun huidige toetspraktijk en ambities voor de toekomst te verkennen. 

(Beoogde) resultaten 

De flexscan biedt inzicht in verschillende dimensies van flexibel toetsen, zoals keuzevrijheid voor studenten, maatwerk in toetsvormen, en aanpassingen in tijd, plaats of ondersteuning. Door de huidige situatie te vergelijken met gewenste ambities, biedt de scan een basis voor gerichte verbeteracties en strategische keuzes waarbij de kwaliteit van toetsing geborgd blijft. 

Impact

Onderzoek naar flexibel toetsen draagt bij aan wendbare curricula, betere zelfregulatie en motivatie bij studenten, en helpt bij het borgen van toetskwaliteit en toetsbekwaamheid van docenten.

Meer informatie

Start- en einddatum

Momenteel (sept. 2025) in uitvoering – Studie 1 loopt op dit moment.

Samenwerking

Binnen dit onderzoek wordt samengewerkt met verschillende opleidingen en lectoraten, zowel binnen De Haagse Hogeschool als van andere hogescholen.

Team & contact 

Ben je geïnteresseerd in de uitkomsten van dit onderzoek? Neem dan contact op met: 
Norbert Huyer: [email protected]
Joyce den Heijer: [email protected]