Platform Jeugdhulpprofessionals Haaglanden
Dit project creëert een podium voor jeugdhulpprofessionals om met elkaar in gesprek te gaan over de professionele ruimte. Op deze wijze wordt zichtbaar gemaakt wat beter kan.
Centre of Expertise Governance of Urban Transitions

De Jeugdwet beoogde onder meer om de professionele ruimte te vergroten, om hulp beter te laten aansluiten op de specifieke situatie van de jeugdige en diens omgeving. In het Platform Jeugdhulpprofessionals Haaglanden (PJH) gaan jeugdhulpprofessionals met elkaar in gesprek over professionele ruimte. Ze wisselen ervaringen uit en reflecteren op mogelijke verbeteracties.
Doel
Het doel van het PJH is om de ervaringen van jeugdhulpprofessionals in de regio Haaglanden rond de professionele ruimte in beeld te brengen en uitwisseling hierover te stimuleren. Het PJH beoogt ook zicht te krijgen op wat er beter kan, zowel voor beleidsmakers als voor bestuurders en professionals.
Methode
Het gesprek over de professionele ruimte wordt gevoed door halfjaarlijkse metingen onder professionals. Dit Professional Ervaringsonderzoek (PEO) bestaat steeds uit vaste vragen over de professionele ruimte en uit vragen rond een specifiek, wisselend thema. Het PJH reflecteert op de resultaten van het PEO en benoemt mogelijke verbeteringen. De peilingen en de reflecties worden weergegeven in beknopte rapportages.
Resultaten
De volgende PEO-metingen zijn reeds afgerond en gerapporteerd:
- 2020 – Corona crisis
- 2021 – Professionele ruimte, regels en eisen
- 2022 – Factsheet
- 2022 – Quickscan Professionele Ruimte en Werkdruk
- 2023 – Maatschappelijke verwachtingen en professionele ruimte
- 2024 – Professionele ruimte en het behouden van werkplezier
Duur
Het project duurt vijf jaar en eindigt in april 2025.
Samenwerking
Voor dit project werkt De Haagse Hogeschool samen met het Transformatieprogramma Jeugdhulp H10 en het Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden en haar partners.
Meer informatie
Op de website van Kennisnetwerk Jeugd Haaglanden staat meer informatie over dit project.
Contact
Rob Gilsing ([email protected])
Suzanne Rutz ([email protected])